Autotransporta direkcija: «Yandex» aiziešana taksometru pakalpojumu tirgu būtiski neietekmēs

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Pagājušās nedēļas vidū, 23. martā, Autotransporta direkcija bloķēja mobilās lietotnes "Yandex Go" darbību. Līdz ar to šī mobilā lietotne vairs nedrīkst piedāvāt pakalpojumus Latvijas teritorijā. Ja pārvadātāji turpinās nodrošināt pakalpojumus, izmantojot mobilo lietotni "Yandex Go", tad tiem var piemērot naudas sodu un anulēt licenci, bet autovadītājus var izslēgt no Taksometru vadītāja reģistra. Situāciju uzraudzīs gan Autotransporta direkcija, gan Rīgas domes Kontroles dienests. Kā prognozē Autotransporta direkcija, "Yandex" aiziešana taksometru pakalpojumu tirgu būtiski neietekmēs.

«Yandex» aiziešana taksometru pakalpojumu tirgu būtiski neietekmēs
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

Autotransporta direkcijas Licencēšanas daļas vadītājs Māris Vaics stāsta, ka mobilās lietotnes "Yandex Go" darbība apturēta drošības apsvērumu dēļ, jo lietotne nodrošinājusi aktīvu datu apmaiņu ar serveriem, kas atrodas Krievijas teritorijā. Līdz ar to lietotnes darbība bloķēta, anulēta arī "Yandex Taxi" reģistrācija. Māris Vaics vērtē, ka "Yandex" darbības apturēšana taksometru pakalpojumu tirgu būtiski neietekmēs.

„Uz taksometru nozari tam ļoti lielu iespaidu nevajadzētu atstāt, jo pēc būtības "Yandex" jau ir tikai starpnieks pakalpojumu saņemšanai.

Pašam "Yandex" neviena transportlīdzekļa, kas veic šos taksometru pakalpojumus ar vieglo auto, nav. Viņš ir tikai starpnieks, kas savieno pasažieri ar taksometru kompāniju. Taksometru kompānijas, kas līdz šim ir reģistrētas, var savu darbību turpināt kā jebkurš taksometrs, uzņemot pasažierus uz ielas, izsaucot pa telefonu vai taksometru piestātnē uz ielas. Drusku varbūt kādam ir jāpamaina lietotne telefonā vai jāpamaina tas veids, kā šo taksometru viņš izsauc. Taksometrs nekur nav pazudis, taksometrs joprojām ir, taksometri ir Latvijas uzņēmumi, kas šos pakalpojumus sniedz. Kopsummā Autotransporta direkcijā reģistrēti pāri 1000 transportlīdzekļi un vēl tikpat ir Rīgas domē reģistrētie taksometri, tātad kopsummā mums tur ir ap 2000 transportlīdzekļi, kas šos pārvadājumus var veikt, un kopsummā ir teju 5600 taksometra vadītāji,” skaidro Vaics.

Rīgā taksometru pakalpojumus ar mobilās lietotnes palīdzību līdz šim nodrošināja divi uzņēmumi – "Yandex" un "Bolt", kas piedāvā gan taksometra, gan kurjera pakalpojumus. "Bolt" reģionālais vadītājs Latvijā Raimonds Bērziņš stāsta, ka liela daļa taksometra šoferi arī līdz šim strādāja gan "Yandex", gan "Bolt" platformā.

„Vadītāji, kas strādāja varbūt "Yandex", tagad sāk arī reģistrēties pie mums, un daudzi vadītāji izmanto jau abas platformas vienlaicīgi. Jūtam, ka tiek atcelti pandēmijas ierobežojumi un, tuvojoties siltiem laika apstākļiem, mēs jūtam, ka pieprasījums aug; un tas, uz ko mēs ejam, protams, mēs vēlētos, lai klientam automašīna būtu pieejama rokas stiepiena attālumā, kā mēs sakām, tas ir nepilnu divu minūšu laikā. Bet, protams, ir pīķa stundas, nakts stundas vai arī lidostā, piemēram, kad vienlaicīgi ielido vairākas lidmašīnas, šis pakalpojums ir mazliet ilgāk jāpagaida, bet kopumā situācija nav bēdīga. Ir arī labās ziņas, piemēram, par lidostu. Nesen tika pieņemtas likuma izmaiņas 15. martā, ka nelegālie pārvadātāji, kas varbūt nav reģistrējušies nekur, vairs nevar piedāvāt pakalpojumus lidostas teritorijā. Līdz ar to redzam gaismu tuneļa galā – [joma] tiks sakārtota. Kas šobrīd tie jau darīts, notiek aktīvā datu apmaiņa ar VID par katru braucienu, kas mūsu uztverē ir ļoti liels solis uz nozares sakārtotību, lai nozare būtu caurspīdīga un cilvēkiem mainītos stereotipi par nozari kopumā, ka nozarē lielākā daļa vadītāju strādā tikai ēnu ekonomikā,” stāsta Raimonds Bērziņš.

"Yandex" darbības pārtraukšana samazinās konkurenci, kas biznesā ir nepieciešama, bet Māris Vaics no Autotransporta direkcijas pieļauj, ka ar laiku Latvijā varētu sākt darboties vēl kāda mobilā lietotne, piemēram, Eiropā populārais "Uber".

Bankas "Luminor" ekonomikas eksperts Pēteris Strautiņš vērtē, ka "Yandex" darbības apturēšanai būs īslaicīga ietekme, tomēr prognozē, ka celsies taksometru pakalpojumu cenas, kas palielinās arī augsto degvielas cenu ietekmē.

„Es domāju, ka kaut kāda īslaicīga ietekme droši vien būs, kamēr tirgus sakārtosies, bet svarīgi saprast arī to, ka šīs platformas ļoti nosacīti ir tirgus dalībnieki. Viņas būtībā ir starpnieki starp pakalpojuma sniedzēju un pakalpojuma pircēju. Ja viens aiziet, tad pārējās platformas, kas ir palikušas, var viegli palielināt darbības apjomus. Teiksim, citām kompānijā, piemēram, "Bolt" tas neko nemaksā, vienkārši ir pakalpojumu sniedzēji, ko viņi var pārņemt. Nu jā, cenas tas nesamazinās, drīzāk palielinās, bet acīmredzot bija drošības politikas iemesli, kāpēc platforma Latvijā bija jāslēdz, un iepriekš jau bija runas, ka tur kaut kādi drošības riski varētu būt saistībā ar datu apmaiņas noplūdi, bet es nesagaidu, ka tāpēc Latvijā dramatiski samazināsies taksometru skaits. Tas bija saistīts gan ar pandēmiju, gan potēšanās prasībām un arī ar valodas zināšanu prasībām. Šobrīd tirgū šaurā vieta drīzāk ir cilvēki, kuri grib un var strādāt par taksometru šoferiem,” skaidro Strautiņš.

Saskaņā ar izmaiņām Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā arī Ukrainas pilsoņi, kam ir uzturēšanās atļauja vai ilgtermiņa vīza ar tiesībām uz nodarbinātību līdz vienam gadam, no 12. marta var reģistrēties Taksometru vadītāju reģistrā, un pirmie divi jau ir reģistrējušies.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti