Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Ziedošana kā kultūras sastāvdaļa

«Rīgas Laiks» un «Satori»: ziedošana ir kultūras sastāvdaļa

Šajās dienās kultūras ļaudis gan nopietnām sejām, gan ne tik nopietnām aktualizējuši ziedošanas jautājumu. 7. oktobrī Rīgas cirka arēnā aizvadīts futbola mačs, kurā, vācot līdzekļus žurnāla “Rīgas Laiks” pastāvēšanai, tikās tā autori un Jaunā Rīgas teātra (JRT) aktieri. Savukārt interneta žurnāls “Satori” savam atbalstam izsludinājis ziedošanas kampaņu “Upurēšana”.

“Vecais ''Rīgas Laiks'' pret Jauno Rīgas teātri” – šādu vēsturisku futbola maču labākajās “Montija Paitona” filozofu futbola tradīcijās daudz pieredzējusī Rīgas cirka arēna vēl nebija piedzīvojusi. Iemesls uz viena laukuma satikties aktieriem un žurnāla veidotājiem viens – vākt ziedojumus “Rīgas Laika” pastāvēšanai.

Ziedošanas kampaņas veidotāja Una Rozenbauma stāsta, ka žurnāls naudas trūkuma dēļ klusi iet bojā: “Tas, ko mēs gribējām, pievērst tam sabiedrības uzmanību un to izdarīt nevis ar iežēlināšanu, bet ar kaut ko līksmu un aizraujošu.”

Rozenbauma atklāj, ka žurnālam nepieciešami 50 tūkstoši eiro. Ar biļetēm uz futbola maču izdevies savākt 6 tūkstošus.

Viņasprāt, šis pasākums kalpo kā ledlauzis, lai uzsāktu sarunu ar sabiedrību.

JRT aktieris Vilis Daudziņš par futbola maču stāsta: “Jauki ir padauzīties ar filozofiem, iesist kādam ar bumbu.” Bet Daudziņš piebilst – tā ir arī solidaritātes izrādīšana un pleca došana tiem, kam tas šobrīd vajadzīgs.

Režisors, filozofs, žurnāla “Rīgas Laiks” veidotājs Uldis Tīrons uzsver, ka notikušais nav parasts futbola mačs:

“Nedomājiet, ka tas ir vienkāršs futbola mačs vienkāršā futbola laukumā, patiesībā šis laukums ir stingri metafizisks, un tas, kas notiks, arī ir ļoti metafizisks.”

Pasākuma apmeklētāja Karlīna Caune atklāj, ka ir liela “Rīgas Laika” cienītāja: “Mūsdienās, ņemot vērā sociālos medijus un to, ka mēs runājam par to, kurš vilka kādas kurpes un pārējās muļķības, man ir patīkami redzēt, ka tomēr ir vēl kvalitatīvs materiāls. Un, manuprāt, visiem tas ir jāatbalsta.”

Piekto gadu pēc kārtas ikdienas darbības nodrošināšanai ziedošanas kampaņu ar mērķi savākt 20 tūkstošus eiro rīko arī interneta žurnāls “Satori”, šoreiz žurnāla veidotāji to nosaukuši par “upurēšanu”.

Interneta žurnāla “Satori.lv” galvenais redaktors Henriks Eliass Zēgners par šī gada kampaņu un upurēšanas ideju stāsta:

“Tā enerģija, ko mēs gribam caur to aktualizēt, mēs vispirms gribam runāt par ziedošanu kā par normālu lietu, ko darīt, kā pilsoniskā aktīvisma izpausmi, un šī upurēšana ir tamdēļ, lai mēs drusku distancētos no tās ziedošanas ierastās asociācijas, kas visbiežāk sabiedrībā notiek, kad ir kāda traģēdija vai nelaime.”

Zēgners uzsver- ziedošana ir seku novēršanai, taču upurēšana ir profilaktiska.

“Es priekš sevis vispār ziedošanas kultūru formulēju kā tādu bērna attīstību valstij vai sabiedrībai par to, kā skatās uz lietām,” atklāj biedrības “Ascendum”  dibinātāja, interneta žurnāla “Satori.lv” izdevēja Zaiga Pūce.

"Ziedošana – tas ir veids, kā tev līdzdarboties, kā pateikt, kas tev ir svarīgs un ko tu gribi redzēt. Un šādā aspektā, manuprāt, kultūra ir nonākusi līdz tam brīdim, ka aizvien plašāks cilvēku skaits saprot, ka – jā, mēs esam gatavi ziedot arī tur.”

Una Rozenbauma veidojusi abas ziedošanas kampaņas – gan “Rīgas Laika”, gan “Satori”.

“Es to apzināti daru, tāpēc, ka es saprotu, ka kultūra kā atsevišķa vienība nespēj eksistēt bez sabiedrības atbalsta,” stāsta Rozenbauma un piebilst:  

“Tas, ko iegūst aktieri, ir aplausi, un tad kaut kādā ziņā ziedošana ir aplausi no mūsu puses, ka mēs pierādām, ka tas mums ir nepieciešams – nevis tikai ar klikšķiem, bet arī ar atteikšanos no vīna glāzes vai picas gabala.”

Rīkotāji pieļauj, ka ziedošanas akcija “Rīgas Laikam” arī varētu izvērsties par ikgadēju tradīciju. Nākamreiz, piemēram, žurnāla veidotājiem tiekoties hokeja mačā.

Kultūrtelpa
Kultūra
Jaunākie
Interesanti