Šogad aprit simts gadu, kopš krievu inženieris un mūziķis Ļevs Termens izgudroja instrumentu Termenvoksu, kurš, reaģējot uz cilvēka roku kustībām, stimulē skaņu pat bez pieskaršanās tam. Skaņas, kas rodas reakcijas rezultātā, ir neparastas un hipnotizējošas, radot mistisku, viegli baisu noskaņu. Termenvokss tiek uzskatīts par pasaulē pirmo elektrisko mūzikas instrumentu un ir saistošs sava izgudrotāja neparastā likteņa dēļ.
1919. gadā, tikai 23 gadu vecumā, Ļevs Termens kļuva par Ābrama Jofes Fizikas un Tehnoloģiju institūta laboratorijas vadītāju, bet turpmākajos gados viņš izstrādāja apsardzes signalizācijas iekārtas. Tomēr 1938. gadā Ļevs Termens tika represēts un ieslodzījumā pārcelts uz slepeno izstrādes centru – šarašku. Tur padomju varas drošības dienestu vajadzībām viņš radīja vairākas noklausīšanās ierīces un 1947. gadā par to saņēma Staļina prēmiju.
Mākslinieki Kristians Brekte un Modris Svilāns Rīgas Mākslas telpas Intro zālē realizējuši savu redzējumu par Ļeva Teremina mantojumu, papildinot to ar tehnoloģiskiem trikiem – ierīcēm un to neparastiem savienojumiem.
Izstādes apmeklētājs ir arī tās veidotājs vistiešākajā mērā, jo radioparāti, satelīti, antenas un citi kompilējumi reaģē uz cilvēka klātbūtni, dodot skaņu impulsus un veidojot īpatnu skaņu ainavu.
Mākslinieki stāsta, ka ietekmējušies no tēmām, ar ko strādā, piemēram, no fotogrāfijas, taču sava ietekme ir arī popkultūrai, piemēram, seriālam “Midsommeras slepkavības”, tomēr centrālās ietekmes balstās Teremina mantojumā. Piedaloties izstādē, cilvēki var veidot savu laikmetīgo deju.
“Tas, ar ko viņš savā dzīvē ir nodarbojies, tas arī ir šeit. Tas ir veltījums viņa simtgadei,” skaidro Brekte.
Mākslinieki bilst, ka izstādē izmanto Teremina sistēmu pamatprincipu – ar kustību tiek kontrolēti signāli un gaisma, turklāt viena kustība rada vairākas skaņas. Kā piemēru viņi min jebkādu garu žogu, gar kuru ejot, bērnībā varēja radīt dažādas skaņas - vai nu velkot ar pirkstu, vai ar kādu priekšmetu, teiksim, sprunguli. Žoga motīvs, protams, ietver arī citus simbolikas slāņus - tam nedrīkst kāpt pāri vai, piemēram, var kaitināt to, kas žogam otrā pusē.
“Man šķiet, norobežošanās šajā izstādē iedarbojas dažādos līmeņos – vizuālais iespaids ir caur izmantoto sētu – kas ir būtiski, sēta izstādē ir izmantota skaņas veidošanai,” saka izstādes kuratore Auguste Petre.
Viņa arī uzsver, ka šī ir izstāde, kurā nav jānorobežojas, jo šajā gadījumā māksla iedarbojas vien tad, ja cilvēks ir klātesošs – no cilvēka kustības sāk kustēties vai skanēt izstādes objekti.
Izstādes nosaukums “ALL’arm” ir gan ironiska piebilde par Ļeva Termena radītajām signalizācijas iekārtām, gan arī tēlaina atsauce uz itāļu valodas izteicienu "all'arme", kas tiešā tulkojumā nozīmē “ķeršanos pie ieročiem” jeb “būšanu cīņas gatavībā”. Izstāde aplūkojama līdz 30. augustam.