"Rail Baltica" uzmanības krustugunīs nonāca šīs vasaras beigās, kad kļuva skaidrs, ka visu laiku vērienīgākā infrastruktūras projekta – Eiropas platuma dzelzceļa – būvdarbu izmaksas, visticamāk, vairākkārtīgi pārsniegs sākotnēji prognozētos 1,97 miljardus eiro, kā rezultātā lielu daļu izmaksu būs jāsedz no Latvijas valsts budžeta. Tāpat pastāv bažas, ka to neizdosies pabeigt līdz 2030. gadam. 13. decembra diskusijā "Kas notiek ar "Rail Baltica" plānošanu, būvniecību un izmaksām?" piedalījās satiksmes ministrs Kaspars Briškens, divi viņa priekšteči – Jānis Vitenbergs (NA) un Tālis Linkaits (JKP), kā arī Valsts kontroles padomes locekle Inese Kalvāne, "Eiropas Dzelzceļa līnijas" valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris, "RB Rail" Globālā projekta stratēģijas un ekonomikas departamenta vadītāja Kristīne Malnača un jurists Jānis Uzulēns.
Diskusijas nozīmīgākās epizodes var noskatīties, spiežot uz saitēm laika līnijā:
- "Visi, protams, ir priecīgi mājuši ar galvu, tikai ne ar pušplēstu vārdu nebija teikts, ka tas maksās vairāk kā 1,9 miljardus."
- Satiksmes ministrs Kaspars Briškens par savu atbildību: noslēpumainības plīvurs un trauksmes celšana 2019. gadā.
- Bijušais ministrs Tālis Linkaits: konkrētās izmaksas redzam katrā konkrētā iepirkumā.
- Pirmais iespaids kā auksta duša un dezintegrēts projekts.
- Kuru un par ko 2020. gadā brīdināja Valsts kontrole?
- Kristīne Malnača no "RB Rail": mēs runājam par unikālu ātrgaitas dzelzceļa projektu, sākotnējās izpētes veica katra valsts atsevišķi. "Tehniskās priekšizpētes posmā, kur Latvija un Igaunija sanāk kopā, augstums atšķīrās pa metriem."
- "Vietējie nebija gatavi nākt darīt darbu, kas maksā vienu eiro, par 22 eirocentiem," Jānis Uzulēns norāda uz vietējo speciālistu nepiesaistīšanu.
- "Trīs gadus ir bumbulēts." Bijušais ministrs Jānis Vitenbergs un tagadējais ministrs Kaspars Briškens uzsver, ka spāņu projektētājiem tiek uzvelta grēkāža loma.
- Kādēļ nevedas zemju atsavināšana "Rail Baltica" būvniecības vajadzībām?
- Projekta vajadzībām vēl pirms vairākiem gadiem tika iegādāta dārga risku vadības sistēma, uzsver Valsts kontroles padomes locekle Inese Kalvāne. Viņa norāda, ka gan Satiksmes ministrija, gan "RB Rail", gan "Eiropas Dzelzceļa līnijas" iepriekš apgalvojušas, ka šī sistēma tiek darbināta.
- Izmaksu eskalācija, kam valsts budžets "nav sagatavots".
- Kaspars Briškens: ministram Linkaitam bija iespēja uzsākt visaptveroša "Rail Baltica" likuma izstrādi.
- Kāds ir šā brīža politiskais uzstādījums – būvēt visu iecerēto vai "griežam kaut ko nost"?
- Jānis Uzulēns mudina "Rail Baltica" pamattrases būvniekiem uzlikt pēc iespējas lielāku atbildību, Kaspars Vingris no "Eiropas Dzelzceļa līnijām" uzsver, ka līgumā ietverti dažādi speciālie noteikumi.
- Kādēļ kavējas autorizācija līguma noslēgšanai ar pamattrases būvniekiem? Finanšu ministrs Arvils Ašeradens vēl gaida Valsts kancelejas un Tieslietu ministrijas juristu verdiktu.
- "Rail Baltica" projekta jaunā izmaksu-ieguvumu analīze būs gatava nākamā gada sākumā, sola Kristīne Malnača.
- Kurš pieņēma lēmumu par 16 reģionālajām stacijām jeb reģionālajiem mobilitātes punktiem?
- "Projekta tvērums ir uz kritiskā ceļa," Inese Kalvāne mudina jau tagad tikt skaidrībā par to, kā notiks "Rail Baltica" trases apsaimniekošana.
- "Jūs tiešām visu šo vairāk kā gadu domājāt, ka "Rail Baltica" Latvijai izmaksās 2017. gada aprēķinu?"
- Bijušais ministrs Jānis Vitenbergs mudina Valsts prezidentu un premjerministri dot "jaunu dvašu" ārvalstu finansējuma meklējumiem.