Eiro fokusā

Ēdinātāji un piegādātāji turpina iespēju robežās pielāgoties ārkārtas situācijai

Eiro fokusā

Mazie uzņēmēji mēģina pielāgoties apstākļiem, pārdošanu attīsta internetā

Pasažieru skaits reģionos krities līdz pat 90 procentiem; pārvadātājiem sākt trūkt naudas

Pasažieru skaits reģionos krities līdz pat 90%; pārvadātājiem sāk trūkt naudas

Līdz ar ārkārtējās situācijas un stingru piesardzības pasākumu noteikšanu reģionālajos pārvadājumos ir ne tikai samazināts reisu skaits, bet arī strauji krities pasažieru apjoms. Lielākoties braucēju kļuvis divreiz mazāk, bet dažos reisos kritums veido pat 90%. Tas bažīgus dara pārvadātājus, kam līdz ar biļešu ieņēmumu samazinājumu trūkst apgrozāmo līdzekļu, piemēram, algu izmaksai šoferiem.

Reģionālajos maršrutos pēc valsts pasūtījuma līdz ārkārtas situācijai tika nodrošināts ap 7000 reisu dienā. Pašlaik darbdienās slēgts ap 900 reisu, kas nozīmē samazinājumu par astoto daļu, savukārt brīvdienās netiek īstenoti 370 reisu. Līdz ar pasažieru skaita kritumu reisu griešana turpināsies, brīdināja Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone.

"Šajā laikā pasažieru skaits ir samazinājies kopumā par vairāk nekā 50%, atsevišķos maršrutos šis kritums ir pat 90%. Mēs joprojām turpinām pārskatīt maršrutu tīklu, joprojām analizējam visus datus, ko mums iesniedz par pārvadāto pasažieru skaitu. Reisu samazināšana mums turpinās," atzina Plone.

Savukārt līdz ar jaunajām prasībām par brīvu vietu aiz šoferiem un izretinātu pasažieru izvietojumu transportlīdzekļos dažviet reisu skaits pat palielināts.

"Mēs esam pielikuši klāt papildreisus maršrutā Ķekava-Rīga (..). Arī Bauskas pusē vietējos maršrutos šo to esam likuši klāt. Tā kā praktiski šobrīd mēs strādājam divos virzienos – kaut kur mēs pieliekam klāt papildreisus, bet daudzviet mēs slēdzam un turpinām slēgt," sacīja Autotransporta direkcijas pārstāve.

Dokumentāli nostiprinātu kārtību ne tikai par reisu samazinājumu, bet arī pasažieru izvietošanu braucamajos uzteica Liepājas Autobusu parka vadītājs Leonīds Krongorns.

"(..) Tagad ir ļoti labi, ka ir satiksmes ministra rīkojums par piesardzības pasākumiem. Ja sākotnēji Autotransporta direkcija iedeva uzdevumu samazināt reisu skaitu, tagad paralēli ir iedots rīkojums, ar ko mums ir jāievēro papildu piesardzība. Tas nozīmē skaidrību (..)," sacīja Krongorns, norādot, ka pagaidām nav informācijas, ka kāds ierobežojumu dēļ nav ticis autobusā. "Mēs varam visus aizvest. Jautājums ir, ko darīt tālāk. Par to ir runa."

Tuvākā nākotne bažīgus dara vairumu pārvadātāju, jo līdz ar straujo pasažieru skaita kritumu mazinās arī biļešu ieņēmumi, kas uzņēmumiem bija naudas avots ikdienas tēriņiem, stāstīja Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Ivo Ošenieks.

"Situācija ir kritiska. Samaksātā biļešu nauda veidoja būtisku ieņēmumu daļu, kas garantēja apgrozāmos līdzekļus pārvadātajiem. Līdz ar to mēs šobrīd esam vērsušies pie Autotransporta direkcijas ar lūgumu pārskatīt šo avansa maksājumu zaudējumu kompensēšanai. Protams, ar domu palielināt," teica Ošenieks.

Visticamāk, pasažieru pārvadātāju vārdā Autotransporta direkcijai jau drīzumā nāksies lūgt valsti palielināt dotācijas. Finansiālā ietekme gan vēl nav aplēsta, teica direkcijas pārstāve Plone.

"Jau tagad ir skaidrs, ka zaudējumi būs lielāki, jo pasažieru skaits ir krities vairāk nekā uz pusi, bet reisu skaits nav samazināts ne par 50%, ne par 30% un īsti ne par 20%.

Tā kā šobrīd nav tik daudz slēgtu reisu, cik ir samazinājies pasažieru skaits. Līdz ar to zaudējumi būs lielāki," norādīja Plone.

Pasažieru pārvadātāji informēja, ka stingros ierobežojumus braucēji uztver ar sapratni. To ievēro arī paši pārvadātāji, piebilda Autotransporta direkcijā – daļa izņēmuši šoferiem tuvākos sēdekļus, citi tos norobežojuši ar lentēm, bet divvietīgajās sēdvietās ļauts būt pa vienam pasažierim.

KONTEKSTS:

Latvijā pirmoreiz Covid-19 vīruss konstatēts 2020. gada 2. martā. 25. martā pirmo reizi ir konstatēti pieci inficēšanas gadījumi cilvēkiem, kuri nav bijuši ārzemēs un nav bijuši kontaktā ar Covid-19 slimniekiem, kas nozīmē, ka vīruss cirkulē sabiedrībā.

Lai ierobežotu infekcijas izplatīšanos Latvijā, 12. martā nolemts izsludināt ārkārtējo situāciju, kas būs spēkā līdz 14. aprīlim.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti