Kultūras Rondo

Pieminot Antonu Slišānu. Tikšanās “vēstures mirkļu pieturā”

Kultūras Rondo

Izstāde "Mana Musha" - uz perlamutra gleznotas miniatūras pārtapušas par valkājamu mākslu

Skolotāja Māra. Par Māru Ķimeli stāsta Inga Tropa un Elmārs Seņkovs

Skolotāja, kas pārvērta pasauli: dzimšanas dienu atzīmēs Māra Ķimele

Māra vienmēr atrod atbildes. Māra pārvērta manu pasauli. Māra ir mana skolotāja un būs mana skolotāja. Māra parādīja, ka aiz šķietamās realitāte ir daudz dziļākas realitātes – tā teātra režisori un pedagoģi Māri Ķimeli Latvijas Radio raidījumā "Kultūras Rondo” raksturo viņas audzēkņi un tagad arī kolēģi – Inga Tropa un Elmārs Seņkovs.

"Māra ir tas cilvēks, kas parādījis, ka aiz šķietamās realitātes ir daudz dziļākas realitātes, daudz īstākas realitātes. Atceros, kad sākām Zirgu pastā mācīties, pati pirmā nodarbību diena, ko piedzīvojām kopā, man šķita, ka mana pasaule krakšķēdama un brakšķēdama plaisāja. Tā cita realitāte, ko Māra piedāvā, kur ir gan vilki, gan koki, gan teātra brīnumi un visādas citas fantastikas lietas, ļoti dzīvas un īstas, vienlaicīgi, kā milzīga masa sagāzās manī iekšā. Tas pārvērta manu pasauli,” atklāj režisore Inga Tropa.

Tropa arī atzīst, ka tieši par to ir pateicīga Mārai Ķimelei.

"Māra mani ik pa laikam pieskata. Māru satieku bieži, jo esam darba kolēģes. Māra vienmēr atrod atbildes. Viņai tas ir īsāks ceļš nekā man. Bieži kādos momentos, ko nevaru atrisināt, tas ir viens zvans. Vienmēr varu piezvanīt Mārai un pakonsultēties.

Man nav neērti nezināt. Joprojām Māra ir mana skolotāja un būs mana skolotāja. Ir patīkami just to stipro plecu un kā darba kolēģim arī mācīties,” bilst režisors Elmārs Seņkovs.

"Visu laiku jāmācās, ir jābūt visu laiku sasaitē ar dzīvi un cilvēkiem,” pārliecināta Māra Ķimele. "Tikai tagad apmēram saprotu, kas ir režija. No sākuma gribas kaut ko uztaisīt, teikt. Un tu taisi, kā māki, gāz iekšā enerģiju, labi iznāk, jo iekšā ir jaunības enerģija, emocijas, vajadzība pašapliecināties. Vēlāk tā pašapliecināšanās vajadzība pāriet, un tad ir grūtāk. Tad sāc domāt, par ko runāt, vai vajag runāt, tas ņem nost spēku.”

"Tad nāk kaut kāds otrais vilnis, domas sāk barot un zināšanas sāk barot. Tad nāk citas lietas, kas nav tik izdevīgas kā efektīgā jaunība, kas ir ļoti interesantas pašam,” par režisora darbu turpina Ķimele.

Par savu skolotāju Ķimele sauc krievu režisoru Anatolju Efrosu, kurš mācījis ar savu darbību, nevis teoriju. Ķimele arī uzskata, ka būtiska ir ieinteresētība izrādē un visiem, kas pie iestudējumā strādā, tajā, ko kopīgi dara.

"Ir arī teātros, kas vienaldzīgi strādā, slinki strādā. Prieks, ka abiem ir komanda, kas grib strādāt, brīnumaini ir strādāt ar aktieriem, kas šo izrādi vēlas uztaisīt pa īstam. Tajā ziņā Jaunā Rīgas teātra aktieri ir izcili,” atzīst Ķimele.

Tropa norāda, ka Ķimele prot atrast katrā individuālo un katram ļauj izpausties, kā viņam nepieciešams, lai viņš augtu.

"Man patika, ka ir ļoti ciešā sasaite un arī ārkārtīgi lielā brīvība vienlaikus, kā aktieris, strādājot pie Māras, drīkstu pateikt "nē", darīt, kā es izprotu. Ja vien to esmu pietiekami spēcīgi sev formulējusi un varu uz āru paust, Māra saka – lūdzu,” gandarīta Tropa.

"Māra vienmēr teica: "Kāpēc tu neej nost no skatuves?",” atminas Seņkovs.  "Tas teikums mani fascinē, jo šis atbild uz visiem pārējiem  jautājumiem – kāpēc tu esi uz skatuves, kāpēc tu taisi šo izrādi, ko tu gribi un vispār ko tev vajag. Tas ir jautājums, pie kura atgriežos, mēģinot izrādi.”

Dzimšanas dienu Māra Ķimele svinēs 20. decembrī, bet Eduarda Smiļģa Teātra muzejs 27. decembrī plkst.18 “Sarunās Smiļģa kabinetā” aicina apmeklētājus tikties ar režisori un pedagoģi Māru Ķimeli.

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti