Kultūras rondo

Skārienjūtīgā valoda: reklāmtekstus vienojoša tendence

Kultūras rondo

Izdota bilingvālā dzejas antoloģija "Pādejais modeļs / The Last Model"

Rotko mākslas centra jaunie projekti mēģinās pārvarēt pastāvošo nenoteiktību

Rotko centrs jaunajā sezonā sešās izstādēs mēģinās pārvarēt nenoteiktības laiku

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

No piektdienas, 6. novembra, Daugavpils Marka Rotko mākslas centrs uzsāk jauno izstāžu sezonu ar sešiem projektiem, kas “šajā īpatnajā laikā mēģinās pārvarēt pastāvošo nenoteiktību”, informēja mākslas centra pārstāvji.

“Apzināties, samierināties vai neļauties ietekmei ir individuāla izvēle. Katram izstādes projektam ir sava taktika, bet kopējā iezīme paliek – tieši caur mākslinieciskajām izpausmēm šī nenoteiktība iegūst jēdzienisku apveidu, kas, reiz noformējies, kļūst uzveicams,” skaidroja Rotko centrā.

Ieva Jurjāne (Latvija), No izstādes “Gals & Sākums. Turpinājums”.
Ieva Jurjāne (Latvija), No izstādes “Gals & Sākums. Turpinājums”.

Mākslinieces Ievas Jurjānes veikums būs skatāms izstādē “Gals & Sākums. Turpinājums”. Kā atzīmēja mākslas centrā, šie darbi “varētu šķist dekoratīvi atturīgi, bet tikai līdz brīdim, kad uztverama kļūst tajos paustā skaudrā patiesība – vienīgais, par ko mēs varam būt droši, ir dzīves cikla neizbēgamība. Šai atziņai nav jābūt smagnējai. Tā vienkārši ir, jo bez dzīves rituma neizbēgamības nebūtu arī prieka par jaunuzplaukušajiem pumpuriem, pieredzes diktētu mieru un mirkli starp šiem stāvokļiem.”

Kaspars Geiduks (Latvija), Ūdens.
Kaspars Geiduks (Latvija), Ūdens.

Ekspozīcijā “Elementi” mākslinieks Kaspars Geiduks piedāvā savus pieturas punktus dinamiskajā un brīžam haotiskajā pasaulē. “Atsevišķs elements vai to kopums var aktualizēt gan laicīgi sociālas, gan pārlaicīgi metafiziskas tēmas. Tas rosina uzdot jautājumus par objekta‑ķermeņa uzbūvi un reflektēt par dabas formu daudzveidību. Keramikā veidotie darbi rada savu mikrokosmu, kur svarīgas ir ne tikai iegūtās aprises, bet arī radīšanas laikā izdzīvotie tehniskie un ķīmiskie procesi,” skaidroja izstādes rīkotāji.

Elga Grīnvalde (Latvija), Ziemeļu māli.
Elga Grīnvalde (Latvija), Ziemeļu māli.

Savukārt tikai intuitīvi sajūtamās robežas starp pilnīgu tukšumu un absolūto nezināmo māksliniece Elga Grīnvalde fiksē gleznu sērijā “Tukšuma spēks”, kur cilvēka dzīves emocionālie pārdzīvojumi mijas ar atmiņām par notikumu garšu. Ekspozīciju papildina pilsētvides ainavas, kas gleznotas Rīgā un Florencē, un nosacīti dabasskati ar jūras horizontiem, Toskānas cipresēm un kalnu pārejām, kur gaismas un ēnas ir gan konkrētas un asi iezīmētas, gan plūstoši nemanāmas.

Egle Einikīte-Narkevičiene (Eglė Einikytė Narkevičienė) (Lietuva), One Size.
Egle Einikīte-Narkevičiene (Eglė Einikytė Narkevičienė) (Lietuva), One Size.

Lietuviešu keramikas māksliniece Egle Einikīte-Narkevičiene (Eglė Einikytė‑Narkevičienė) izstādē “One Size” cilvēku salīdzina ar plastilīnu. Mākslas centrā skaidroja: “Sākotnēji tā ir viena forma, bet, pakļaujoties noteiktām rokas kustībām un nejaušībām, tā iegūst antropomorfu apveidu, kura likteni nosaka apkārtējā vide.” Krāsu harmonijas meklējumos autore ir iedvesmojusies Marka Rotko gleznās noskatītos toņu salikumos un kompozīcijās, īpaši izceļot attiecības starp objektu un fonu, kur dažkārt noteicošā ir figūra, bet citkārt – tās siluets.

Morioka Ayumi (Japāna), Dienvidvējš.
Morioka Ayumi (Japāna), Dienvidvējš.

Grafikas izstāde “Japānas stāsti” ir kolāža par pēdējo gadu tendencēm Japānas laikmetīgajā grafikā. Tajā atrodamas gan tradicionālā naivisma un dekoratīvisma iezīmes, gan ciniska pseidoreālisma un asa abstrakcionisma piemēri. Ekspozīcija parāda šībrīža situāciju Japānas grafikā, fiksējot tās dažādību.

Silians Ma (Siliang Ma) (Ķīna), No sērijas “Piemineklis”.
Silians Ma (Siliang Ma) (Ķīna), No sērijas “Piemineklis”.

Fotogrāfijas mākslinieks Silians Ma (Siliang Ma, Ķīna) savā daiļradē meklē atpazīstamas struktūras haotiskās parādībās.

Izstādes “Svārstības no nekārtības uz kārtību” nosaukums ir aizgūts no kvantu fizikas, kur kvantu svārstības ir īslaicīgas un nejaušas enerģijas daudzuma izmaiņas noteiktā telpas punktā. Kā norādīja izstādes rīkotāji, tas nozīmē, ka matērijas pamatstruktūra (kārtība) rodas no nenoteiktības (nekārtības/haosa). Izstāde tiek rīkota kā daļa no 3. starptautiskā fotogrāfijas simpozija sadarbībā ar Rīgas Fotogrāfijas biennāli.

Jaunās izstāžu sezonas izstādes apmeklētājiem pieejamas līdz 2021. gada 10. janvārim.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti