Ukrainas valdības pārstāvji informēja, ka Melnās jūras maršruts tiek attīstīts un nākamo nedēļu laikā būs iespējams sasniegt augstākus rādītājus. Koridoru pēc Krievijas paziņojuma no izstāšanās no graudu darījuma jau izmantojuši pirmie 10 kuģi, bet tuvākajā nākotnē lauksaimniecības produkciju varētu izvest vēl 20 kuģi. Starptautiskās kompānijas arī esot gatavas tos apdrošināt.
Tomēr eksporta apjomi pēc Krievijas izstāšanās no tā dēvētās Melnās jūras graudu iniciatīvas būtiski samazinājušies, piemēram, šā gada jūnijā tika izvesti 2 miljoni tonnu graudu.
Kuģi spiesti kuģot pa citu valstu teritoriālajiem ūdeņiem, un pastāv nopietni Krievijas uzbrukuma draudi. Tāpēc intensīvi tiek meklētas iespējas nodrošināt eksportu pa sauszemi, un plānots izmantot arī Lietuvas teritoriju.
Panākta vienošanās, ka Ukrainas lauksaimniecības produkcijas eksporta kravu kontrole tiks pārcelta no robežas ar Poliju uz Klaipēdas ostu. Savas ostas Egejas jūrā eksportam piedāvājusi arī Grieķijas valdība.
KONTEKSTS:
Šogad 17. jūlijā Krievija paziņoja, ka izstājas no vienošanās, kas Ukrainai nodrošināja iespēju turpināt lauksaimniecības produkcijas eksportu no Melnās jūras ostām.
2022. gada vasarā izveidotais Ukrainas graudu eksporta koridors Melnajā jūrā ļāva apiet Krievijas karakuģu īstenoto Ukrainas ostu blokādi, ko Krievija uzsāka pēc pilna apmēra iebrukuma pagājušā gada 24. februārī.
Ukraina ir viena no pasaulē vadošajām labības piegādātājām, taču pēc Krievijas atkārtotā iebrukuma graudu eksports apstājās. Krievijas īstenotās blokādes dēļ no Ukrainas Melnās jūras ostām mēnešiem nevarēja izbraukt kuģi ar simtiem tūkstošiem tonnu graudu un citiem lauksaimniecības produktiem. Savukārt tas izraisīja pārtikas cenu pieaugumu pasaulē.
Ukrainas graudu eksports atsākās tikai 2022. gada jūlijā pēc tam, kad Kijiva un Maskava piekrita ANO un Turcijas izstrādātajai iniciatīvai, kas ļauj kravas kuģiem no Ukrainas ostām netraucēti nokļūt līdz Bosfora šaurumam Turcijā, bet pēc tam doties tālāk.