Augiem bagātie džungļi, sniegotā Ēģipte un okera krāsas rudens Ogrē – mākslinieks Aivis Pīzelis savā gleznu izstādē "Lidojums" turpina pirms dažiem gadiem iesākto ceļojumu uz nezināmo. Darbus pirmo reizi viņš demonstrēja 2020. gadā Daugavpilī. Tagad izstāde ir papildināta, saglabājot galveno domu – tas ir lidojums arī uz zemēm, kurās mākslinieks nav bijis. Autors vēlas turp aizvest arī skatītāju: "Parasti tas lidojums tādu satraukumu rada, it sevišķi tā pacelšanās. Lielākoties manos darbos tā trauksme, manuprāt, ir jaušama. Tāds nemierīgums, dinamika, kas ir raksturīgs gan krāsu izvēlē, gan pašās kompozīcijās, kā piemēram, šai vienai gleznai – tāda spirālveidīga kompozīcija, kur liekas, ka galva varētu pat noreibt."
Dažkārt ceļojums nav tik tāls – vairākos darbos attēlotas arī ainavas no viņa dzimtās Latgales, kur gleznas tapušas arī dabā. Kopumā vismaz 40 apskatāmos darbos var manīt, ka gleznas ir veidotas klasiskajā un ekspresīvajā stilā, kas krāsu ziņā ir satraucošāks, bet tajā paša laikā dzīvāks. Pīzelis skaidro, ka stilu nosaka viņa sajūtas, kādas bijušas brīdī, kad gleznoja. Piemēram, darbā, kurā attēlotas peonijas, mākslinieks ir atbrīvojies no spēcīga sasprindzinājuma.
"Parasti, kad lūdz tās peonijas gleznot, tad visi viņas grib tādas maigas un gaisīgas, bet šīs peonijas es gleznoju pats priekš sevis, nevis priekš pārdošanas. Tā ir tā mana ekspresīvā peoniju uztvere," skaidro mākslinieks. "Manuprāt, tad bija tas posms, kad man vienkārši bija apnicis tās gleznot, un es gribēju izlādēties un parādīt kaut kāda cita veida peonijas."
Darbi parāda ne tikai autora emocionālo stāvokli, bet arī viņa pilnveidošanos. Klasiskajā stilā gleznotie darbi, kuros krāsas un tehnika ir mierīgāka, ir tapuši agrāk par ekspresīvajiem. Tieši šim dinamiskajam stilam, kurā manāma triepienu tehnika – tātad krāsa ir uzklāta nevienmērīgi – mākslinieks tagad pievēršas arvien biežāk.
"Tā ir cenšanās aiziet no klasikas, nojaukt tās robežas. [Aiziet prom no] tā, kas bijis mācīts skolā, un izveidot savu pasauli, savu domas lidojumu," stāsta Aivis Pīzelis, skaidrojot: "jo reizēm noteikumi traucē. Viņi iegrožo, un ir jāatbrīvojas no viņiem, un jārada sava pasaule, kā tu viņu uztver un redzi."
Autors atzīstas, ka viņa pilnveidošanās turpinās un viņš ir gatavs lidot augstāk un augstāk. Lai gan var šķist, ka šī izstāde ir tikai par mākslinieka emocijām un ceļojumu uz nezināmo, patiesībā Pīzelis dod vēstījumu arī apmeklētājiem: "Ne vienmēr tas acīmredzamais skaistais ir tas patiesais. Skaistums jāmeklē kaut kur dziļāk, un varbūt ne vienmēr lietām ir skaisti jāizskatās, bet viņām ir jādod kaut kāds signāls un impulss, kas liktu aizdomāties par kaut ko, nevis cilvēki ierauga: "Vai, cik skaisti!", bet tālāk no tā skaistuma nekādas jēgas nav."
Izstāde "Lidojums" Rīgā, klasiskās mākslas galerijā "Antonija", ir apskatāma līdz mēneša nogalei.