Kijivas Komerctiesa sāk skatīt Ukrainas nacionālās lidsabiedrības maksātnespējas lietu

Trešdien, 22. novembrī, Kijivas Komerctiesa uzsākusi Ukrainas nacionālās lidsabiedrības (UIA) maksātnespējas procedūru, vēsta Ukrainas mediji. Prasību tiesā pret lidsabiedrību iesniegusi valsts importa un eksporta banka "Ukreximbank".

ĪSUMĀ: 

  • 2022. gadā lidsabiedrības kopējais parāda apjoms bija 20,5 miljardi grivnu (vairāk nekā 520 miljoni eiro)
  • Notiek aktīva uzņēmuma daļu pārdošana - kompānijas logo pārdots par 3300 ASV dolāriem; lidsabiedrības apkalpošanas uzņēmums pārdots par miljonu
  • Uzņēmums īpašumus tirgo lētāk par to tirgus vērtību

Sākoties pilna mēroga Krievijas iebrukumam Ukrainas teritorijā, drošības apstākļu dēļ tika slēgta Ukrainas gaisa telpa civilajai aviācijai. Pēc 2022. gada 24. februāra Ukrainā "iestrēga" 10 lidmašīnas, bet vēl 15 atradās dažādās Eiropas lidostās. 

Lai Ukrainas piloti un lidmašīnu apkalpes nezaudētu iemaņas, četras lidmašīnas tika iznomātas dažādiem Eiropas pārvadātājiem, tostarp, Latvijas nacionālajai lidsabiedrībai "airBaltic". Neskatoties uz šo, četru lidmašīnu iznomāšana nenesa tik lielu peļņu. Tāpat lidojumu pārtraukšanu ietekmēja uzņēmumā valdošās nesaskaņas.

Īsi pēc Krievijas sāktā kara sākuma, līzinga kompānijas lauza līgumus par 10 lidmašīnu iznomāšanu. Lidmašīnas, kas, sākoties karam, atradās Ukrainā, visticamāk vēl atrodas tur, jo tām nav derīga lidojumu sertifikāta, kas apliecina to drošumu.

Pērn, kad lidsabiedrībai bija viena lidmašīna, tā veica dažādus čarterreisus Polijas tūrisma firmai, kā arī uz spēlēm nogādāja Ukrainas nacionālo futbola komandu. 

Rokādes lidsabiedrības vadībā to tikai vājināja

Galvenais iemesls, kāpēc lidsabiedrība nav veikusi nevienu lidojumu, ir tas, ka tā nav spējusi samaksāt rēķinus par saņemtajiem pakalpojumiem, piemēram, aviācijas degvielu. Tāpat apkalpēm iekavētas algu izmaksas.

Pēc divu galveno uzņēmuma akcionāru - biznesmeņa Ārona Maiberha un oligarha Igora Kolomoiska - domstarpībām, kuru centrā bija vēlme no amata atbrīvot lidsabiedrības prezidentu Jevgēņiju Dihni, sākās uzņēmuma vadības maiņas karuselis. Laika posmā no 2021. gada līdz 2023. gadam uzņēmumu vadīja gan Borispiļas lidostas finanšu direktors, gan uzņēmuma galvenā finansiste. 2023. gada pavasarī uzņēmums nonāca pilnīgā oligarha Kolomoiska kontrolē, bet arī viņa laiks lidsabiedrības vadītāja krēslā nebija ilgs, jo Ukrainas drošības dienests aizturēja oligarhu uz aizdomu pamata par krāpšanu un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atmazgāšanu.

Ukraina sākusi lidsabiedrības īpašumu pārdošanu

Medija "Forbes" Ukrainas redakcija oktobra beigās, teju vienlaikus ar maksātnespējas lietas skatīšanu, ziņoja, ka 26. oktobrī tika uzsākta lidsabiedrības īpašumu tirgošana. Valsts uzņēmuma "SETAM" izsolēs lidsabiedrības īpašumus var iegādāties ikviens interesents. Piemēram, lidsabiedrības logotips un sauklis "Mūsu kvalitāte ir jūsu drošība", kā arī tiesības uz tā izmantošanu pārdotas par nedaudz vairāk kā 3000 ASV dolāru. 

Izsolē lidsabiedrības apkalpošanas uzņēmums "Interavia" tika pārdots par summu, kas nedaudz pārsniedz miljonu ASV dolāru. 

Žurnāla "Forbes" aptaujātie eksperti atzīst, ka pārdoti vērtīgākie uzņēmuma īpašumi. Uzņēmumam nebija savu lidmašīnu, jo visa flote tika nomāta no līzinga kompānijām, kas ir ierasta prakse aviācijas nozarē. 

"Šī gada pavasarī uzņēmums palika bez lidmašīnām. Viss, kas lidoja, tas tika nodots atpakaļ to likumīgajiem īpašniekiem un tas bija tikai laika jautājums, kad uzņēmums bankrotēs," žurnālam "Forbes" saka viens no bijušajiem lidsabiedrības menedžeriem. Cits žurnāla "Forbes" sarunu biedrs, kurš vēlējās palikt anonīms, medijam sacīja, ka īpašumi tiek pārdoti par zemāku cenu, nekā ir to tirgus vērtība.

Pēc viņa aplēsēm, piemēram, "Interavia" vērtība pirms kara bija aptuveni 20 miljoni ASV dolāru, bet aprīkojums varētu tikt novērtēts vēl uz 10 miljoniem dolāru. 

"Viņi lidsabiedrību izpārdot teju par velti. Es neticu, ka kara dēļ vērtība ir kritusies par 29 miljoniem dolāru,"

sacīja medija avots lidsabiedrībā.

Bankrotu varētu pasludināt jau šogad

Ņemot vērā situāciju ar lidsabiedrības pārvaldību un parādsaistībām, Ukrainas mediji vēsta, ka oficiāli lidsabiedrības bankrots varētu tikt pasludināts līdz šī gada beigām. 

Ukrainas Uzņēmumu reģistra publicētā informācija liecina, ka lidsabiedrībai ir vairāku simtu miljonu dolāru parāds par pakalpojumiem, ko tā saņēmusi savā galvenajā bāzē - Borispiļas starptautiskajā lidostā. Tāpat lidsabiedrība nav norēķinājusies par aeronavigācijas pakalpojumiem. 

Viens no bijušajiem lidsabiedrības vadības struktūras pārstāvjiem situāciju ar UIA raksturo īsi:

"Viņiem pašlaik ir tikai birojs. Tas arī viss, kas palicis pāri."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti