PārMijas

Par festivāla "Winterfest" galvenajiem akcentiem stāsta Inna Davidova

PārMijas

Starp notīm Latvija... Saruna ar dziedātāju Elzu Rozentāli

8 komponisti, 8 jaundarbi un Aigara Meri garšīgais stāsts

Astoņi komponisti, astoņi jaundarbi un diriģenta Meri garšīgais stāsts

Neparasts koncerts ar astoņu jaundarbu birumu 14. novembrī skanēs Ventspils koncertzālē "Latvija". "Ideja plīvoja un gruzdēja gadu gadiem, un esmu ļoti priecīgs, ka šogad beidzot tā tiks īstenota," stāsta Latvijas Nacionālās operas kora diriģents un Ventspils kamerkora diriģents Aigars Meri.

Koncertā "Ventspils rakstnieku mājas stāsti" dziedās jauktais koris "Ventspils", muzicēs Ventspils kamerorķestris, kā arī piedalīsies kupla solistu plejāde – mecosoprāns Ieva Parša, soprāns Evelīna Plostniece, baritons Eduards Siliņš, akordeoniste Inita Āboliņa, pianiste Zane Volberga, vijolnieces Sanita Salmane un Jekaterina Rosuščana, čellists Pēteris Ozoliņš, ērģelnieks Aigars Reinis un saksofonists Renārs Lācis. Pie diriģenta pults būs Aigars Meri, bet koncertu vadīs muzikoloģe Liene Jakovļeva.

Projekta ideja dzimusi pirms vairākiem gadiem. Tās pamatā – vēlme radīt un plašākai publikai piedāvāt īpašus latviešu mūzikas jaundarbus. Unikalitāti šai idejai piešķir fakts, ka uzrunātie komponisti savam skaņdarbam iedvesmu smēlušies un tekstos izmantojuši tieši Ventspilī tapušus literārus darbus.

 

"Šo ideju kādā neoficiālā sarunā man pirms gadiem trim vai četriem izteica Iveta Lāce, sakot, ka Ventspils Rakstnieku mājā ir tāda lieta kā gadagrāmatas, kurās literāti, kuri uzturējušies Ventspils Rakstnieku mājā, tiek aicināti rakstīt par laiku, kad uzturējušies Ventspilī. Rezultātā 2011. gadā tika izveidots krājums "Sirds ir jūras vārti". Tad nu Iveta ieteica pārskatīt gadagrāmatas un krājumu, sakot, ka jāskatās, jālasa, tur noteikti ir bāze, no kurienes varētu ņemt literāro pusi un uzrunāt dažādu paaudžu latviešu komponistus, mēģinot izveidot skaistu koncertu. Tā nu šī ideja plīvoja un gruzdēja gadu gadiem, un esmu ļoti priecīgs, ka šogad beidzot tā tiks īstenota," stāsta Latvijas Nacionālās operas kora diriģents un Ventspils kamerkora diriģents Aigars Meri.

Aicinājumam iesaistīties projektā atsaukušies astoņi spilgti, atšķirīgi, dažādu paaudžu mūziķi un komponisti – vecmeistars Aldonis Kalniņš, ģitārists un komponists Kaspars Zemītis, grupas “The Sound Poets” līderis Jānis Aišpurs, komponists, diriģents un pedagogs Andris Kontauts, džeza mūziķis Ritvars Garoza, meiteņu kora “Spīgo” mākslinieciskā vadītāja Līga Celma-Kursiete, polifonijas lielpratējs Georgs Pelēcis, kā arī dziedātājs, mūzikas autors, producents un diriģents Andris Sējāns. Katrs no nosauktajiem izvēlējies sev tuvas dzejas rindas un ietērpis tās mūzikā. Komponistus iedvesmojuši gan ķīniešu dzejnieka Dzjidi Madzjas (Ulda Bērziņa atdzejojums), gan latviešu autoru – Rutas Štelmaheres, Līgas Celmas-Kursietes, Sergeja Timofejeva, Eduarda Aivara, Ulda Bērziņa, Ingas Gailes un Ineses Zanderes darbi.

Pēc kādiem kritērijiem izraudzījies komponistus? Aigars Meri skaidro: "Vienmēr esmu latviešu mūziku godā turējis, un arī projektos, kuros esmu atskaņojis visdažādāko laikmetu Amerikas, Eiropas vai krievu mūziku, tomēr esmu atradis nišu, kurā iekļaut kādu latviešu mūzikas skaņdarbu.

Laika posmā, kamēr strādāju Ventspilī, man izveidojusies tāda kā domubiedru komponistu grupa, kurus arī uzrunāju. Piemēram, Ritvars Garoza un Ventspils bigbends strādā roku rokā – Ritvars veido ļoti interesantas, svaigas, brīžiem neprognozējamas, bet ļoti dzīvas un atvērtas instrumentācijas. Kāpēc Zemītis? Pirmkārt, ar Kasparu esam ļoti daudz spēlējuši visdažādāko mūziku – ieskaitot Hoakina Rodrigo Aranhuesas koncertu, nupat bija arī Astora Pjacollas koncerts ģitārai, akordeonam un stīgu orķestrim. Esam atskaņojuši arī viņa "Mesu". Ar katru no komponistiem ir kāda saistība... "

Aigars Meri un Inga Žilinska


Astoņi komponisti, astoņi jaundarbi – vai visi šie darbi rakstīti korim, vai ir arī kādas variācijas, kaut kas kameriskāks korim un orķestrim? "Piedāvājuma izteikšana autoriem vienmēr ir tāda kā laimes spēle, un tās sarunas ar komponistiem vajadzēja ierakstīt,” sirsnīgi smejas Aigars Meri. "Piemēram, es saku – tu vari izmantot jebko! Dāvida Kļaviņa klavieres, "Steinway", ērģeles. Gribēju, lai cilvēkiem ir brīvība. Un nu, jā – tad nu tagad ir tas galarezultāts... Tāpēc arī sanākuši tik ļoti atšķirīgi skaņdarbi. Protams, centrā ir koris, bet...

Vecmeistars Aldonis Kalniņš, piemēram, man vienā brīdī saka atklāti – tie teksti ir tik antimuzikāli, ka es tur neko nevaru atrast...

Saku – maestro, varbūt vēl varam apskatīties, varbūt tajos krājumos vēlreiz iedziļināties? Viņš man savukārt – nu, elektroniskā veidā es ar tekstiem nestrādāšu, lūdzu, man visu izdrukāt!

Un tad, vēlreiz caurskatot, viņš saka – jā, tu zini, ir, bet es rakstīšu vienbalsīgi. Teicu – ļoti labi, būs kaut kas pavisam savādāks, krasi atšķirīgs. Tad viņš zvana man un saka – ir gatavs, brauc pakaļ! Aizbraucu uz Plieņciemu. Maestro man noliek priekšā manuskriptu, un es skatos – tā ir mistērija par tautasdziesmu, Ulda Bērziņa atdzejots ķīniešu literāta darbs.

Hronometrāža – aptuveni 10 minūtes, un viss vienbalsīgi. Kā programmas veidotājam man tas bija zināms izaicinājums. Kad izspēlēju to cauri, sapratu – tā ir mūzika ar ļoti augstu vērtību.

Kurš gan to varētu izdarīt? Tāpēc šajā projektā ir Ieva Parša, kura šo mistēriju mums izstāstīs. Par katru darbu ir īpašs stāsts. Tāpēc arī Ventspils kamerkora "feisbuka" lapās kopā ar Zani Volbergu mēģinājām veidot vizītkartes par katru komponistu."
 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti