Sestdien Venēcijā nosauks «Zelta Lauvas» ieguvēju

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Sestdien noslēgsies Starptautiskais Venēcijas kinofestivāls, kad arī uzzināsim, kuras filmas veidotāji no leģendārā itāļu režisora Bernardo Bertoluči rokām saņems festivāla galveno balvu „Zelta Lauvu”. Konkursa programmā šogad pat vairāk nekā citkārt dominē filmas par izaicinošām un skandalozām tēmām, taču ir arī daži aizkustinoši un emocionāli stāsti, kas adresēti visplašākajam skatītāju lokam, stāsta laikraksta „Diena” kinokritiķe Dita Rietuma.

Vislielāko pozitīvo uzmanību Venēcijas kinofestivālā izpelnījusies britu filma „Filomena”. Tās režisors ir arī Latvijā labi zināmais Stīvens Frīrs, kurš savulaik uzņēmis „Karalieni” ar Helēnu Mirrenu galvenajā lomā. Viņa jaunajā filmā „Filomena” galveno varoni atveido Džūdija Denča - un, iespējams, ar šo darbu pat pārspēj Mirrenu. Filmas centrā ir dokumentāls stāsts par sievieti, kurai jaunībā pret viņas gribu atņemts bērns un nodots adopcijai. Mūža nogalē viņa dodas dēla meklējumos.

Laikraksta „Diena” kinokritiķe Dita Rietuma akcentē, ka vēl pāragri prognozēt, vai tieši šī filma iegūs galveno „Zelta Lauvu”, bet līdz šim tā tiešām guvusi nedalītu starptautisko kino kritiķu un arī festivāla skatītāju atsaucību. „Ļoti emocionāls, reāls stāsts, ko vienkārši fantastiski izspēlē Džūdija Denča, kurā ir miksēti gan drāmas, gan komēdijas elementi. Filma ir skatītājiem ļoti draudzīga, tā kā es domāju - nebūs nekādu īpašu šķēršļu, lai tā parādītos arī Latvijas kinoteātros. Ja vēl šī filma iegūs Venēcijas festivāla balvu, tas šo procesu tikai paātrinās,” atzīmē Rietuma.

„Filomena” ir viena no retajām jebkuram skatītājam draudzīgajām un dzīvi apliecinošajām filmām festivāla konkursa programmā. Pārsvarā tajā dominē filmas par izaicinošām un skandalozām tēmām vai, kā izsakās Dita Rietuma, tipiski festivāla produkti. „Grieķu filma „Mis Vardarbība” ir stāsts par pedofilijas drāmu grieķu ģimenē. Kanādiešu filma „Toms fermā” stāsta par homoseksuāļiem un ļoti brutālām sadomazohistiskām attiecībām. Filma „Dieva bērns” ir ārkārtīgi izaicinošs stāsts par nekrofiliju. Tā kā dominē šokējošās tēmas.”

Pati skandalozākā un provokatīvākā filma skatāma ārpus konkursa programmas. Tā ir Latvijā arī jau labi zināmā korejiešu režisora Kim Ki Duka kinolente „Mebiuss”, kurā atrodams teju pilns tabu tēmu komplekts. Dita Rietuma atklāj, ka arī viņai pat ar savu lielo pieredzi Kim Ki Duka jauno filmu noskatīties bijis fiziski ļoti grūti. Tai pat laikā esot jāatzīst, ka arī pat visbaisākajām vardarbības ainām šajā filmā bijusi dziļa jēdzieniskā nozīme.

Vairākas no konkursa filmām veltītas reālām personībām - Pītera Landesmena filmas „Parkland” centrā ir ASV prezidenta Džona Kenedija slepkavība, bet Errola Morisa dokumentālais darbs „Nezināmais zināmais” portretē par Irākas kara arhitektu dēvētā Donalda Ramsfelda portretu. Šī ir viena no filmām, kas Ditu Rietumu uzrunājusi visvairāk.

Filmai par Ramsfeldu dots nosaukums „Nezināmais zināmais” jeb „The Unknown known”, un tā ir atsauce uz viņa izteikumu kādā preses konferencē, kas savulaik saņēma balvu kā sabiedriskas personas visvairāk samudžinātais izteikums.

Kurai no 20 konkursa filmām šī gada žūrijas vadītājs Bernardo Bertoluči pasniegs galveno Zelta Lauvu, tas atklāsies jau sestdienas vakarā.
Baiba Kušķe, Latvijas radio.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti