Māris Bergs: F-1 sezonas startā jaunumu daudz, favorīti zināmi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Pirmās formulas (F-1) jaunā sezona jau ir pie apvāršņa, šajā nedēļas nogalē ar tradicionālo pirmo posmu Austrālijas pilsētā Melburnā tiks dots starts jaunajai sezonai. 10 komandas, 20 piloti un 21 posms, lai noskaidrotu, kurš pilots un kura komanda sevi varēs saukt par 2019. gada čempioniem.

Jaunā sezona sev līdzi nesusi dažādas pārmaiņas čempionāta tehniskajos noteikumos. Jau vairākus gadus formulas sacīkstēs nespēj sekot viena otrai ļoti ciešā atstatumā. Aizmugurē braucošie zaudēja piespiedējspēku, līdz ar to arī ātrumu, turklāt viņiem nācās cīnīties ar pastiprinātu riepu dilšanu. Galvenā problēma gan bija apdzīšanas. Pareizāk sakot, apdzīšanu trūkums. Ja braucēji nespēj viens otram sekot ļoti cieši, tad arī apdzīt ir daudz grūtāk.

Vizuāli pamanāmākās izmaiņas šogad būs saistāmas ar mašīnu antispārniem.

Priekšējais antispārns ir kļuvis krietni vien platāks un arī daudz vienkāršāks. Tajā būs mazāk dažādu sīku papildus detaļu, un jaunie antispārni radīs mazāk „netīrā gaisa”, kam - vismaz teorētiski - vajadzētu ļaut pilotiem braukt ļoti cieši vienam aiz otra, atvieglojot apdzīšanu. Arī aizmugurējais formulas antispārns kļuvis platāks, taču būtiskākās izmaiņas skārušas DRS ("Drag Reduction System") sistēmu. DRS sistēmas darbība ir visai vienkārša – ja noteiktās trases vietās atstarpe starp formulām ir mazāka nekā viena sekunde, aizmugurē braucošais pilots drīkst izmantot DRS pogu, lai atvērtu aizmugurējo antispārnu. Šī darbība samazina gaisa pretestību, sniedzot lielāku maksimālo ātrumu un ļaujot apdzīt priekšā braucošo relatīvi vienkārši. Šogad DRS atvere padarīta platāka, līdz ar to šī sistēma dos lielāku pārsvaru, apdzenot taisnēs.

Vēl viena noteikumu izmaiņa ir viena punkta piešķiršana par sacīkšu ātrāko apli. Šajā jautājumā gan paredzēta svarīga detaļa – lai saņemtu punktu, jāfinišē labāko desmitniekā. Ja noteikumos šādas atrunas nebūtu, lēnākie piloti pēdējos sacīkšu apļos, ļoti iespējams, dotos boksos, lai mainītu riepas un censtos iegūt ātrāko apli, kamēr līderi cīnītos par vietām. Lai arī viens punkts uz kopējā fona ir maz, tomēr vājākajām komandām katrs punkts ir no svara un sezonas beigās šiem dažiem punktiem var būt liela nozīme cīņā par vietu Konstruktoru kausa ieskaitē, kas pēc tam pārvēršas daudzu miljonu naudas balvā.

Lielas pārmaiņas skārušas komandu sastāvus.

„Ferrari” komandā šogad iekļauts Šārls Leklērs, kurš leģendārajā komandā brauks kopā ar Sebastianu Fetelu. Čempioni „Mercedes” ir viena no retajām komandām, kas neko savā sastāvā nav mainījusi, - vācu komandas rindās turpinās braukt Luiss Hamiltons un Valterī Botass. „Red Bull” komandā Maksa Verstapena komandas biedrs būs Pjērs Gaslī, bet par skaļāko pārēju parūpējās „Renault” komanda, kas no „Red Bull” pārvilināja vienmēr smaidīgo austrālieti Danielu Rikjardo. Franču autoražotāja komandā Rikjardo kompāniju sastādīs Niko Hulkenbergs. „Haas” sastāvā paliks abi pagājušā gada braucēji Romēns Grožāns un Kevins Magnusens, savukārt „McLaren” mainījusi abus pilotus.

Fernando Alonso bija ļoti neapmierināts ar formulas ātrumu un viņš šogad startēs citos čempionātos,

savukārt Stofels Vandūrns nespēja turēt līdzi Alonso, tāpēc arī viņš tika nomainīts. „McLaren” formulas trasē šogad pilotēs debitants Lando Noriss un Karloss Saincs. „Sauber” komanda mainījusi nosaukumu un tā šogad sauksies „Alfa Romeo Racing”. Komandā iepludināti ievērojami finanšu līdzekļi un jauno investoru plānu nopietnību pasvītro Kimi Raikonena piesaiste. Par „ledus vīru” dēvētais soms noslēdzis divu gadu līgumu, tādējādi atgriežoties komandā, kurā viņš 2001. gadā sāka karjeru. Raikonens palīdzēs debitantam Antonio Džiovinaci iejusties čempionātā. „Racing Point” komandā brauks Serhio Peress un Lenss Strols, „Torro Rosso” krāsas aizstāvēs debitants Aleksandrs Albions un Daniils Kvjats, bet „Williams” rindās atgriezies poļu autosportists Roberts Kubica, kura komandas biedrs būs vēl viens debitants Džordžs Rasels.

Ja spriež par komandu spēka samēriem, tad ziemas testos sevi labi apliecināja „Ferrari” komanda,

kas Austrālijā, iespējams, ieradusies ar ātrāko mašīnu. „Mercedes” vadītājs Toto Volfs testu laikā atzina, ka „Ferrari” sacīkšu režīmā varētu būt aptuveni pussekundi aplī ātrāki. Sacīkstes Albertparka trasē Melburnā gan tik un tā sniegs tikai ieskatu komandu spēku samēros, jo Austrālijas trase ir ļoti specifiska, komandas bieži saskaras ar dažādām tehniskām problēmām, un arī avārijas trases pirmajā līkumā ir ierasta parādība. Patieso ainu par spēku samēriem varēs vērtēt tikai pēc Bahreinas Lielās balvas izcīņas marta pašās beigās. Arī pirmie treniņi Melburnā rāda, ka līderi būs tie paši, kas pēdējos gados, taču treniņos noteikti tiek spēlētas paslēpes un komandas meklē optimālos regulējumus kvalifikācijai un sacīkstēm.

Lielais nezināmais šogad ir „Red Bull” un viņu ātrums ar „Honda” jaudas agregātiem.

„Red Bull” iepriekš startēja ar „Renault” ražoto tehniku, taču francūžu jaudas agregāti regulāri nodega un arī tad, kad tie strādāja, kā nākas, tik un tā bija mazāk jaudīgi nekā konkurentiem. „Honda” atgriešanos F-1 kā „McLaren” dzinēju piegādātajam saukt par pilnīgu katastrofu ir ļoti maigi. Ar „Honda” pērn brauca „Torro Rosso”, demonstrējot visai atzīstamu ātrumu, tāpēc „Red Bull” cer, ka lielākās problēmas ar japāņu motoriem ir aiz muguras un viņi varēs cīnīties ar „Ferrari” un „Mercedes”. 

Peletona vidusdaļā krāsas sabiezē, un prognozēt rezultātus tur ir teju neiespējami.

Ar Rikjardo piesaisti „Renault” tagad ir TOP klases pilots ar lielām ambīcijām. Komandas vadītājs Sirils Abitebuls sola, ka arī jaudas agregāti kļuvuši par aptuveni 50 zirgspēkiem jaudīgāki un „Renault” cer iesaistīties cīņā par trijnieku Konstruktoru kausā. „Haas” ļoti cieši sadarbojas ar „Ferrari” un savā ziņā ir kā itāļu vienības „B komanda”. Ja „Ferrari” sekmēsies labi, tad arī „Haas” vajadzētu spēt demonstrēt labus rezultātus.

„McLaren” pēdējos gados mocījušies ar problēmām, turklāt, vaina meklējama ne tikai „Honda” motoros, bet arī pašā formulā. „McLaren” pērn tika pie „Renault” dzinējiem un tika gaidīts liels progress, taču nācās samierināties vien ar 6.vietu Konstruktoru kausā. Kamēr „Red Bull” ar tiem pašiem motoriem regulāri cīnījās par pjedestālu un pat uzvarām, tikmēr „McLaren” cīnījās par iekļūšanu labāko desmitniekā un punktos… Komandu uz uzvaru takas centīsies atgriezt Andreass Zeidls. Ievērojamas pārmaiņas skārušas arī tehnisko departamentu, taču „McLaren” šogad, labākajā gadījumā tik un tā cīnīsies par 4. vietu kopvērtējumā.

„Alfa Romeo” vārds F-1 apritē atgriezies pēc daudzu gadu pārtraukuma. Pērn vēl kā „Sauber” šī vienība demonstrēja pieklājīgu ātrumu, taču tagad, saņemot papildus investīcijas, ambīcijas augušas. Ziemas testi un pirmie treniņi Melburnā rāda, ka komanda varētu cīnīties par četrinieku un, kas zina, varbūt pat par kaut ko vairāk…

„Torro Rosso” un „Racing Point” atsevišķās sacīkstēs spēs pabojāt nervus saviem konkurentiem, un kopumā tām vajadzētu būt pieklājīgā līmenī, tomēr konkurentiem vajadzētu būt spēcīgākiem. Šīm abām komandām galvenais būs startēt bez kļūdām un izmantot jebkuru konkurentu kļūdu, lai tiktu iespējami augstāk.  

Izteiktu pastarīšu lomā Austrālijā ieradusies „Williams” komanda.

No savulaik tik spēcīgās komandas palicis tikai vārds. Pērn leģendārā vienība palika pēdējā vietā, un arī jaunā sezona nevieš optimismu. Komanda izlaida pirmās divas testu dienas, jo Barselonā nebija visas nepieciešamās mašīnas detaļas. Komandas vadītāja vietniece Klēra Vilijamsa šo situāciju nosauca par "apkaunojošu". Arī „Williams” ātrums trasē nav iedvesmojošs, un pagaidām viņi izskatās kā pārliecinoši pastarīši, kuriem jācer uz lielu veiksmes palīdzību, lai tiktu augstāk par pēdējo vietu.

Sezonas priekšvakarā čempionātu piemeklēja traģēdija – ceturtdienas rītā 66 gadu vecumā aizsaulē devās ilggadējais sacīkšu direktors Čārlijs Vaitings. Lai arī viņš ik pa brīdim tika kritizēts par pārlieku lielo piesardzību, tomēr pilotu vidū viņš kopumā bija ļoti ieredzēts cilvēks.

Diemžēl, bet jau otro gadu pēc kārtas Pirmās formulas sacīkstes redzēt latviešu valodā nebūs iespējams.

Kā iemesls šādai situācijai ir augstā licences maksa, ko par sacensību translēšanu Baltijas valstīs vēlas saņemt tiesību īpašnieki. Protams, tie, kas vēlas redzēt F-1 sacīkstes, mūsdienu interneta laikmetā atradīs veidu, kā to izdarīt. Vairāki ārzemju TV kanāli, piemēram, britu „Sky Sports” piedāvā iegādāties abonementu, lai sacīkstes varētu vērot tiešraidē, un ir vēl virkne citu iespēju.

Svētdienas rītā nedaudz pēc plkst. 7.10 rītā pēc Latvijas laika Melnburnas Albertparka trasē nodzisīs piecas sarkanās gaismas starta luksoforā un jaunā F-1 sezona būs sākusies. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti