Pa ceļam ar Klasiku

Alīdas Vānes festivāls - platforma, kā pasaulei vēstām, ka mums ir izcili mūziķi

Pa ceļam ar Klasiku

Dziedātājs Juris Jope: Ar Alfrēdu Kalniņu tā pa īstam satiekos tikai tagad

«LNSO vasarnīcas» rīkotāji: «Gorā» sirdis atvērās pat tiem, kuriem bija skepse

«LNSO vasarnīcas» rīkotāji: «Gorā» sirdis atvērās pat tiem, kuriem bija skepse

No 23. līdz 25.augustam Latgales vēstniecībā "Gors" norisināsies jau piektais mūzikas festivāls ģimenei un draugiem "LNSO vasarnīca", kas Rēzeknē notiks jau otro gadu pēc kārtas. Bet pirmo reizi festivāla ietvaros tiek rīkotas jauno komponistu meistarklases, kuru rezultātu varēsim baudīt festivāla atklāšanas koncertā "Jānis Ivanovs un jaunie". Kā intervijā Latvijas Radio 3 – Klasika atklāj Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra (LNSO) direktore Indra Lūkina, pērn "LNSO vasarnīca" tika tik sirsnīgi uzņemta "Gorā", ka sirdis atvērušās pat skeptiķiem.

LNSO direktore Indra Lūkina stāsta, ka ar festivālu "LNSO vasarnīca" orķestris gluži apzināti īsteno konkrētu kultūrpolitiku: „Dodamies uz attālākiem Latvijas reģioniem, lai tur mītošajiem cilvēkiem piedāvātu ļoti kvalitatīvus visdažādākā veida mūzikas notikumus – ne tikai koncertus, bet arī teatralizētus uzvedumus. Mums pašiem šķiet, ka tas ir ļoti būtiski. Un svarīgi, ka Rēzeknes gadījumā arī "Gora" saimniekiem tas šķiet būtiski:

pagājušajā gadā "Gorā" tikām tik ļoti sirsnīgi un atsaucīgi uzņemti, ka sirdis atvērās pat tiem dalībniekiem un mūziķiem, kuri uz Rēzekni brauca ar zināmu skepsi: pēc festivāla visi bija absolūti priecīgi, laimīgi un teica – jā, jā, mēs gribētu atbraukt šeit vēl!

Tā nu izveidojās mūsu ļoti labā sadarbība ar koncertzāles "Gors" komandu, un gluži dabiski šķita to turpināt arī šogad."

Silto un viesmīlīgo uzņemšanu, tāpat šī notikuma profesionālo organizēšanu slavē arī LNSO galvenais diriģents un mākslinieciskais vadītājs Andris Poga: "Koncertzālei "Gors" manā sirdī ir ļoti īpaša vieta – uzskatu, ka simfoniskajiem koncertiem tā ir labākā koncertzāle Latvijā.

Lai arī sadarbībā ar "Gora" komandu katru sezonu cenšamies rast iespēju vismaz vienu vai divas reizes viesoties Latgalē ar programmu, kas nereti izskan arī Rīgā, festivāls tomēr ir cits formāts – tās ir veselas trīs dienas, kurās, atrodoties uz vietas, ir iespēja izbaudīt arī pašas pilsētas un Latgales atmosfēru. Es gan nepiederēju cilvēkiem, kuri ar skepsi raudzījās Rēzeknes virzienā, drīzāk ar zināmu konservatīvismu – jo pirmie vasaras festivāli notikuši Cēsīs, tas bija izveidojies par zināmu zīmolu. Taču ideja par „Goru” ir ļoti svarīga no auditorijas viedokļa – ka arī šajā reģionā klausītājiem varam piedāvāt ne tikai vienu koncertu, bet nepieciešamo kultūras produktu komplektu. Šis ir dabisks un labs veids, kā šis mūsu vasaras festivāls attīstās."

Lūkina atzīmē, ka šogad festivālam ir cieša sadarbība ar Rēzeknes Mūzikas vidusskolu. "Tas papildina un padara jēgpilnāku mūsu viesošanos Rēzeknē.

Jo mēs jau nestrādājam tikai šim brīdim vien, galu galā tur izglītojas jaunie mūziķi – ievilkt viņus notikumos gan kā dalībniekus, gan kā klausītājus, ir viens no mūsu galvenajiem uzdevumiem," uzsver Lūkina.

Zīmīgs būs festivāla atklāšanas koncerts.

"Pateicoties Latvijas simtgades projektu iespējamībai, esam ieguvuši līdzekļus, lai festivāla ietvaros varētu sarīkot jauno komponistu starptautiskās meistarklases, kas sākušās jau 19.augustā. Šonedēļ jaunie cilvēki strādā kopā ar mentoriem un programmas māksliniecisko vadītāju un diriģentu Jāni Stafecki: darbi vispirms tiek slīpēti meistarklasēs, bet pēc tam iestudēti. Festivāla atklāšanas koncertā varēs dzirdēt gan jaunos skaņdarbus, gan arī Jāņa Ivanova darbus, kurus atskaņos Rēzeknes kamerorķestris Jāņa Stafecka vadībā," turpina LNSO direktore.

Savukārt Poga atklāj meistarklašu idejas rašanās iemeslus un skaidro, ka pirms naudas, protams, bijusi ideja, kas radusies 24.augusta koncerta "Bēthovena Heroiskā, "Carion" un LNSO” sakarā. Šajā koncertā pasaules pirmatskaņojumu piedzīvos triptihs pūšaminstrumentu ansamblim "Carion" un simfoniskajam orķestrim.

"Šis jaundarbs bija viens no darbiem simtgades ciklā, ko esam īstenojuši un turpinām īstenot jau vairāku gadu garumā, taču

šis jaundarbs ir unikāls ar to, ka darba rakstīšanā ticis uzrunāts nevis viens komponists, bet trīs autori, kuri turklāt pārstāv dažādas valstis: Latviju pārstāv Andris Dzenītis, Brita Bīstrema no Zviedrijas un Anders Nordentofts no Dānijas.

Tā šobrīd ir aktuāla prakse, ka ne tikai viens orķestris pasūta komponistam vai šinī gadījumā vairākiem komponistiem jaundarbu, bet gan vairāki orķestri – tā ir tā saucamā līdzpasūtīšana. Mūsu partneris šajā projektā ir Dānijas Odenses simfoniskais orķestris, un mēs esam ļoti priecīgi, ka pasaules pirmatskaņojumu šis darbs piedzīvos tieši Rēzeknē,” stāsta Andris Poga.

Vaicāts, kā radusies doma par meistarklasēm, diriģents atklāj: "Vienmēr esam domājuši, kas vēl bez simfoniskajām vai muzikālajām performancēm varētu ietilpt festivāla klāstā. Ir jau aktivitātes jauniešiem un bērniem, bet meistarklases šogad ir jaunums. Izmantojot iespēju, ka divi no komponistiem – Andris Dzenītis un Anders Nordentofts – būs klāt savu darbu pirmatskaņojumos, šonedēļ viņi pasniegs arī meistarklases jaunajiem komponistiem. Tas ir ļoti labs, radošs process, kurā katrs var izmēģināt savas prasmes un pārliecināties par savu radošo ideju dzīvotspēju. Un mani ļoti priecē fakts, ka pieteikumu no jaunajiem komponistiem bija daudz un tie bija starptautiski.”

No triptiha varam gaidīt trīs ļoti dažādas mūzikas valodas. "Andris Dzenītis rakstījis vislielākajam orķestra sastāvam, viņa skaņdarbs ir viskomplicētākais, muzikāli ietilpīgākais, arī tehniski sarežģītākais un izaicinošākais kā ansamblim, tā orķestrim.

Brita Bīstrema ir sava – skaniski īpatna ceļa gājēja. Viņa spēlējas ar tembriem minimālisma manierē. Orķestra sastāvs viņai ir daudz ekonomiskāks nekā Dzenītim un arī skaņu raksts, muzikālā dramaturģija un instrumentācija ir daudz caurspīdīgāka. Taču viņai diezgan konsekventi patīk atgriezties pie motīviem, ritmikas, tembriem, atkārtot to vairākas reizes. Savukārt Anders Nordentofts izmantojis visekonomiskāko orķestra sastāvu, ļoti interesantu. Viņa skaņdarbs ir vēl savādāks! Vēl joprojām diskutējam, kādā secībā šie skaņdarbi būs."

Šajā koncertā izskanēs arī Bēthovena Trešā simfonija. "Programmas cenšos veidot tīri intuitīvi – tā būs ne tikai laba uztakts Bēthovena gadam. Pirmkārt, man likās, ka šis skaņdarbs joprojām nav zaudējis aktualitāti, tāpat kā jebkura cita Bēthovena simfonija.

Bēthovena simfonijas ir katram orķestrim un diriģentam nepieciešamā muzikālā pamatbarība. Tajās tā īsti sākas izpratne par to, kā darbojas moderns simfoniskais orķestris līdz pat mūsdienām.

Šī ir mūzika, kas ļoti disciplinē un kaut kādā ziņā uzliek tādas ārkārtīgi augstas prasības katram izpildītājam, diriģentam.”

Sirsnīgs rezultāts tiek gaidīts arī no īpašā iestudējuma bērniem – Ģirta Šoļa un Edgara Mākena kopdarbs "Loranga jeb Stāsts par vienu gluži traku māju", kas iepriecinās 24.augustā plkst.17:00. "Līdz ar to, ka tik veiksmīgs bija viņu radošais tandēms pagājušajā gadā, arī šogad ceram uz atraktīvu, saistošu un interesantu darbu," atzīmē Lūkina, piebilstot, ka netrūks arī citu bērniem un jauniešiem adresētu pasākumu.

Festivāla "LNSO vasarnīca" programmu pilnā apjomā aicinām skatīt šeit!

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti