Bezpiena piens, šokolāde ar kukaiņu pulveri – «Riga Food» izstādē prezentē inovācijas pārtikas jomā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Rīgā, Ķīpsalas hallē, ceturtdien, 8. septembrī, atklāta viena no plašākajām pārtikas izstādēm Baltijas valstīs – "Riga Food". Šogad tajā piedalās 400 uzņēmumi no 25 valstīm, izveidoti 12 valstu nacionālie stendi, notiek dažādi semināri un konkursi. Izstādē ir arī stends "Inovācija pārtikai", kurā var gan apskatīt, gan nogaršot, piemēram, zirņu pienu, šokolādes konfektes ar kukaiņu pulveri vai želejkonfektes ar fizāļiem, kalē kāpostu čipsus, medus suflē un citus produktus. 

Bezpiena piens, šokolāde ar kukaiņu pulveri – «Riga Food» izstādē prezentē inovācijas pārtikas jomā
00:00 / 05:08
Lejuplādēt

Par stendu "Inovācija pārtikai" atbild Latvijas Tehnoloģiskais centrs. Tā direktors Ints Vīksna stāstīja, ka gadu gaitā izpratne par inovācijām pārtikā ir kardināli mainījusies – pirms 20 gadiem inovācija bija savādāks iesaiņojums vai pasniegšanas veids, bet tagad mainījušies cilvēku ēšanas paradumi.

"Aizvien vairāk parādās dažādas pārtikas nepanesamības, līdz ar to šādi jauni pārtikas produkti, kas veidojas, ir risinājums, un mums ir arī ne tikai tradicionāls vistas stilbiņš, pie kā mēs esam pieraduši, bet mēs viņu varam paprovēt kā vegānu produktu vai vēl savādāk. Šī niša ar katru gadu aug, aizvien vairāk parādās dažādi mikro un mazie uzņēmumi, kuri nāk ar interesantām produktu grupām, jaunām izstrādēm," stāstīja Vīksna.

Uzņēmums "Got Foods" izveidots pirms gada. Uzņēmuma līdzdibinātājs Ivars Orlovs ir pārtikas tehnologs, šobrīd studē doktorantūrā un kopā ar vēl diviem kolēģiem ražo vegānu un bezlaktozes pienu no zirņu olbaltumvielām, kuru tā arī sauc – bezpiens.

"Pirmais, ko mēs izstrādājām, bija piena alternatīva, kam pamatā zirņu olbaltumvielas un visas tās pašas funkcijas, kādas ir pienam.

Pārējie produkti – svaigo sieru alternatīvas, kuras arī reāli ir fermentētas kā piena produkti, mēs esam pievienojuši kalciju, vitamīnus un probiotiskās baktērijas, tādas pilnvērtīgas alternatīvas. Mums ir biezpiens, jogurti, saldais krējums, skābais krējums, "Filadelfijas" tipa siers. Visam pamatā ir zirņu olbaltumvielas, un pagaidām mēs no Eiropas ražotājiem to iepērkam. Tuvākajos gados arī būs dzelteno zirņu olbaltumvielu ražotne Jelgavā, "Latraps Asns"," klāstīja Orlovs.  

Izstādē "Riga Food" stendā "Inovācija pārtikai" šogad piedalās 28 dalībnieki no Baltijas valstīm. Latvijas Tehnoloģiskā centra direktors Vīksna stāstīja, ka Latvijas biškopji piedāvā arī inovatīvus medus produktus.

"Viens ir ar gaisīgs medus suflē, otrs uzņēmums nāk ar jaunu medus produktu līniju, kurai pievienotas liofilizācijas procesā saldētas ogas un garšaugi, tas jau ir tā kā deserts, kā atsevišķs ēdiens. Piemēram, ir interesanti produkti, kas ir tapuši no kāpostlapām, čipsi. Dažādas konfektes, kas ir izstrādātas no pupām, uz pupu proteīna bāzes. Tiek ražotas želejkonfektes no fizāļu ogām. Šogad mums stendā piedāvās konfektes, kurā viena no sastāvdaļām būs kukaiņu pulveris, būs arī makaroni ar kukaiņu pulveri. Vislielākā pievienotā vērtība no jebkuras izstādes ir tas, ka šiem uzņēmējiem ir iespējas, pirmkārt, tikties savā starpā, iepazīt vienam otru, notestēt savu produktu, dabūt atsauksmi no cilvēkiem – kas garšo, kas negaršo. Otrkārt, atrast sadarbības partnerus pētniecības iestādēs, sadarbībā ar kuriem var izstrādāt jaunas receptes, vai arī atrast biznesa sadarbības klientus, kas ir gatavi šo produktu iegādāties un realizēt savos tirgos vai veikalos," norādīja Vīksna.

Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe vērtēja – lai konkurētu tirgū, uzņēmumiem jādomā par jaunu produktu radīšanu, un

šībrīža tendence visā pasaulē – tiek veidoti jauni produkti uz augu produktu bāzes, bez alergēniem.

"Pagājušā gadā starptautiskā Anugas izstādē lielais gaļas paviljons pamatā sastāvēja no tiem uzņēmumiem, kuri gaļas paviljonā piedāvāja uz augu bāzes veidot tādus pārtikas produktus, kas garšo un izskatās kā gaļa. Un arī Latvijā to var redzēt, arī mums ir šādi uzņēmumi, ir dažāda veida burgeri, kotletes, gaļas bumbiņas, zivis, kas veidotas uz zirņu proteīna bāzes un tā tālāk," klāstīja Gulbe.

Vai šobrīd pircējiem interesē inovatīvi pārtikas produkti vai katrs domā, kā ietaupīt? Eksperte vērtēja, ka Latvijas tirgus ir mazs, tāpēc uzņēmumi, kas veido inovatīvus produktus, orientējas uz starptautiskiem tirgiem.

"Gandrīz visi uzņēmumi, kas "Riga Food" laikā piedāvā šīs inovācijas, ir uzņēmumi, kas strādā starptautiskajos tirgos. Latvijas tirgus mums ir mazs, turklāt šie produkti nav tādas pamatpreces un Latvijas iedzīvotājs tomēr nav tas pirktspējīgākais, – cilvēki pamatā skatās, ko lētāk viņi var nopirkt, nevis viņi domā videi draudzīgāk un tā tālāk. Pasaulē liela daļa, visticamāk, atkal vēl vairāk cietīs badu un saņems nepilnvērtīgu uzturu, bet tā iedzīvotāju daļa, kura jau iepriekš ļoti domāja, ko viņi ēd, samazināsies, bet ne tā, lai uzņēmējiem nebūtu jādomā par to, ko vēl un kā varētu piedāvāt," klāstīja Gulbe.

Inovatīvus pārtikas produktus un daudz ko citu izstādē "Rīga Food" varēs apskatīt līdz sestdienas pēcpusdienai.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti