Pārstrādātājiem pašlaik ir ļoti laba iespēja pārdot savus produktus pasaules tirgos. Bet, lai produktu saražotu, ir nepieciešama izejviela. Paaugstinātais pieprasījums pēc izejvielas arī nosaka piena cenu celšanos.
„Patērētājiem tā ir sliktā ziņa – agrāk vai vēlāk mūsu pārstrādes uzņēmumi būs spiesti meklēt iespējas, kā paaugstināt savu produktu cenas, jo piens kā izejviela sastāda 50-60% no kopējām produktu izmaksām. Ir kāds brīdis, kamēr izmantojot iekšējos resursus, uzņēmums var strādāt un atrasties tirgū, bet, ja jāstrādā ar zaudējumiem, tad cietēji var būt tie uzņēmumi, kuriem nav eksporta," skaidro Piensaimnieku centrālās savienības valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks.
Piena cenu celšanās noteikti zaudētājos neatstās piena ražotājus – jau tagad piena cena sasniegusi 23 santīmus par litru, kas ir augstākais rādītājs kopš 2007. gada. Taču lopkopji par miljonāriem nekļūs – viņu peļņa ir tikai viens santīms par saražoto piena litru, jo cenas cēlušās visam.
„Vislielākās izmaksas aiziet uz pirkto lopbarību, uz cenu sabalansēšanu dzīvnieku ēdināšanai. Mēģinām visus spēkus veltīt konsultācijai – kā zemniekiem ražot pašiem barību un sabalansēt. Jo no pasaules, kur ienāk iekšā enerģija un proteīna kultūras, cenas ir ļoti augušas. Pozitīvais šogad ir tas, ka graudu un rapša cenas ir lētākas kā pagājušajā gadā," norāda Lauku konsultāciju centra valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Cimermanis.
Uzņēmumi, kuri ir apguvuši eksporta tirgu, ir spējīgi sabalansēt savu ieņēmumu un izdevumu daļu un noturēties arī vietējā tirgū. Piemēram "Tukuma piens" eksportē 15% no saražotās produkcijas. Investējot jaunajās iekārtās 3,5 miljonus eiro, no kuriem puse ir Eiropas līdzfinansējums, uzņēmums eksportu plāno pieaudzēt līdz 25%, pavēstīja A/S "Tukuma piens" direktors Ints Poškus. „Tukuma piens" pēc apgrozījuma ir trešais lielākais piena pārstrādes uzņēmums Latvijā un tam ir vadošās pozīcijas ekoloģisko piena produktu ražošanā. Uzņēmumā strādā 250 darbinieku, un tā apgrozījums pērn sasniedza 30 miljonus latu.