Kam brauks pāri dzelzceļš «Rail Baltica»? Ietekme uz Mūkupurvu

Mūkupurvs ir neliela apkaime, kas no vienas puses robežojas ar Zolitūdi, bet no otras puses – ar Rīgas lidostu. Tur pēc kāda laika pa jauno uzbērumu brauks “Rail Baltica” vilcieni. Uzbērums sadalīs Mūkupurvu divās daļās. Pēc pagājušā gada datiem, apkaimē dzīvo tikai 212 cilvēki. Taču daudzi uz šejieni brauc vasarā – uz mazdārziņiem, kurus drīzumā var zaudēt.

"Rail Baltica"

"Rail Baltica" ir dzelzceļa transporta projekts, kura mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā, un tas šobrīd aptver četras Eiropas Savienības valstis – Poliju, Lietuvu, Latviju un Igauniju. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, vairāk nekā 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā. 

Projektā plānots līdz 2019. gadam pabeigt gatavošanos darbus, lai varētu sākt priekšdarbus dzelzceļa līnijas būvprojektēšani un zemju atsavināšanai, 2020. gadā – būvniecības procesu, bet 2026. gadā jau atklāt savienojumu Tallina-Rīga-Kauņa, bet 2030. gadā – savienojumu ar Varšavu.

"Rail Baltica" dzelzceļa līnijas apstiprinātā trase šķērsos Latvijas teritoriju 263 kilometru garumā un stiepsies cauri Latvijai, skarot Salacgrīvas, Limbažu, Sējas, Inčukalna, Ropažu, Garkalnes, Stopiņu, Salaspils, Ķekavas, Baldones, Iecavas, Olaines, Mārupes, Bauskas novadu un Rīgas pilsētas pašvaldības teritoriju.

“Rail Baltica” ir milzu projekts, kas sadalīs Rīgu uz pusēm. Mūkupurvs - neliela apkaime ar mazdārziņiem un vasarnīcām – ir pēdējais posms pirms “Rail Baltica” pieturas lidostā.

“Pašlaik atrodamies tieši vietā, kur ies dzelzceļa trase. Lidosta ir tajā virzienā, bet Ulmaņa gatve, tātad Rīga – lūk, tajā virzienā. Šajā vietā dzelzceļš atradīsies uz uzbēruma, kopējais trases jeb koridora platums būs apmēram 60 metri. Tas, ko mēs šeit redzam, pilnībā vai daļēji tiks nojaukts,” rāda “Rail Baltica” projekta īstenotāja Latvijā, uzņēmuma “Eiropas dzelzceļa līnijas” projekta vadītājs Ingus Ozolants.

Trases precīza atrašanās vieta vēl ir projektēšanas stadijā, un vietējo mazdārziņu saimnieki jau sen dzird stāstus par “Rail Baltica” un dzīvo neziņā. Jo projekts ir kā dzīvs organisms, tas vēl tiek izstrādāts un var mainīties. Bet, kamēr projekta izstrāde turpinās, raža turpina augt.

"Kad ņēmu šo mazdārziņu, man teica, ka 104., 105. zemes gabalā dārziņi tiks likvidēti. Bet man ir 109., tātad pavisam blakus,” teic Lūcija. Viņa gan neko daudz nav paguvusi iestādīt, tomēr žēl būtu zaudēt dārziņu.

Lūcijai mazdārziņš ir kopš pagājušā gada, bet Renats saimnieko jau ceturto gadu: "Teica, ka mūs tas neskars… Kaut kur tur dārza malu skars. Tieši nepateikšu, ka nebaidos. Es domāju, tas nebūs drīz." Viņš izrāda, ka dārziņā izaudzēti kabači, zemenes, paprika, arī dilles, kuras gan aug pašas par sevi.

Zemenes, ķiploki, sīpoli, paprika, tomāti un citas dārza bagātības. Iespējams, no tā visa būs jāšķiras.

Nav skaidrības par daudziem Mūkupurva mazdārziņiem. Cilvēki pagaidām vēl turpina audzēt dārzeņus, augļus un ogas. Taču dārza mājas remontēt baidās.

Mājiņa, kurā saimnieko Renats, viņam tikusi no iepriekšējiem saimniekiem, un tagad tā būtu jāremotē, bet viņš baidās: "Patiešām sāksies “Rail Baltica”, un tad... " 

Taču apdraudēti ir ne tikai mazdārziņi, bet arī dzīvojamās ēkas. Pašlaik projektā paredzēts, ka dzelzceļa trase ies tieši caur Anda māju. “Man ir mājoklis, bet šeit man ir viss – saimniecība, pirts, garāža, te turu automašīnu. Mēs it kā te dzīvojam, braucam uz šejieni kā uz darbu. Saimnieks bija atbraucis, rādīja vienu projektu.  Šī māja, tā māja… Īsāk sakot, visas šīs mājas tiks nojauktas. Astoņpadsmit gadu laikā te ļoti daudz ieguldīts. Protams, būs žēl, ja nojauks. Bet ko padarīsi. Būtu vēl kādi pieci seši gadi – pēc tam jau man neko vairs nevajadzēs,” stāsta Andis.

Tomēr īpašuma atsavināšanu paredzēts pabeigt jau līdz 2021. gadam.

“Konfliktu nav, un ceru, ka nebūs. Taču jāteic, ka process nav viegls, tas ir laikietilpīgs. Tas var aizkavēties, ja nonāk līdz tiesai,” piebilst Ingus Ozolants.

Dzelzceļa uzbēruma būvniecība Mūkupurvā skars aptuveni divdesmit zemes gabalus, uz kuriem ir vasarnīcas, siltumnīcas, pirtis un citas būves.

Taču, pēc “Eiropas dzelzceļa līniju” rīcībā esošajam ziņām, neviena no tām nav nodota ekspluatācijā.

Sižets krievu valodā:

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Pilsētvide
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti