Pazudušais dēls atgriežas mājās. Ozols stāsta par albumu «1979»

"Esmu tas cilvēks, kas dzīvo bez gadiem un bez dzimšanas dienām. Es taisu mūziku, kas man pašam patīk, ļaujot tai atklāt manu dzīvi un domāšanas veidu, un labāk nosvinu albuma dzimšanas dienu," saka reperis Ozols, kurš šajā decembrī izdevis albumu "1979", bet pats ir dzimis vasarā.

Viena no Ozola superspējām ir būšana aktuālajā mirklī, un no gūtajiem iespaidiem viņš koncentrēti izveido savu stāstu. Ja albumos "Neona pilsēta" un "Yauda" to alternatīvā, poētiskā pasaulē izdzīvo alter-ego, albumā "1979" atmiņas satiekas ar aktuālo. Saglabājusies mūziķim raksturīgā ceļa tēma, šoreiz viņš atgriežas mājās.  

Ozols albuma rakstīšanai piegājis kā režisors, strādājot ar plašu mūziķu, producentu, inženieru komandu. Idejas kopā slīpētas 2023. gada vasarā mūzikas rakstīšanas nometnē Mērsragā. Albuma producēšanas ideju virzījuši bītmeikeri NiklāvZ jeb Niklāvs Sekačs un Helmuts Šteins no bītmeikeru apvienības "Katapullt". Dziesmu idejas attīstītas un ierakstītas pie Arņa Račinska, anša, rolanda če un NiklāvZ. Albumā ir daudz viesmūziķu, ne vien reperi, bet arī "Riga Gospel Choir" un grupas "Lupa" mūziķi, kā arī lietuvietis Vaiper.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Mūsu sarunā Ozols stāsta par to, kā attīstījusies albuma vīzija. Par procesā piedzīvotajiem šaubu mirkļiem un to, kā tie attīstījušies jaunās iespējās. Kopā ar Ozolu ik reizi iespējam uzzināt arī par Latvijas hiphopa personībām, par kurām mediji bieži neraksta, bet kopienai tās ir svarīgas.

Aiga Leitholde: Zinot tavu pieeju mūzikai, dziesma "Persiks" tās pikantuma dēļ man bija viens no albuma pārsteigumiem.

Ozols: Tā bija dziesma, par kuru mēs daudz domājām, vai to likt albumā. Tā ir pēdējā dziesma, kas tapa šī albuma saturam. Krīvēna pants bija tik atsaldēts, ka veicināja šīs dziesmas iekļūšanu albumā! Piecas dienas pēc albuma iznākšanas "Persiks" ir otrā straumētākā dziesma. Pirmā ir "8 pa 8". Domāju, ka "Persika" gadījumā nostrādāja arī Trench Mafia Locco faktors, jo dziesmā mēs izmantojām viņa vokāla semplu. Pirmajā dziesmas versijā NiklāvZ bītā bija integrējis manu dziesmu "Tresī" (2006), kas mums šķita interesanti un asprātīgi (galu galā izmantojām tikai šīs dziesmas vokāla semplu). Vēlāk Prusax dzirdēja "Persika" instrumentāli, viņam tas patika un mēs nolēmām dziesmu turpināt kopā, procesa gaitā uzrunājot arī Odu un Krīvēnu. Paldies Locco par to, ka viņš atļāva savu vokālu integrēt šajā dziesmā. Viņam joprojām ir daudz fani, kas klausās arī šo dziesmu.

Kāpēc Trench Mafia Locco ir tik svarīga persona Latvijas hiphopa komūnai?

Locco piecos darbības gados ierakstījis piecus albumus. Viņš ir monumentāls – labākie pastāvēs – liels pacans. Viņš runā par to, ko redz sev apkārt, kas klausītājiem ļāva viņam pa īstam noticēt. Laikā no 2017. līdz 2021. gadam viņš pats varēja atļauties uztaisīt solo koncertu gan Rīgā, gan Valmierā un citās pilsētās. Tie, kas viņu zina – zina!

Ja reiz par albuma viesmāksliniekiem, tu jau minēji dziesmu "8 pa 8", kurā piedalās arī Marko, rolands če, Prusax, Hotte, ansis, xantikvariāts un Steps. Kā notika šis kopā sanākšanas process, un kā pēc tam tas tika likts kopā?

Jā, šo dziesmu salikt kopā nebija tik viegli, tās dēļ vietnē "WhatsApp" izveidojām atsevišķu čatu. Helmuts Šteins man atsūtīja šo bītu, kas bija tapis vienā no vasaras dziesmu rakstīšanas nometnēm, kurā es pats nepiedalījos. Tobrīd vienu pantu uz šī bīta bija uzrepojis Marko. Man patika dzirdētais, un ātri uzrakstīju savu pantu. Sapratu, ka šī ir iespēja visiem kopā radīt pārspīlētas, neadekvātas rindas. Arī ansis piekrita piedalīties, lai arī viņš bija sarunāts tikai uz "Maisiņš vaig?". Ar iesaistītajiem – "Banda Banda" mēs sen komunicējam, tāpat kā ar Marko un Hotte, un tad vēl ansis – mēs visi esam ilgu laiku jau pazīstami, tāpēc šī izvēle nav nejauša. Beigās šī dziesma ar smago bītu, bez piedziedājuma mūzikas vietnēs internetā ir visstraumētākā.

Mani patīkami pārsteidza, ka cilvēki no malas man kā savu favorītu min tieši šo dziesmu. Nebiju gaidījis tik lielu popularitāti.

Jāpiemin, ka "8 pa 8" integrētā Ojāra Vācieša dzeja ar Imanta Kalniņa mūzikas fragmentu dod dziesmai vajadzīgo fīlu.

2023. gada vasarā mūzikas rakstīšanas nometnē Mērsragā.
2023. gada vasarā mūzikas rakstīšanas nometnē Mērsragā.

Savukārt gospelītis "Vētra pats sev" ir kontrasts ar "8 pa 8".

"Vētra pats sev" izauga no dziesmas "Rīts", kuras demo ierakstīju kopā ar NiklāvZ. Mērsraga nometnē piedalījās arī Ritvars Garoza, kas ir zināms gan kā pianists, gan kā aranžētājs, kopā ar Helmutu šo dziesmu sāka būvēt no jauna, izmantojot NiklāvZ akordus un bungas. Viņu redzējumu par šo dziesmu es uztvēru ļoti labi. Lai nebūtu līdzības ar pasaulē pazīstamu hiphopa mākslinieku, kurš arī savā mūzikā ir integrējis gospeli, mēģināju repa daļu padarīt ātrāku un ritmiskāku. Manai domai vēlāk pieslēdzās arī Kristīne Prauliņa, kura dziesmā ieintegrēja arī savas versijas.

Albuma saturam pēdējos centimetros ļoti palīdzēja Helmuta Šteina līdzdalība. Manos iepriekšējos albumos viņš bija bītmeikers dažās dziesmās, bet šajā albumā puse muzikālā ir ar viņu saistīta. Iepriekš esam sadarbojušies arī vizuālās identitātes izstrādāšanā. Viņš redzēja kopējo vīziju. Helmuts teica, ka šim albumam jābūt personiskākam, jo iepriekšējos divos ir alter-ego. Viņam piekrita arī NiklāvZ.

Kā izvēlējies albuma vāka fotogrāfiju?

Albuma vāka noformējumu zināju vēl pirms albuma tapšanas, kad atradu šo bērnības fotogrāfiju. Tā sasaucas ar albuma ievadu "Ceļš uz mājām", kur dzirdams arī jaunais Ozols, kas uz Sočiem braucis pirkt mērkaķīti. Šo dziesmu rakstījām pie anša, meklējot, ko likt dziesmas noslēgumā. Helmuts atsūtīja intervijas fragmentu, kurā stāstu par bērnības braucienu uz Sočiem – viņš to bija domājis kā ironiju. Taču mums ar ansi šis fragments šķita kā āķis, kas beigu beigās salika kopā visu stāstu.

Albuma konceptā vēlējāmies parādīt nedaudz no "jaunā Ozola", (ja būtu bijusi vēl kāda nedēļa laika, droši vien izmantotu vēl citu interviju fragmentus.) Pēc "8 pa 8" skan fragments no jaunā Ozola vienas no pirmajām lielākajām dziesmām "Cīņa". Jaunais Ozols runā arī pēc "Vētra pats sev". Zelta skitu ir ierunājis DJ Austrums, kas mūsu kopienā ir leģendārs čalis, viņš ir dzirdams arī anša albumā "Dekadansis". DJ Austrums balss ir smaga, un tai ir liels tembrs. Man bija skaidrs, ka viņa ierunātajam tekstam ir jāsatur kaut kas no eposa.

Ozols iet pār tiltu? Nē! Ozols uz ledus gabala pārpeldēja Daugavu!

Tekstam pieslēdzās arī operdziedātājs Edgars Ošleja, kura dziedājums vēl vairāk sakāpināja sajūtas. Albums sākās ar "1979", bet "Ceļš uz mājām" un "Tas ir O.Z.O.L.S." ir albuma dimanti, kas klausītāju ievelk albumā iekšā uz palikšanu.

Jā, veids, kādā tu albumu atver, ir ļoti svarīgs. Tas iedod kopējo pulsu!

Jā, es viņu atveru ar liesmām, pa vidu skanot "Ozols, Ozols, abrivatūra debesīs". Pirmo demo ierakstījām 2023. gada februārī NiklāvZ studijā. Pēc šī ieraksta braucot atpakaļ uz veikalu ar velosipēdu, paslīdēju un ļoti sadauzīju kāju. Pēc tam trīs, četrus mēnešus kliboju un jutos it kā būtu novecojis par desmit gadiem – šī trauma iedeva savu emocionālo nokrāsu. Albumā kā pirmās atnāca "Ceļš uz mājām" un "Pazudušais dēls", kas ir pirmā un pēdējā dziesma, kā stāsts par Ozola atgriešanos mājās, par nostaļģiju. Kas vēl ir netipiski šim ierakstam – albuma pēdējā dziesma "Pazudušais dēls", manuprāt, ir nozīmīgākā albumā. Man pašam tā ir visnozīmīgākā, un arī dažāda vecuma un interešu klausītāji šo dziesmu ir saukuši par episku. Parasti albuma singli ir otrā, trešā vai ceturtā dziesma.

Es nevēlējos pirms albuma izdošanas izdot tā dziesmas kā singlus. Gribēju, lai klausītājs albumu uztver kā jaunumu.

Man pašam grūti klausīties tos ierakstus, no kuriem divas, trīs dziesmas jau gadu ir apritē, jo gribu pilnībā noslēgties ar šī albuma koncepciju. Cita lieta, ja tas ir tīri popmūzikas albums.

Šajā pauzē starp studijas albumiem tu esi piedzīvojis muzikālu izaugsmi – tev ir bijis gan akustiskais koncerts, gan koncerts ar Latvijas Radio bigbendu, kur tev blakus ir labākie aranžētāji. Kā šo ietekmi var dzirdēt jaunajā albumā?

Jā, šajā laikā esmu sadraudzējies ar augsta līmeņa lokālajiem mūziķiem. Piemēram, mana pamatsastāva grupā ir Toms Poišs, kas ir viens no zināmākajiem basģitāristiem; Kaspars Vizulis, kurš arī ir viens no pieprasītākajiem ģitāristiem, ar viņu kopā muzicējam jau kopš 2019. gada. Pianists Ritvars Garoza, kurš ir aranžējis skaņdarbus Latvijas Radio bigbendam. Viņš arī grupas "Lupa" dalībnieks. Kopš 2019. gada Siguldas koncerta man nav bijusi vēlme mainīt sastāvu. Vienīgi klāt nācis ir bundzinieks Rūdolfs Daņiļevičs. Viņš nomainīja Rick Feds, kurš uzsāka savu solo karjeru. Rūdolfs šī albuma ierakstā laika trūkuma dēļ nepiedalījās.

Dzīvās mūzikas klātesamība šajā albumā ir krietni dzirdamāka. Nometnē pieaicinājām arī Arni Račinski. Ierakstā piedalījās "Riga Gospel Choir" un Kristīne Prauliņa, "Lupas" mūziķi Dāvis Jurka un Andris Buiķis. Piemēram, dziesmā "Kaifi gaisā", kas muzikāli ir minimālistiska un vienkārša, gribējām uztaisīt pagriezienu ar džeza "šizofrēniju", bet to mums nesanāca realizēt. Un tomēr ar rezultātu esmu apmierināts un jūtu, ka albums saņem labas atsauksmes gan publiskajā telpā, gan straumēšanas servisos.

Gada nogalē, 28. decembrī, "Arēnā Rīga" notiks Ozola koncerts. Tam būs divas daļas – pirmajā mūziķis uzstāsies kopā ar Latvijas Radio bigbendu un Kristīni Prauliņu, programmā piedāvājot pēdējos gados zināmākās Ozola dziesmas jaunā aranžējumā. Savukārt otrā daļa būs retrospektīvs atskats uz Ozola spilgtākajiem darbiem, piedaloties virknei viesmūziķu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti