"Galvenais uzdevums skolotājiem ir radīt vispirms interesi, pēc tam radīt apstākļus, lai bērns pats varētu visu apgūt, lai viņš pats varētu izdarīt secinājumus, pats varētu būt atklājējs," Latvijas Radio raidījumā "Monopols" atzīst skolotājs Jānis Čilipāns.
Skolotājs ir pārliecināts, ka šobrīd izpildītāji nav vajadzīgi, ir vajadzīgi cilvēki, kas māk domāt, kas māk pieņemt lēmumu, kas māk sadarboties. Lai to iegūtu, ir jāiet caur praksi un caur emocijām.
"Prakse, emocijas, un mēs radām apstākļus," bilst Čilipāns.
Lai skolēni izprastu sarežģītās teorēmas, kas liek saraukt pieri, skolotājs Čilipāns tam liek klāt skaidrojumu – tas viss jau ir dzīvē.
"Tas jau faktiski ir mans uzdevums, ja viņam nav šīs te praktiskās pieredzes, mans uzdevums ir to parādīt, kurā vietā tā teorija strādā dzīvē. Un, ja tad viņš redzēs, ka teorija strādā dzīvā un ka viņu var pielietot, ar to daudz ko var izskaidrot, tad viņam tas derēs," atzīst Čilipāns.
Ja arī šķiet, ka eksaktās zinātnes labi var iemācīties, ja klāt liekam emocijas un tad simbiozē tas paliek atmiņā uz visu mūžu, Čilipāns norāda, ka vēl ir vajadzīga iepriekšējā prakse.
"Uz tās likt virsū zināšanas. Nevar uzcelt māju bez pamatiem.
Vajag vispirms apakšā to praksi, un tad mēs liekam emocijas, praksi vēl jaunās situācijās, un tad mēs iegūstam jaunas zināšanas," uzskata skolotājs.
Daloties pārdomās par skolotāja darbu, Čilipāns atzīst, ka skolotājam ir jāmainās visu laiku un jāmācās visu laiku.
"Skolotājs nevar pateikt, ka es tagad pabeidzu institūtu un ar to arī viss. Skolotājiem ir jāanalizē savs darbs, jāanalizē savas kļūdas, kuras neapšaubāmi rodas, arī labiem skolotājiem. Arī man ir kļūdas, bet pēc tam viņas analizēju, mēģinu saprast, kāpēc tas tā notika un kāpēc tas tā bija, un tad mēģinu savu darbu uzlabot," stāta Čilipāns.
Čilipāns vērtē, ka sabiedrībai vajadzētu vairāk skolotājiem uzticēties un ļaut skolotājiem mācīt, bet šobrīd sabiedrība grib mācīt gan bērnus, gan skolotājus.
"Skolotājiem līdz ar to ir grūti, jo katrs domā, ka viņš var labāk," bilst Čilipāns.
Kā vienu no variantiem, kā atjaunot skolotāja prestižu, viņš redz vienkāršu patiesību – nekritizēt vecākiem skolotājus bērnu klātbūtnē.
Skolotājs Čilipāns ir iesaistījies arī jaunā izglītības satura veidošanā. Viņš atzīst, ka satura izstrādē ir apkopots kolosāli daudz pieredzes no dažādiem skolotājiem, no dažādām vietām.
Lai arī kā skolotājs Čilipāns ir izvēlējies eksaktos priekšmetus un māca matemātiku un fiziku, jau kopš paša skolas gadiem viņš ir arī cieši saistīts ar mūziku. Savulaik pat vadījis skolas orķestri un rakstījis instrumentācijas pūtēju orķestrim. Sevi viņš dēvē par eksaktu romantiķi.