„Pirmajā pusgadā nav īstenoti vismaz daļa no plānotajiem pasākumiem,” saka Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Andris Lubāns, uzskaitot virkni argumentu. Turklāt par pāris procentiem samazinājies arī pasažieru skaits un ieņēmumi no biļetēm.
Savukārt "Pasažieru vilcienam" papildu līdzekļus vajag vagonu remontam, jo uzņēmums esot cerējis uz jaunajiem vilcieniem. Obligātā iepirkuma komponentes dēļ auguši arī izdevumi par elektrību, stāsta „Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis.
Visskaļākie aicinājumi gan skanēja, prasot sakārtot sistēmu, nevis diskutējot par šogad nepieciešamajiem papildus pieciem miljoniem latu. Auto pārvadātāji izmantoja iespēju un ministriem skaidroja nozares problēmas. Piemēram, šogad gada sākumā Zemgalē un Vidzemē, zaudējumus sedzot, izmaksātas gada nogalei paredzētās dotācijas. Tas nozīme, ka tagad naudas vairs nav.
Uldis Kolužs, Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas valdes loceklis, skaidro, ka Vidzemē un Zemgalē pret pārvadātājiem ir vairāk nekā miljons liels parāds.
Problēma Zemgalē un Vidzemē nav pirmo gadu, un sarunas par nozares sāpi un risinājumiem jau ir regulāras.
„Mēs lielā mērā katru gadu spēlējam šovu, jo katru gadu šo sistēmu nesakārtojam,” saka premjers Valdis Dombrovskis („Vienotība”). Situācijas absurdumu viņš atzīst, bet pasažieru pārvadātāji izteikumos ir daudz asāki.
„Uzņēmumi ir ieinteresēti, lai nenobrauktu parkus līdz nullei… lai neriskētu, ka tiek samazinātas šoferiem darba algas,” stāsta Ivo Ošenieks, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas direktors.
Kolužs sola piketu jau septembra beigās. Ja arī piketā izteiktās prasības valdība un iestādes ignorēšot, tad, iespējams, novembrī varētu apstāties sabiedriskā transporta kustība Zemgalē un Vidzemē. Auto pārvadātāji arī prasīšot atbildīgo amatpersonu rotāciju, „jo izskatās, ka tie cilvēki, kas atbildīgi par nozari, to gremdē”.
Ministri gan sola meklēt risinājumus, lai naudas pietiktu visiem. Jau tuvākajā laikā tikšot uzklausīts ziņojums par iespējām kontrolēt, vai ar invalīdu biļetēm brauc tiešām invalīdi. Neregulāro pārvadājumu sakārtošana un maršrutu plānošana esot Saeimas rokās, kur atbildīgie ministri sola progresu, lai gan līdz šim virzība bijusi lēna.