Ilgāk nekā piecas stundas "Facebook" uzņēmuma vadītājs Marks Cukerbergs atbildēja uz ASV Kongresa Tirdzniecības un juridiskās komitejas jautājumiem. Šī noklausīšanās notiek pēc tam, kad milzīgu skandālu sacēla ziņas, ka Lielbritānijas datu analīzes firma "Cambridge Analytica", kuru bija nolīgusi Donalda Trampa ASV prezidenta vēlēšanu kampaņa, izmantojusi 87 miljonu ASV vēlētāju "Facebook" profilu informāciju bez viņu atļaujas.
„Facebook” vadītājs Marks Cukerbergs, kurš jau no paša skandāla sākuma ir ieņēmis atbalstošu pozīciju un nevis apkaro kritiku, arī kongresmeņiem savu vainu nenoliedza: „Ir skaidrs, ka mēs neesam darījuši pietiekami, lai šos līdzekļus nepieļautu izmantot sliktiem nolūkiem – tas attiecas uz viltus ziņām, ārvalstu iejaukšanos vēlēšanās, naida runu, kā arī datu aizsardzību.
Mēs pietiekami neizvērtējām savu atbildību. Tā bija liela kļūda. Tā bija mana kļūda, un es to nožēloju.”
Tomēr Cukerbergs uzsvēra, ka visu laiku notiek cīņa, lai aizstāvētos pret Krievijas centieniem manipulēt ar "Facebook" platformu un ietekmēt vēlēšanas ASV un citās valstīs. „Krievijā ir cilvēki, kuru darbs ir mēģināt ekspluatēt mūsu un citas interneta sistēmas. Tāpēc tās ir bruņošanās sacensības. Viņi turpinās censties, lai kļūtu labāki, un mums ir jāinvestē, lai arī mēs kļūtu labāki," sacīja “Facebook” vadītājs.
"Mēs spersim vairākus soļus, sākot no jaunu mākslīgā intelekta tehnoloģiju attīstīšanas un izmantošanas, lai apkarotu viltus ziņas, līdz pat mūsu drošības komandas palielināšanas līdz 20 tūkstošiem darbinieku, lai pārbaudītu katru, kas izvieto reklāmas un pārliecinātos, ka nav iespējama tāda iejaukšanās kādu Krievija 2016.gadā veica ASV," solīja Cukerbergs.
Viņš Kongresam arī atklāja, ka kompānijas darbiniekus ir iztaujājis īpašais advokāts Roberts Millers, kurš izmeklēja iespējamo Krievijas iejaukšanos ASV prezidenta vēlēšanās.
Taču, kā norāda raidorganizācija CNN un to pamanījuši arī daudzi citi pasaules mediji, Marks Cukerbergs iztaujāšanu Kongresā ir izturējis bez īpašas spriedzes, jo kongresmeņi lielākoties nav zinājuši, kā “Facebook” darbojas un arī savos jautājumos nodemonstrējuši būtiskus robus izpratnē par 21. gadsimta tehnoloģijām. Tādēļ arī pats galvenais jautājums, kā „Facebook” plāno šo situāciju risināt un cilvēku datus aizsargāt, ir palicis līdz galam neatbildēts.
Tikai dažos brīžos diskusija ar Cukerbergu, pēc CNN sacītā, nonākusi līdz saknei un likusi viņam saspringt. Piemēram, kad viņš saņēma jautājumu, kādēļ kompānija, kas tagad atzīst savu vainu vājā pilsoņu datu aizsardzībā, nav publiskojusi "Cambridge Analytica" lietu, vēl pirms to ir pacēluši mediji.
„Kad mēs uzzinājām par viņu aktivitātēm 2015.gadā, šī kompānija neievietoja reklāmas un tai nepiederēja profila lapas. Līdz ar to mums nebija nekā, ko aizliegt. Taču tad, kad mana komanda man pateica, ka tomēr 2015.gada nogalē "Cambridge Analytica” ir sākusi izvietot reklāmas, mēs teorētiski varējām to aizliegt, un mēs pieļāvām kļūdu, to nedarot,” atzina Cukerbergs.
Kā norāda raidorganizācija BBC,
pēc Cukerberga uzstāšanās ASV Kongresā tirgus ir reaģējis pozitīvi un „Facebook” akcijas ir cēlušās.
KONTEKSTS:
Cukerbergs liecības Kongresā sniedz saistībā ar vairāku desmitu miljonu “Facebook” lietotāju datu neatļautu izmantošanu ASV vēlēšanu kampaņā. Rietumvalstu pārstāvjiem ir nopietnas bažas, ka sociālās saziņas vietni izmanto Krievija, lai iejauktos politiskajos procesos citās valstīs.