ĪSUMĀ:
- Valdība atbalstījusi SM ierosinājumu atvērt valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas tirgu.
- Turpmāk valsts autoceļu uzturēšanas pakalpojumu sniedzēji tiks izvēlēti atklātā konkursā.
- Ministrs Linkaits uzskata, ka brīvā tirgus apstākļos valsts ietaupīs naudu.
- Paredzēts, ka atklāto konkursu rīkos un līgumus par valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbiem slēgs “Latvijas Valsts ceļi”.
- Iepirkumā varēs piedalīties arī līdzšinējais ceļu uzturētājs – “Latvijas Autoceļu uzturētājs”.
- Jaunie uzturēšanas līgumi varētu stāties spēkā 2021. gada rudenī.
Turpmāk valsts autoceļu uzturēšanas pakalpojumu sniedzēji tiks izvēlēti atklātā konkursā. Ņemot vērā gan līdzīgu praksi pašvaldību ceļu apsaimniekošanā, gan citās valstīs, publiskā iepirkuma rezultātā valsts nākotnē iegūtu labāku cenu par autoceļu ikdienas uzturēšanas pakalpojumiem, norādīja SM.
“Valsts kā pasūtītājs ir ieinteresēta iegūt kvalitatīvu pakalpojumu par iespējami zemāku cenu, un to varam panākt, veicinot konkurenci un spēcīgu privāto piedāvājumu. Vienlaikus šī ir iespēja mazināt sezonalitātes ietekmi uz cenām ceļu nozarē kopumā, kas turpmāk varētu mazināt arī izmaksas ceļu būvniecībā,” uzsvēra satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija).
SM norādīja, ka publiskā iepirkuma rezultātā valsts autoceļu uzturēšanas pakalpojumi tiks iepirkti brīvas konkurences apstākļos, nepalielinot uzturēšanai nepieciešamo finansējumu. Savukārt ietaupītos līdzekļus būs iespējams izlietot autoceļu uzturēšanas papildu darbiem vai autoceļu remontiem.
Konceptuālais ziņojums paredz, ka atklāto konkursu rīkos un līgumus par valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbiem slēgs valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts ceļi”.
Valsts autoceļu tīklu iepirkumā plānots sadalīt vismaz 16 daļās jeb lotēs, lai uz to apkalpošanu varētu pretendēt iespējami daudzi komersanti.
“Iepirkumā varēs piedalīties arī līdzšinējais ceļu uzturētājs – VAS “Latvijas Autoceļu uzturētājs”, kuram dalība atklātā konkursā liks izvērtēt arī savas darbības efektivitāti. Valsts kā uzņēmuma īpašnieks iegūs arī šai ziņā,” skaidroja satiksmes ministrs.
Pašlaik spēkā esošais Satiksmes ministrijas un “Latvijas Autoceļu uzturētāja” deleģēšanas līgums par valsts autoceļu ikdienas uzturēšanu beidzas šā gada beigās, bet jaunie uzturēšanas līgumi varētu stāties spēkā pirms nākamās ziemas sezonas – 2021. gada rudenī. Līdz tam valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbus, noslēdzot jaunu līgumu, turpinātu veikt “Latvijas Autoceļu uzturētājs", lai nodrošinātu pakalpojuma nepārtrauktību un valsts autoceļu uzturēšanu atbilstošā kārtībā.
Konceptuālais ziņojums paredz, ka līdz šā gada 1. oktobrim ir jāizstrādā grozījumi Ministru kabineta noteikumos par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli, pārskatot valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas prasības.
Uzturamo valsts autoceļu kopgarums ir vairāk nekā 20 000 kilometru, no tiem 9129 kilometri autoceļu ir ar melno segumu un 10 989 kilometri ir grants autoceļi. Ikdienas uzturēšanas darbi tiek veikti uz vairāk nekā 900 tiltiem.
Nepieciešamība izvērtēt iespēju no 2021. gada atvērt valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas tirgu citiem pakalpojumu sniedzējiem, nosakot autoceļu uzturēšanas standartu vasaras un ziemas sezonai, ir iekļauta valdības rīcības plānā.
KONTEKSTS:
Šobrīd autoceļu uzturēšana ir deleģēta Valsts akciju sabiedrībai „Latvijas Autoceļu uzturētājs”. Tās valdes priekšsēdētājs Raitis Nešpors izprot Satiksmes ministrijas vēlmi tirgu atvērt un atgādina, ka jau vēsturiski vairākkārt mainīts modelis, kādā tiek noskaidroti autoceļu uzturētāji.
Konkurences padome pozitīvi vērtē valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas tirgus atvēršanu.