EK eksperti: Reģionālais sašķidrinātās gāzes terminālis jābūvē Somu līča krastā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 11 gadiem.

EK nolīgtie konsultanti atzīst Somiju un Igauniju par vienlīdz labu vietu, jo Somijā ir lielāks gāzes patēriņš, bet Igaunijā būtu jāveic vismazākie modernizācijas darbi. Eksperti salīdzināja septiņas iespējamās gāzes termināla atrašanās vietas pēc daudziem kritērijiem.

Reģionālais sašķidrinātās gāzes terminālis jābūvē Somu līča krastā. To secinājuši Eiropas Komisijas nolīgtie konsultanti. Viņi atzīst Somiju un Igauniju par vienlīdz labu vietu, jo Somijā ir lielāks gāzes patēriņš, bet Igaunijā būtu jāveic vismazākie modernizācijas darbi.

Jau vairākus mēnešus cirkulējušas runas par to, ka Latviju neatzīs par labāko vietu Eiropas Savienības daļēji apmaksātam sašķidrinātās gāzes terminālim. Šodien tam nācis oficiāls apstiprinājums. Eiropas Komisijas piesaistītie konsultanti "Booz&Company" gala ziņojumā min virkni priekšrocību termināla celšanai Igaunijā. Piemēram, projekta īstenošana Paldisku ostā Igaunijā ļautu samazināt papildu ieguldījumus termināla pievienošanai gāzes pārvades sistēmām.

Ieguvumi būtu tādi paši, ja terminālis atrastos Somijā, ekspertu secinājumus izklāsta Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā preses nodaļas vadītājs Sanita Jemberga. Eksperti salīdzināja septiņas iespējamās sašķidrinātā gāzes termināla atrašanās vietas pēc daudziem kritērijiem, tostarp infrastruktūru, projekta gatavību un jūras ceļu aizsalšanu, kas ir svarīgs aspekts vedot gāzi uz termināliem no visas pasaules.

Par to, ka projekts Latvijai ir gandrīz kabatā, savulaik izteicās ekonomikas ministrs Artis Kampars no "Vienotības". Viņa pēctecis Daniels Pavļuts no "Reformu partijas" par Latvijas izredzēm runājis atturīgi. Ekonomikas ministrija arī pēc šodien publicētā gala ziņojuma uzskata, ka Rīga ir piemērotākā vieta sašķidrinātās gāzes terminālim, bet konsultanti Latvijas argumentos nav ieklausījušies.

Ministrijas pārstāvis Gatis Ābele skaidro, ka terminālis var funkcionēt tikai kopā ar Inčukalna pazemes gāzes krātuvi, jo gāzes patēriņš ir mainīgs, tādēļ ar kuģiem atvesto gāzi būs jāpumpē uz krātuvi, bet gāzes vads uz Igauniju ir vienvirziena.

Valstu vadītājiem būs jāvienojas par projekta tālāko virzību. Eiropas Komisija vēlas, lai nākamie soļi tiktu sperti pēc iespējas ātrāk, jo reģiona izolācija elektrības un gāzes jomā jāizbeidz līdz 2015.gadam, norāda Jemberga.

Kopējās investīcijas sašķidrinātās gāzes terminālī un saistītajos cauruļvados būs aptuveni 1,3 miljardi eiro. Pagaidām vēl nav skaidrs, cik daudz no šīs summas varētu segt Eiropas Savienība, bet tās varētu būt divas trešdaļas vai vairāk.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti