Kā norāda FM, pašvaldību finanšu izlīdzināšanas sistēmas galvenais uzdevums ir radīt pašvaldībām līdzvērtīgas iespējas ar likumu noteikto funkciju izpildei, ņemot vērā pašvaldību sociālekonomiskās atšķirības.
Vairs nebūs pašvaldības-maksātājas un pašvaldības-finansējuma saņēmējas
Plānots, ka turpmāk vairs nebūs pašvaldības-maksātājas un pašvaldības-finansējuma saņēmējas no izlīdzināšanas fonda, bet finansējums tiks sadalīts, ņemot vērā pašvaldību finanšu izlīdzināšanas pamatfinansējuma grozu. Ņemot vērā pakalpojumu izmaksu līmeni pašvaldībās,
finansējums tiks sadalīts proporcionāli pašvaldību izlīdzināmām vienībām (demogrāfiskajiem kritērijiem un teritorijas lielumam), kā finansēšanas avotu izmantojot valsts budžeta vispārējos ieņēmumus.
Sagatavotie priekšlikumi arī paredz, ka daļa no pašvaldībām piekrītošā iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) pēc faktiskās izpildes koeficientiem tiek ieskaitīta pašvaldību budžetos (orientējoši 30%) un netiek pakļauta tālākai izlīdzināšanai. Tiek piedāvāts no finanšu izlīdzināšanas izslēgt pašvaldību nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) ieņēmumus, tos pilnībā atstājot attiecīgās pašvaldības rīcībā.
FM ieskatā tā tiks veicināta pašvaldību ieinteresētība savas NĪN politikas izstrādē, to sasaistot ar infrastruktūras attīstību un pakalpojumu kvalitātes uzlabošanu savā teritorijā.
FM uzskata, ka piedāvātais modelis būtiski mazinās administratīvo slogu, atsakoties no savstarpējiem norēķiniem par izglītības pakalpojumiem, kas ir svarīgi, ņemot vērā ieplānotos skolu tīkla optimizācijas pasākumus.
Līdz ar to jaunajā piedāvājumā ierosināts pašvaldību finanšu izlīdzināšanas kritērijos
izmantot skolēnu skaitu, kas mācās konkrētajā pašvaldībā un bērnu skaitu, kas apmeklē pašvaldību pirmsskolas iestādes, nevis uzskaitīt tos tikai pēc deklarētās dzīves vietas.
Vienlaikus FM vērš uzmanību uz to, ka jaunais pašvaldību finanšu izlīdzināšanas modelis nodrošinātu sabalansētu finanšu resursu sadali starp pašvaldībām. Savukārt jautājums par papildu finansējuma piešķīrumu pašvaldībām risināms budžeta sagatavošanas procesā, nodrošinot sabalansētu finanšu resursu pieauguma tempu gan valsts, gan pašvaldību funkciju īstenošanai un izvērtējot makroekonomiskās attīstības tendences .
FM norādīja, ka jau sākusi diskusijas ar Latvijas Pašvaldību savienību un konsultācijas ar Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) ekspertiem par jauno pašvaldību finanšu izlīdzināšanas modeļa projektu.