Lai gan sarunas ir atsāktas, šoreiz nav nosprausti jauns termiņš, līdz kuram sarunas jāpabeidz, lai līgumu paspētu ratificēt. Taču viens termiņš ir pavisam skaidrs – 31. decembris, jo tad beidzas “Brexit” pārejas periods.
Sarunu vadītājs no ES puses Mišels Barnjē joprojām ir pārliecināts, ka ir iespējama “Brexit” tirdzniecības vienošanās. Un tagad tiek runāts vairs tikai par diviem, nevis trīs problēmjautājumiem. Joprojām jāatrisina godīgas konkurences nodrošināšana un nozvejas tiesības, bet
vairs netiek runāts par juridiskiem mehānismiem nākotnes strīdu risināšanai. Tas, šķiet, ir atrisināts. Tātad ir progress.
Pieaug arī spiediens no uzņēmējiem. Uz to norādīja Eiropas Politikas centra izpilddirektors Fabians Zulegs: “Ir skaidrs, ka uz britu pusi šobrīd ir daudz lielāks spiediens un ne tikai tāpēc, ka sākam jau redzēt “Brexit” efektus. Mēs redzam kravas automašīnas stāvam rindās, ir grūtības ar dažām piegādes ķēdēm. Mēs redzam arī to, ka bizness ir ārkārtīgi neapmierināts ar nenoteiktību, jo vēl atlikušās tikai dažas dienas.”
Spriedze uz robežām aug jau tagad. Ņemot vērā neskaidrību par to, kas notiks pēc pusmēneša – būs līgums vai nebūs līgums –, briti tagad steidz pasūtīt un iepirkt visu, sākot no mašīnu detaļām līdz cukuram, miltiem un konserviem. Uzņēmumi vienkārši neuzdrošinās gaidīt vienošanos, tāpēc tagad viņi importē papildu preces uz Lielbritāniju. Un tas jau rada problēmas dažās ostās.
To apliecināja šoferi, kas ved preces caur Duvras ostu. “Mums ir pārāk daudz darba, tas laikam “Brexit” dēļ,” sacīja Ļuboslavs Karkelevs, kravas mašīnas šoferis no Bulgārijas.
“Ja tas tā turpināsies, daudzi mani kolēģi atteiksies braukt uz Angliju. Daudzi jau atsakās. Attiecīgi – britiem būtu jābrauc pie mums un jāsavāc tās savas piekabes, bet viņi to nevēlas,” pauda Boriss Buzijans, kravas mašīnas šoferis no Ukrainas.
Tātad jau briti tagad lielos apjomos iepērk preces no Eiropas, kuras varētu būt grūtāk iegādāties, ja vienošanās tomēr netiek noslēgta un 1. janvārī ES un Lielbritānija spiesta tirgoties pēc Pasaules Tirdzniecības organizācija (PTO) noteikumiem, proti, ar tarifiem un muitas lietām. Bet sarunu vadītāji Briselē tomēr ceru uz vienošanos.
KONTEKSTS:
Lielbritānija 2020. gada 31. janvārī formāli atstāja ES, taču līdz gada beigām spēkā ir pārejas periods, kura laikā uz britiem joprojām attiecas visi ES noteikumi.
ES un Lielbritānijas tirdzniecības vienošanās ir jānoslēdz līdz 2020. gada beigām. Ja tas neizdosies, tad abas puses sāks tirgoties uz Pasaules Tirdzniecības organizācijas noteikumiem, kas paredz vērā ņemamas muitas nodevas daudzām precēm un citus tirdzniecības šķēršļus.