Odiseja

Portugāļu tautas mūzika korim, eksperimenti katalāņu gaumē un Ķīnas etniskās grupas

Odiseja

Atbalstām latviešu mūziķus! Dzied un spēlē "Auļi", "Tautumeitas", "Lata Donga" un "ZeMe"

Polskas, Bahs un eksperimenti. Studijā zviedru vijolnieks Matss Edens

Brīnumvijoles pavēlnieks. Saruna ar zviedru tautas mūziķi Matsu Edenu

Marta sākumā, īsi pirms valstis, ierobežojot koronavīrusa izraisītās slimības Covid-19 izplatību, viena pēc otras slēdza savas robežas, Latvijā viesojās zviedru komponists, izcilais tautas mūziķis un brīnišķīgais pedagogs Matss Edens, kuru pirms daudziem gadiem iepazinām kā zviedru trio "Groupa" dalībnieku.

Edens studējis kompozīciju Norvēģijas Mūzikas akadēmijā. Sacerējis gan kamermūziku, gan vairākus vijoļkoncertus un tā dēvēto tautas operu. Pērn klajā nākušajā albumā “Annual Growth Rings” ietverto mūziku viņš radījis kopā ar zviedru elektroniskās mūzikas komponistu Stefanu Klaverdālu.

Matss Edens turklāt ir izcils pedagogs – viņš pasniedz gan Malmes Mūzikas augstskolā, gan dažādos kursos. Ieradies Latvijā, viņš vadīja meistarklases Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā un vienu publisko meistarklasi – arī Latvijas Nacionālajā kultūras centrā.

Kādas īsti ir viņa pirmās ar mūziku saistītās atmiņas? "Dzīvojām mazā pilsētiņā, un man bija trīs māsas," smaidot atceras mūziķis.

"Reiz, kad vecākā māsa savā istabā posās uz kādu pasākumu un klausījās mūziku, iegāju pie viņas un pajautāju, kas tas ir. Viņa atbildēja – Baha vijoļkoncerts. Āā, tad viņš gan ir labs mūziķis, es iesaucos. Nav gan, viņš ir miris, atbildēja māsa.

Tad kā viņi var spēlēt kaut ko?! "Viss tiek pierakstīts notīs, Mats! Viņš bija komponists, vai skaidrs?" Es māsai uzdevu vēl daudz jautājumu, bet joprojām atceros to mūziku – tā bija tiešām fantastiska..."

Gan koncertos, gan ierakstos Matss Edens spēlē īpašu vijoli. "Mūzikas skolā spēlēju altu, jo mans vijoles skolotājs teica, ka altisti vienmēr būs vajadzīgi," stāsta mūziķis.

"Es ienīdu to altu, tāpēc savam labajam draugam vijoļu būvētājam lūdzu, vai viņš nevar manu altu pārtaisīt par rezonējošu stīgu vijoli vai kaut ko tamlīdzīgu – viņš to bija jau iepriekš darījis.

Tā nu mēs daudz eksperimentējām un beigu beigās ieguvu vijoli ar piecām spēlējamām stīgām un piecām rezonējošām. Tāpēc tās korpuss ir kā altam, kas piedod skaņas bagātīgumu, bet pirkstu tehnika ir kā vijolei," atklāj Matss Edens.

Runājot par Islandē tapušo grupas "Groupa" jaunāko albumu, mūziķis min bezgalīgo projektu, ar kuru saistīts. "Tas ir "Kind of folk" – līdzīgi kā "Kind of blues". Tas ir ļoti interesants projekts, ko uzsākām Zviedrijā, turpinājām sadarbībā ar Norvēģiju, bet tagad esam bijuši arī Islandē. Tas bija varens piedzīvojums! Esmu tur bijis arī iepriekš, bet šoreiz sanāca patiešām iedziļināties Islandes mūzikas tradīcijās. Tās tik ļoti atšķiras no visām pārējām Ziemeļvalstīm un vispār citām valstīm! Tur ir skaisti un skarbi vienlaikus – visu laiku var just vēju. Bet tur tiešām bija fantastiski, izjutām saikni ar turieniešiem – piemēram, Bāru Grimsdotiru (Bara Grimsdottir). Pirmoreiz satiku viņu 1986. gadā festivālā Zviedrijā – pēc tam viņai uzrakstīju, ka veidojam mūzikas materiālu ar melodijām arī no Islandes, un lūdzu, vai viņa nevar izpalīdzēt. Viņa bija ļoti atsaucīga. Bāras draudzene Rosa, kura strādā Arni Magnusona institūtā, palīdzēja tikt pie viņu mūzikas arhīva. Tur bija pavēsi. Un bija arī lielas durvis, tāds kā seifam. Jautāju, ko viņi tur glabā.

"Tur mēs glabājam savas sāgas. Un to mēs jums neatvērsim!" viņa atbildēja."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti