Vecākais elektrovilciens, kas joprojām ir ierindā, ražots pagājušajā gadsimta 66. gadā. Tātad tas ir sasniedzis 57 gadu vecumu. Savukārt vecākais dīzeļvilciens ir par septiņiem gadiem jaunāks. Taču pat visjaunākajam vilcienam drīz būs 30 gadu.
AS "Pasažieru vilciens" mārketinga vadītāja Aija Babre norādīja, ka 40 un 50 gadus veco vilcienu uzturēšanā liels nopelns ir meistariem, kuri ir "ar zelta rokām un dara neiespējamo".
"Un turklāt mēs vēl varam ievērot vilcienu grafikā izpildes precizitāti," viņa piebilda.
"Pasažieru vilcienā" ritošo sastāvu nekautrējas saukt par "pensionāriem" ar visām tehnikas vecumam raksturīgajām kaitēm.
Sankciju dēļ rezerves daļas vairs netiek iepirktas no Krievijas un Baltkrievijas. Tagad tās tiek meklētas visur, kur vien var atrast ko piemērotu – gan citu valstu noliktavās, gan tajā skaitā starptautiskās izstādēs. Piemēram, Ķīnā ražotās rezerves daļas atzītas par nederīgām, jo nav spējušas izturēt slodzi.
"Šobrīd rezerves daļu piegādātāji ir, piemēram, no tādām valstīm kā Lietuva, Ukraina, Gruzija, Austrija, Vācija, Itālija. Diemžēl jāsaka, ka Eiropā prototipu nav, rezerves daļu prototipu nav, bet ir alternatīvas, kas mums der un, protams, tas maksā vairākkārtīgi dārgāk, nekā bija līdz šim," sacīja Babre.
Šī iemesla dēļ ar lielu nepacietību tiek gaidīti jaunie vilcieni, kurus pašlaik sola rudens beigās, konkrētu datumu arvien nenosaucot. Taču, ja daļa elektrovilcienu jau atrodas Latvijā, daudz lielāka neskaidrība par to, kas aizstās morāli un tehniski novecojušos dīzeļvilcienus.
Ikdienā pasažierus pārvadā 18 dīzeļvilcieni, vēl četri atrodas dažādos remontos.
Autotransporta direkcija rakstiski atbildēja, ka Iepirkumu komisija strādā pie bateriju vilcienu iepirkuma otrās kārtas sagatavošanas.
Izvērstai atbildei nedēļas laikā nebija gatava Satiksmes ministrija. Vienīgi aizejošās valdības Satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs (Nacionālā apvienība) norādīja, ka tikai tagad viss esot sagatavots iepirkuma izsludināšanai.
"Tā kā es teiktu, ka šie mājasdarbi ir paveikti un tagad ir jāizsludina fiziski šis konkurss, lai tuvākajos gados varētu šos vilcienus saņemt," viņš norādīja.
Iepriekš solīts, dīzeļus pret bateriju vilcieniem nomainīt 2026. gadā, taču tagad atbildīgās iestādes šādu termiņu vairs nepiemin.