"Laipni lūgti jaunajā naftas pasaulē!" šādiem vārdiem analītiķi sagaidījuši neseno OPEC valstu lēmumu nesamazināt naftas ieguves apmērus, kas bija viens no veidiem kā kāpināt pēdējos mēnešos krītošās naftas cenas pasaules tirgos.
Cenu samazinājumam ir vairāki iemesli - aizvien gausā globālā ekonomikas atkopšanās, kā arī slānekļa naftas ieguves apjomu pieaugums ASV. Daļa ekspertu pieļauj, ka ļaujot kristies naftas cenām, OPEC valstis cenšas padarīt nerentablu slānekļa naftas ieguvi, kas atmaksājas, ja barels naftas maksā 80 ASV dolārus.
Citi gan ir pārliecināti, ka šāds cenu samazinājums būs kritisks vien četriem procentiem slānekļa naftas ieguvēju.
"Tādai naftas cenai, kāda tā ir šobrīd un saglabāsies, vajadzētu novest pie degvielas cenu samazinājuma par padsmitiem centu. Latvija par naftas produktu importu ir tērējusi tuvu pieciem procentiem no IKP. Uz lētāku naftas cenu mēs varētu ietaupīt gandrīz vienu procentu no IKP, plus vēl gāzes imports, kas ir tuvu diviem procentiem no IKP.
Līdz ar to var runāt par ietaupījumu Latvijas uzņēmējiem un patērētājiem, kas ir mērāms simtos miljonu eiro, sacīja “DNB” bankas ekonomikas eksperts Pēteris Strautiņš.
Strautiņš gan uzsver, ka diez vai ietaupītā nauda automātiski audzēs kopējo iekšzemes kopproduktu, jo iegūto ietaupījumu kā iedzīvotāji, tā uzņēmēji, varētu novirzīt uzkrājumos.
Turklāt, naftas un pēcāk arī gaidāmo gāzes cenu samazinājumu, patērētāji izjutīs vien daļēji, jo no nākamā gada pieaugs maksājumi par elektrību. Latvijas degvielas tirgotāju asociācijas pārstāvji uz naftas cenu samazināšanos raugās ar piesardzību.
"Man negribētos tik optimistiski runāt, jo zemas naftas cenas nozīmē, ka pasaulē ir krīze. Es negribētu, ka ir 2008.krīze un cilvēki brauktu prom, uzņēmumi bankrotētu," sacīja Latvijas degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis.
Karčevskis norāda, lai arī patērētāji no vienas puses iegūs zemāku degvielas cenu, tās samazinājumu vairāk varētu izjust lauksaimnieki, kuri ražo graudus un rapsi nepieciešamajam biodegvielas piejaukumam. Ja samazināsies naftas cenas, kritīsies arī degvielas ražošanai nepieciešamo graudu cena, kas kopumā varētu radīt negatīvu ietekmi valsts ekonomikai.