Panorāma

Lietuva gribētu kļūt par "airBaltic" akcionāru

Panorāma

Panorāma

Latvija degvielas rezerves turpmāk uzturēs pati

Naftas rezervju uzglabāšanas dēļ īstermiņā pieaugs degvielas cena; ilgtermiņā – 877 miljonu ietaupījums

Latvija pakāpeniski vairāku gadu laikā apņēmusies mainīt sistēmu, kā tiek glabātas valsts naftas rezerves, ko izmantot ārkārtas situāciju laikā. Pārmaiņas nav tikai teorētiskas – tās atstās ietekmi arī uz gala patērētājiem: šogad par apmēram diviem centiem varētu pieaugt degvielas cena litrā. Tomēr, kā norāda Ekonomikas ministrija, ilgtermiņā gan valstij, gan tās iedzīvotājiem jaunais modelis būs krietni izdevīgāks.

Veidu, kā līdz šim glabātas Latvijas naftas rezerves, ekonomikas ministrs Viktors Valainis (Zaļo un Zemnieku savienība) raksturoja šādi: vienu brīdi tās "uz papīra" glabātas Eiropā, vienu brīdi šeit pat Latvijā. Tomēr tas viss bijis vien iespējamībās – ja nu ārkārtas situācijā vajadzēs. 

Valstij savu rezervju līdz šim faktiski nav bijis, tā tikai katru gadu iegādājusies iespēju krīzes situācijā naftu pirkt. Modeli mainīs.

Turpmāk Latvijas valstij pašai būs savas, fiziski taustāmas rezerves, kas tiks glabātas dažādās Latvijas vietās un ar kurām tiešām varēs rēķināties. 

"Atceramies – Covid-19 krīzes pašā sākumā redzējām, kā šie starptautiskie līgumi strādā. Brīdī, kad vajag maskas un vakcīnas piegādāt, pat Eiropas Savienības iekšējā tirgū robežas aizveras ciet, un katra valsts sāk aizstāvēt savu tirgu. Tāpēc ļoti svarīgi ir šīs nesenās mācības atcerēties un tomēr par stratēģiskām lietām rūpēties, lai tās būtu tepat," skaidroja Valainis.

Līdz ar šādu piegāžu drošības uzlabojumu atbildīgā Ekonomikas ministrija modeļa maiņai sola arī lielu naudas ietaupījumu – desmit gadu laikā 877 miljonus eiro. Bet degvielas pircējiem – vismaz īstermiņā – ietaupījuma nebūs.

Par naftas rezervju uzturēšanu auto lietotāji maksā jau tagad. Pērn rezerves izmaksājušas piecus centus klāt katram degvielas litram. Un neatkarīgi no tā, kā tiks glabātas degvielas rezerves, šogad tie būs jau septiņi centi.

"Ja mēs vienkārši uzturētu esošo sistēmu, tad faktiski šogad maksātu to pašu, ko pie jaunā modeļa. Bet pārejai uz jauno modeli nākamgad maksāsim mazāk. Un turpmāk vēl mazāk, kā rezultātā tas ietaupījums būs būtisks," skaidroja "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" valdes loceklis Kaspars Kociņš.

Izmaiņas atbalsta arī Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija. Turpmāk nafta būs jāglabā tieši pie naftas uzņēmumiem – to tvertnēs. Šādam pakalpojumam jaudas Latvijas tirgotājiem pietiks, teica asociācijas vadītājs Ojārs Karčevskis.

"Jautājums tikai, kurš piedāvās izdevīgāko glabāšanas pakalpojumu. Gan cenā, gan loģistikā, gan vietā, jo svarīgi arī, kur glabāt, lai tas būtu tuvāk tiešajam patēriņam," sacīja Karčevskis.

Lai atrisinātu šo jautājumu, vēl tiks izsludināts iepirkums. Tā kā šajā gadā abas sistēmas – vecā un jaunā – strādās paralēli, izsludināts arī iepirkums par naftas rezervēšanu pēc vecās sistēmas. To apstrīdējušas pat vairākas kompānijas, kas, atsaucoties uz konkursa izsludinātāju Būvniecības valsts kontroles biroju, ir neapmierinātas, ka valsts nerezervēs degvielu līdzšinējos apmēros.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti