Panorāma

Nabadzības riskam pakļauto skaits rūk lēnām

Panorāma

Aizvien vairāk slimo ar garo klepu

Dzelzceļa darbinieku atlaišana – tikai sākums?

«Latvijas dzelzceļa» darbinieku atlaišanas – tikai sākums?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Nodarbinātības valsts aģentūra un Dzelzceļnieku arodbiedrība pašlaik cieši sadarbojas ar valsts uzņēmumu “Latvijas dzelzceļš” (LDz), lai šogad plānotā pusotra tūkstoša darbinieku atlaišana būtu pēc iespējas saudzīgāka. Savukārt nozares eksperts brīdina – ja loģistikas jomā strādājošie nepielāgosies jaunajiem apstākļiem, tad tikpat nepatīkami lēmumi būs jāpieņem arī citiem uzņēmumiem.

Šķirotavas stacijas apkārtnē šodien vēl parasta darbadiena. Vīri oranžos “Latvijas dzelzceļa” kombinezonos remontē sliedes un apkopj vilcienu sastāvus. Taču, iespējams, jau pavisam drīz daudziem no viņiem nāksies vērt Nodarbinātības valsts aģentūras durvis, lai sāktu cita darba meklējumus. Aģentūra jau gatavojas lielam klientu pieplūdumam.

"Es gribētu teikt, ka mūsu piedāvājums un iespējas atrast šiem cilvēkiem jaunu darbu ir pietiekami plašas. Ja mēs skatāmies kopumā – aģentūrā ir reģistrētas vairāk nekā 28 000 vakances. Esam apkopojuši vakances, kas ir tieši LDz norādītajās profesijās – arī šeit mums ir piedāvājumā vairāk nekā 2300 brīvu darba vietu," pauda Nodarbinātības valsts aģentūras direktore Evita Simsone.

Nodarbinātības aģentūra no “Latvijas dzelzceļa” saņēmusi sarakstu ar profesijām, kuru pārstāvjus uzņēmums iecerējis atlaist. Amplitūda ir plaša – sākot no palīgstrādniekiem un metinātājiem līdz grāmatvežiem un iestāžu vadītājiem. Atlaišana galvenokārt skars Rīgā, Jelgavā un Daugavpilī strādājošos, bet tā plānota arī Cēsīs, Valmierā, Liepājā un Ventspilī.

"Ja mēs skatāmies no tāda iestādes vai valstiskā viedokļa, tad "Liepājas metalurga" gadījums jāvērtē kā smagāks, jo liels skaits ļoti specifiskās profesijās nodarbinātu cilvēku īsā laikā zaudēja darbu vienā administratīvajā teritorijā. Šajā gadījumā profesiju klāsts ir daudz lielāks un teritorijas izkliedētība ir lielāka," atzina Simsone.

Brīvo darbavietu skaits citos uzņēmumos profesijās, kurās LDZ plāno atbrīvot darbinieku: 

  • Palīgstrādnieks - 1149
  • Gāzmetinātājs (oaw) - 207
  • Programmētājs - 183
  • Apkopējs - 172
  • Elektromontieris - 169
  • Automobiļa vadītājs - 114
  • Informācijas ievadīšanas operators - 65
  • Telesakaru/ telekomunikāciju inženieris - 53
  • Remontatslēdznieks - 41
  • Informācijas tehnoloģiju projektu vadītājs - 23
  • Biroja administrators - 22
  • Datorsistēmu un datortīklu administrators -  21
  • Sētnieks - 19
  • Lietvedis - 17
  • Elektromehānisko iekārtu mehāniķis - 12
  • Elektronikas mehāniķis - 11
  • Ēku būvtehniķis - 10
  • Elektroinženieris - 10
  • Skaitļošanas sistēmu analītiķis - 9
  • Noliktavas pārzinis - 8
  • Iepirkumu speciālists - 6
  • Ekonomists - 5
  • Grāmatvedis (ceturtā līmeņa kvalifikācija) - 4
  • Personāla speciālists - 4
  • Darba aizsardzības speciālists - 3
  • Sekretārs - 3
  • Sabiedrisko attiecību vadītājs (menedžeris) - 3
  • Stropētājs - 2
  • Ražošanas dispečers - 2
  • Sagādnieks - 2
  • Iestādes vadītāja palīgs - 1
  • Ēku ekspluatācijas un aprīkojuma nodrošinājuma inženieris - 1
  • Skaitļotāju /datu bāzes analītiķis - 1
  • Elektrotīklu dispečers - 1
  • Gaisvadu līniju elektromontieris - 1
  • Vecākais komercdarbības speciālists - 1
  • Glābējs - 1
  • Darbu rīkotājs - 1

Kopā - 2357

Dati: NVA

Savukārt Latvijas Dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrība brīdina – darbinieku masveida atlaišana var novest pie situācijas, ka atlikušie netiks galā ar darba apjomu un tas var radīt avāriju riskus.

"Mēs gribētu, lai šajās grupās, kas pieņems lēmumu par atlaišanām, noteikti tiktu iekļautu arī arodbiedrību pārstāvji. Mēs runāsim gan par iespēju, vai varam fiziski no darbinieku puses šo lietu izpildīt, jo viņiem būs jānes atbildība, ja pēkšņi kaut kas notiks. Ziniet kā ir – ja pēkšņi kaut kas notiek, tad pirmais tiek vainots streločņiks. Tas ir – pārmijnieks," uzsvēra Latvijas Loģistikas asociācijas valdes priekšsēdētājs Normunds Krūmiņš.

Uzņēmums plānoto pusotra tūkstoša darbinieku atlaišanu pamato ar kravu apjoma strauju un pamatīgu kritumu. Nozares eksperts gan aizrāda, ka šāda tendence bija prognozējama jau vismaz 15 gadus, kopš Krievija paziņoja par plāniem kravas virzīt uz savām ostām. Tādēļ daudzu Eiropas valstu tranzīta nozares uzņēmumi dažādojuši pakalpojumus un iekarojuši jaunus tirgus.

"Ja mēs te vēl pastāvēsim mazu mirklīti, tad mums garām pabrauks vai nu somu pasta vai Igaunijas pasta, vai Vācijas dzelzceļa meitasuzņēmuma mašīna. Visi šie citu valstu uzņēmumi jau sen darbojas ne tikai savā tirgū, bet jau gadu desmitiem darbojas ārpus valsts.

Latviešu nācija kā studentu nācija vienmēr atlikusi lēmumu un mācīšanos uz pēdējo nakti. Tā pēdējā nakts ir pienākusi ļoti strauji, un mēs tam neesam gatavi," tā Krūmiņš.

Krūmiņš prognozēja, ka kravu kritums turpināsies arī šogad. Turklāt ne tikai dzelzceļā, bet arī ostās. Tādēļ tas ietekmēs arī stividorkompānijas. Autopārvadātājus un noliktavu saimniecību šī tendence skars mazāk, jo kravu veidi ievērojami atšķiras.

KONTEKSTS:

"Latvijas dzelzceļš" (LDz) līdz šā gada beigām plāno pārtraukt darba tiesiskās attiecības ar aptuveni 1500 darbiniekiem.

LDz norāda, ka 2019. gads gan koncernam, gan visai Latvijas transporta un tranzīta nozarei ir bijis satricinājumiem bagāts – fosilo izejvielu cenu samazinājuma globālajos finanšu tirgos un attiecīgi mazāka to pārvadājumu apjoma rezultātā, kā arī reģiona ekonomiskās un politiskās situācijas dēļ ir pieredzēts būtisks ienākošo un izejošo kravu apjoma samazinājums.

Ņemot vērā kravu pārvadājumu negatīvās tendences un nepieciešamību būtiski paaugstināt “Latvijas dzelzceļa” saimnieciskās darbības efektivitāti, tādējādi stabilizējot uzņēmumu, līdz ar uzņēmuma pamatdarbības nodrošināšanas izmaksu būtisku samazinājumu VAS “Latvijas dzelzceļš” līdz 2020. gada beigām plāno pārtraukt darba tiesiskās attiecības ar aptuveni 1500 darbiniekiem.

Darbinieku skaita samazināšanu plānots īstenot vairākos posmos – 16. janvārī VAS “Latvijas dzelzceļš” ir iesniegusi attiecīgo informāciju Nodarbinātības valsts aģentūrai, un, pārskatot un ieviešot izmaiņas LDz tehnoloģiskajos procesos, LDz darbinieku skaits tiks pakāpeniski samazināts iepriekš minētajā apjomā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti