PārMijas

Gaidot mierīgākus laikus, žurnāls "JAZZin" piedāvā nevis klausīties, bet lasīt!

PārMijas

Vajag vienkārši turpināt! Saruna ar "Mūzikas Saules" galveno redaktoru Orestu Silabriedi

Jēkabs Jančevskis: Ja es pats zinātu, kādā virzienā došos, būtu visai garlaicīgi

Komponista Jēkaba Jančevska kormūzikas albums «Aeternum» gūst starptautisku atzinību

Komponista Jēkaba Jančevska pirmais kormūzikas autoralbums “Aeternum” Rīgas Doma kora skolas jauktā kora ieskaņojumā, ko izdevusi britu klasiskās mūzikas izdevniecība “Hyperion Records”, guvis mūzikas kritiķu atzinību Lielbritānijas BBC Radio 3 un klasiskās mūzikas izdevumos "Gramophone" un "MusicWeb International", medijus informē komponista pārstāvji.

Starptautiskais klasiskās mūzikas apskatu izdevums "MusicWeb International" atzinis albumu "Aeternum" par vienu no saviem 2020. gada marta "mēneša ierakstiem".

Mūziķis, pedagogs un mūzikas kritiķis Marks Ročesters (Marc Rochester) raksta, ka komponists Jēkabs Jančevskis, ļoti iespējams, var kļūt par nākamo lielo vārdu mainīgajā kormūzikas pasaulē. Viņaprāt, Jančevska mūzikā ir visas nepieciešamās sastāvdaļas, ko ļoti izbauda jauktie kori visā pasaulē – “brīnišķīgi siltas un bagātīgas kora faktūras, plaša atmosfēras izjūta, dzidri klasteri, spēcīgs muzikālais tēls, kā arī vesela virkne vokālu un instrumentālu efektu, kas aizrautu pat visnopietnākos koru dziedātājus.”

"Cilvēki jau pareģo dažādas lietas, taču godīgi teikšu – man pašam nav ne mazākās jausmas, cik ļoti mans ceļš virzīsies kormūzikas pasaulē, un cik izteikti – instrumentālās mūzikas pasaulē, kas ir ne mazāk interesanta.

Protams, ir ļoti jauks šāds kompliments – tie ir skanīgi vārdi. Mēģināšu turpināt iesākto," Latvijas Radio 3 raidījumā "PārMijas" uzsver Jančevskis. "Taču pamest kormūziku negrasos – neredzu arī pamatotu iemeslu to darīt. Viens gan, ko ļoti cenšos turpināt – tā ir instrumentālā mūzika: ne tikai simfoniskā vai kamerūzika, bet ir darbi, kas paredzēti stīgu orķestrim un solistiem. Mani ļoti saista instrumentālā mūzika, un mēģināšu turpināt iet šajā virzienā."

Vai kormūzikas sakarā komponistam ir prātā arī kāda vēl nebijusi kombinācija, kā likt korim skanēt citādāk – piemēram, balsis liekot kopā ar retāk izmantotiem instrumentiem? “Līdz šim nav bijusi iespēja darboties elektroniskās mūzikas lauciņā, ko labprāt gribētos pamēģināt. Bet šobrīd rakstu otro vai trešo darbu, kurā mēģinu kori izkārtot telpā un akustiski spēlēties ar dažādiem sonoriem paņēmieniem. Vienu brīdi mēģināju korim uzticēt svilpaunieku spēli, aizrāvos līdz pat precīzai partiju izrakstīšanai,” atklāj komponists.

Tikmēr britu klasiskās mūzikas izdevuma “Gramophone” žurnālists un mūzikas kritiķis Endrjū Melors (Andrew Mellor) norādījis, ka albuma skanējums ir neatraujams no Latvijas nacionālā dziedāšanas veida – kamerkori ir lielāki, nekā pierasts citur rietumos, ar tādu pašu vokālās disciplīnas līmeni, tonālo spēku un tīrību, bet maigāku piegājienu, kas parasti tiek piepildīts gan ar trauslumu, gan emocionālu niknumu. Melors piebilst, ka tā nav nejaušība, ka Rīgas Doma kora skolas jauktais koris spēj uzrādīt tieši šīs kvalitātes, kopā ar šķietami milzīgām apslēptā spēka rezervēm, kas mīt kā pašā korī, tā komponista Jēkaba Jančevska mūzikā.

Endrjū Melors, kurš labi pārzina kontekstu, vērtējot albumu "Aeternum", vairāk tiecas izvirzīt jautājumus, nekā sniegt atbildes – sak, redzēsim, kā būs. “Būtu naivi cerēt, ka visi vārdi par šo albumu būs zeltā kalti,” prāto Jančevskis. “Viņš izvirza daudzus jautājumus.

Ja es pats zinātu, kādā virzienā došos un kāds būšu pēc pāris gadiem, būtu gaužām garlaicīgi. Stipri ceru, ka joprojām mainos un mainīšos.”

Pēc albuma “Aeternum” izdošanas, skaņdarbs “Ar zvaigžņu kluso gaismu” nokļuvis Lielbritānijas BBC Radio 3 jaunāko ierakstu apskatā.

Latviešu mūzikas kritiķu vērtējumi par albumu "Aeternum" publicēti žurnālā “Mūzikas saule”. Komponists saka – bijuši šādi tādi pārsteigumi, bet kopumā – “katram ir savs viedoklis, un es to pieņemu.”

Albumu “Aeternum” 2020. gada 28. februārī klajā laidā britu mūzikas ierakstu izdevniecība “Hyperion Records”.

To iedziedājis Rīgas Doma kora skolas jauktais koris, diriģenta Jurģa Cābuļa vadībā. Ieraksta tapšanā piedalījušies arī čellists Kristaps Bergs, ērģelniece Kristīne Adamaite, saksofonisti Katrīna Kivleniece-Cābule, Artis Sīmanis un Ainars Šablovskis, koklētājs Ansis Jansons un perkusionisti Marta Kauliņa un Ernests Mediņš.

Albumā ir 8 Jēkaba Jančevska dziesmas jauktajam korim – “Odpływ”, “Atsalums”, “Mater amabilis”, “Aeternum”, “O lux beata Trinitas”, “When”, “Ar zvaigžņu kluso gaismu”, “The button”.

2019. gadā Jēkabs Jančevskis saņēmis galveno balvu UNESCO rīkotajā kompozīciju ierakstu konkursā “Rostrum 2019” par skaņdarbu “When” Rīgas Doma kora skolas jauktā kora ieskaņojumā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti