Krasta apsardzes lidmašīna neapstājās tai paredzētajā vietā
Ir skaidrs, ka Japānas krasta apsardzes lidmašīnas atrašanās uz skrejceļa bija pārsteigums visiem. Publicētajos dispečeru un krasta apsardzes apkalpes sarunu ierakstos dzirdams, ka dispečeris liek lidmašīnas pilotiem apstāties pie "Charlie 5" jeb C5 izejas uz skrejceļu. Izmeklētāji noskaidrojuši, ka incidenta naktī nav darbojušās atsevišķas skrejceļa brīdinājuma gaismas – sarkani gaismas signāli, kas signalizē pilotam par to, ka priekšā ir skrejceļš.
Tiesa, Hanedas lidosta par šo jau 25. decembrī bija izplatījusi NOTAM (paziņojums pilotiem, kur tiek norādīta informācija, kas saistīta ar lidojumu) paziņojumu visām iesaistītajām pusēm, kas veic lidojumus uz Hanedu un no Hanedas starptautiskās lidostas. Šo paziņojumu bija saņēmusi arī Japānas krasta apsardze. Visticamāk, ka Japānas krasta apsardzes lidmašīnas piloti vienkārši nepamanīja uz manevrēšanas ceļa sarkano krāsojumu vai arī uzskatīja, ka komerciālais reiss jau ir nosēdies.
Japānas Transporta ministrijas izplatītajā sarunu ierakstā, kas ilgst teju četras minūtes, Japānas krasta apsardzes lidmašīna saņem norādes līdz apstāšanās vietai blakus skrejceļam.
"Incidenta izmeklēšanas komisija joprojām strādā, lai noskaidrotu visus apstākļus, kas noveda pie sadursmes. Ir skaidrs, ka reisam "JAL516" tika dota atļauja nosēsties, bet jautājums ir par krasta apsardzes lidmašīnu. Izmeklētāji arī padziļināti vērtēs dispečeru komunikāciju ar humānās palīdzības reisu,"
preses konferencē medijiem sacīja Japānas transporta ministrs Tetsuo Saito. Tāpat ministrs norādīja, ka tiek izvērtēti visi drošības aspekti, lai šādi incidenti nevarētu atkārtoties.
Vairumā gadījumu humāno kravu reisiem tiek dota skrejceļa izmantošanas priekšroka, bet šajā gadījumā humānās palīdzības reisi tika izvietoti starp komerciālajiem reisiem.
Drošības noteikumi rakstīti ar asinīm
Skarbi, bet tas ir patiess fakts, ka aviācijas nozarē visi drošības noteikumi rakstīti ar asinīm – analizētas iepriekšējās katastrofas, lai nepiedzīvotu jaunas. Jau incidenta dienā ne viens vien pasaules medijs uzsvaru lika uz to, ka neviens cilvēks no komerciālā reisa negāja bojā.
"Viņi visu izdarīja kā pēc grāmatas," preses paziņojumā norāda aviobūves uzņēmums "Airbus", kura lidmašīna bija iesaistīta incidentā.
""Airbus A350-900" modeļa lidmašīna ir saņēmusi sertifikātu, ka 440 pasažieri, kas atbilst pilnībā aizpildītai lidmašīnai, var tikt evakuēta 90 sekunžu laikā pat ar pusi no evakuācijas trapiem,"
sarunā ar portālu LSM.lv sacīja Starptautiskās Civilās aviācijas organizācijas (ICAO) pārstāvis Viljams Railants Klārks.
Japānas aviokompānijas pārstāvji preses paziņojumā norāda, ka arī pasažieri ir izdarījuši visu, kas nepieciešams, lai pamestu lidmašīnu. "Redzējām, ka lidmašīnas komanda darīja visu, kas ir viņu spēkos, lai evakuētu lidmašīnu. Pirmkārt, jau tika darīts viss, lai mazinātu paniku. Otrkārt, komanda neapjuka, kad lidmašīnā, domājams ugunsgrēka dēļ, pazuda iekšējie sakari. Treškārt, cilvēki domāja par sevi, nevis mantām – rokas bagāža palika lidmašīnā un neapgrūtināja evakuācijas procesu," paziņojumā uzsver lidsabiedrība.
Kopumā evakuācijas process aizņēma 18 minūtes. Pasažieri tika evakuēti pa trim piepūšamajiem evakuācijas trapiem.
"Mēs nezinām, cik ilgs laiks pagāja, kamēr tika evakuēti visi 367 pasažieri, bet kapteinis, kurš pēdējais pameta liesmojošu lidmašīnu, to izdarīja 18 minūtes pēc evakuācijas sākuma," norādīja aviokompānija, piebilstot, ka starp pasažieriem bija gan seniori, gan pirmsskolas vecuma bērni.
Like a Team Work
— Chaudhary Parvez (@ChaudharyParvez) January 3, 2024
Aviation industry and flyers can take lessons from this remarkable passenger discipline and exhibition of professionalism of the JAL crew during the #evacuation from #JL516, that collided with a Coast Guard DHC-8 Dash 8 aircraft on 2nd Jan.#Japan #Japon #Crash… pic.twitter.com/7MelcIlYfo
Lidsabiedrībā arī informēja, ka viens pasažieris lidmašīnā guva vieglus sasitumus, bet 13 meklēja medicīnisko palīdzību, jo juta fizisku diskomfortu.
Evakuācijai netieši palīdzēja arī pati lidmašīna. "Airbus A350" ir būvēta galvenokārt no ugunsdrošiem – oglekļa šķiedras – materiāliem, kas neļauj liesmām uzreiz izplatīties. Video redzams, ka lidmašīnā liesmas sāk izplatīties vien pāris minūtes pēc tam, kad cilvēki jau bija evakuēti.
Par augstajiem lidsabiedrības drošības standartiem liecina arī fakts, ka pēdējā traģiskā katastrofa tai bija 1985. gadā.
Aviokompānijas zaudējumi varētu sasniegt pat 100 miljonus ASV dolārus
Uzņēmums prognozē, ka incidents aviokompānijai izmaksās līdz pat 100 miljoniem ASV dolāru, ko sastāda vairāk nekā 100 atcelto reisu. Tāpat pasažieriem tiek piedāvātas dažādas biļešu maiņas vai naudas atmaksas par lidojumiem, kam jānotiek līdz 31. martam. Vēl pie zaudējumiem ir nepieciešams pierēķināt iznīcinātās lidmašīnas izdevumus.
Šis ir pirmais incidents, kura laikā pilnībā iznīcināta "A350" modeļa lidmašīna. Pirmos komerciālos lidojumus lidsabiedrības ar šī modeļa gaisa kuģiem sāka 2015. gadā.