Īstenības izteiksme 15 minūtēs

Ar jauniem gāzes vadiem Maskava vēlas sažņaugt Eiropas gāzes tirgu ciešākā satvērienā

Īstenības izteiksme 15 minūtēs

Revīzijā par situāciju daudzdzīvokļu namos secinātais. Iespējas problēmas risināt

Re:Baltica pēta: Instagram influenceri sola ārstēt vēzi ar sulu un sodu

Suliņas un soda pret vēzi: kā Latvijas «Instagram» influenceri nesodīti melo par preču ārstnieciskajiem efektiem

“Čau, mani mīļie draugi, mīļš jums sveiciens atkal instagram TV video! Es ļoti bieži tā daru, ka, tad, kad ir atnācis kāds jauns produkts, es tikai par viņu lieku storijus un fanoju, fanoju, fanoju!” no datora ekrāna, uzlikusi kaķa austiņu filtru un deguntiņu, uzspēlēti priecīgi runā viena no latviešu "Instagram" influencerēm Kate Vegmane. Viņa saviem 6000 sekotājiem reklamē noni — siltajās zemēs sastopama krūmauga — sulu (latviski cintronlapu morinda). “Viena no tādām brīnumlietām ir tā, ka šis fantastiskais auglis aptur vēža šūnu veidošanos. Pat ja ir iesākušās metastāzes, tad viņš to aptur. Tas ir tiešām tāds brīnumlīdzeklītis.”

ĪSUMĀ:

  • Vairāki cilvēki “Instagram” tirgo “brīnumlīdzekļus”, par kuru iedarbību melo.
  • Ārsts uzskata, ka šādas informācijas izplatīšana ir bīstama.
  • Latvijā neviens īsti nevar pateikt, cik liels ir vietējo influenceru bizness, to nekontrolē.
  • Kopīgais visiem “ietekmeļiem” ir zinātnes un ārstu viedokļu ignorēšana.
  • Patērētāju tiesību sargi atzīst, ka maldinoša reklāma nav pieļaujama.
  • Lai rīkotos,  PTAC sagaida iesniegumu.  

 

Mediķa izglītībai pat tuvumā nepabijusī Kate ir sliktākais no veselības un skaistuma industrijas influenceru veidiem — ietekmelis jeb tirgotājs, kas melo par pārdodamā produkta palīdzību smagu slimību ārstēšanā. Lielākā daļa “brīnumproduktu”, ko viņa tirgo, ir pārcenotas, parastos veikalos atrodamas preces, par kurām sieviete apgalvo, ka viņējās esot tīrākas un “bez ķīmijas.” Taču ir arī tādi apgalvojumi par lietu ārstniecisko iedarbību, kas pārkāpj negodīgas komercprakses aizliegumu un prasību nemaldināt patērētāju.

“Šie apgalvojumi nav patiesi,” par noni sulas spējām apturēt vēzi un iznīcināt metastāzes saka Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas onkologs Viktors Kozirovskis.

Lai ko tādu apgalvotu, nepieciešami kvalitatīvi klīniski pētījumi: “Ja būtu atrasta tāda augļu sula, kura varētu izārstēt vēzi, tas cilvēks būtu Nobela prēmijas laureāts.”

Kates video:

 Daļa video materiālu Kates profilā vairs nav saglabājušies, piemēram īsie stāsti par to, cik ātri visas pudeles izpirka un cik laba ir tieši viņas pārdotā, nevis sulas no veikala. Video avots: instagram.com/katevegmane

Ārsts uzskata, ka šādas informācijas izplatīšana ir bīstama, jo cilvēki, kuriem diagnosticēts vēzis, ir īpaši neaizsargāti — izmisumā gatavi ticēt jebkam, kas sola atveseļoties vai pagarināt mūžu. Onkologs praksē ne reizi vien saskāries ar līdzīgiem stāstiem par brīnumproduktiem, piemēram, bijuši pacienti, kas lūdz vēnā ielaist sodas maisījumu, jo lasījuši, ka tas līdz.

Par sodas labajām īpašībām vienā no videomateriāliem runā arī Kate. Šoreiz viņa neko nepārdod, bet dalās atklājumos. Soda esot jāsajauc ar ūdeni un citronu, maisījums mēneša garumā jādzer trīs reizes dienā. Šāda terapija organismā likvidēšot skābo vidi, kas “sekmē gan vēža, gan citu iekaisumu rašanos”.

“Te ir runa pa astotās klases ķīmijas vielu. Sajaucot sodu, kas ir sārmaina vide, ar citronu, kas ir skāba vide, tā pati par sevi neitralizējas. Iedzeram neitrālu šķīdumu,” raksturo "Veselības centra 4" gastroenteroloģe Ilona Vilkoite. Viņa ir neizprantē arī par apgalvojumiem, ka jāmaina organisma skābums. “Ja izjaucam asiņu PH līmeni, nav ilgi jāgaida, līdz nonākam reanimācijā. Tas ir nopietns stāvoklis, kad organisms netiek galā ar skābju un sārmu balansu. Tur ir darbs reanimatologiem.”

Nekontrolēts bizness

Latvijā neviens īsti nevar pateikt, cik liels ir vietējo influenceru bizness. Tiek lēsts, ka pasaulē "Instagram" reklāmu apjoms šogad būs 5 - 10 miljardi ASV dolāru. "Instagram" sociālo tīklu, kurā caur fotogrāfijām influenceri saviem sekotājiem lielākoties tirgo sapni par skaistu dzīvi, Latvijā mēnesī lieto vairāk nekā 220 000 cilvēku. Tas ir vairāk, nekā katru vakaru skatās populārāko TV ziņu raidījumu. Influenceru sekotāju skaits uz pasaules fona ir niecīgs, ja neskaita tādas megazvaigznes kā basketbolistu Kristapu Porziņģi.

Lielākā daļa kvalificētos kā nanoinfluenceri - līdz 20 000 sekotāju. Tā kā sekotāji redz influencera ieteikumus, firmas sociālo tīklu zvaigznītēm maksā par savu preču reklamēšanu.

Kate Vegmane kā saimnieciskās darbības veicēja reģistrējās tikai novembrī, lai gan tirgojās arī pirms tam. Viņa nav PVN maksātāja, tātad bizness ir salīdzinoši sīks (apgrozījums mazāks par 40 000 eiro gadā). Latvijas Blogeru un Influenceru asociācijas izveidotājas, skaistuma blogeres Maijas Armaņevas uzņēmuma gada pārskats liecina, ka runa ir par biznesu, kas spēj kaut ko pārdot vai par saviem pakalpojumiem iekasēt ap pusotru tūkstoti eiro mēnesī. Nodokļos samaksāti nepilni 350 eiro mēnesī.

Valsts ieņēmumu dienests (VID), kas asociācijas mājaslapā norādīts kā tās atbalstītājs, par influenceriem runā negribīgi. Nodokļu nomaksu pārbaudot, ja ir aizdomas, ka nemaksā. Apjomu nevar aplēst, jo nodarbei nav NACE koda, līdz ar to reģistrējas zem citiem. Ar likumiem viss ir kārtībā, ja vien influenceri tos ievērotu.

Eļļiņu sekta

Līdzīgi Katei "Instagramlabsajūtas produktus, pārspīlējot to ārstniecisko iedarbību, virza arī “eļļiņu sekta”. Tā ir 90. gadu piramīdshēmai līdzīgs tīkls, kurā lielākoties jaunās māmiņas pārdod dažādas ēteriskās eļļas, izmantojot apšaubāmus apgalvojumus par to ārstniecisko iedarbību un  ar skaistām fotogrāfijām ietirgojot sekotājām sapni par iespēju līdz ar iesaistīšanos šajā biznesā iegūt jaunas draudzības un piepildītākas, laimīgākas dzīves.

Vienas pudelītes cena svārstās no padsmit līdz pat 30 eiro, savukārt starta komplekta cena tuvojas 200. Bizness darbojas šādi - nopērc starta komplektu. Tad mēģini shēmā iesaistīt jaunus dalībniekus, lai arī tie nopērk starta komplektu, jo par katru maksā bonusu.

Tāpat ienākumi nāk no eļļu pārdošanas, bet, cik var spriest no starptautiskās preses, nekas dižs, jo shēmas dalībniecēm jāmaksā arī regulāra dalības maksa. Neviena no Latvijas “eļļu sektas” dalībniecēm ar mums runāt par biznesu nevēlējās.

Šīs shēmas mātes uzņēmums ir ASV reģistrētais "Young Living" (YL). ASV ar šo firmu saistīti vairāki skandāli. Tās izveidotājs Donalds Jangs savulaik tiesāts par nesertificēta ārsta darbību, bet 2014. gadā ASV Pārtikas un zāļu pārvalde brīdināja YL par nelikumīgu mārketingu — savus produktus viņi reklamēja kā zāles Ebolas vīrusam, Parkinsona slimībai, autismam, diabētam, vēzim, bezmiegam, sirds saslimšanām. Savukārt pērn uzņēmums iesūdzēts tiesā par finanšu piramīdas biznesa īstenošanu, kas tajā iesaistītajiem radījusi zaudējumus.

Latvijas "Instagram" ir mazāk par 10 eļļu izplatītājām, kuras var lepoties ar vairākiem simtiem un pat 2000 sekotājiem. Atsevišķām eļļām piedēvētas arī ārstnieciskas īpašības, kas robežojas ar apšaubāmiem apgalvojumiem.

“Tā ir absolūti negodīga un neētiska prakse,” skarbi izsakās bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs, komentējot ierakstu, kurā sacīts, ka ēteriskā eļļa būs atbalsts bērniem ar autiskā spektra traucējumiem. Nav zinātnisku pierādījumu, ka ēteriskajām eļļām ir efekts, ārstējot autiskā spektra traucējumus. “Naudu, kas ieguldīta ēterisko eļļu nopirkšanā, daudz efektīvāk būtu ieguldīt metodēs, kas ir pierādītas,” spriež Bezborodovs. Tas pats attiecas uz solījumu, ka eļļa mazinās depresiju.

Jautāta, kādos zinātniskos pētījumos apgalvojums balstīts, tirgotāja paziņoja, ka viņai laiks atbildēt uz jautājumiem būšot mēneša beigās.

Zinātnes vietā - Visums

Kopīgais visiem ietekmeļiem ir zinātnes un ārstu viedokļu ignorēšana, paļaujoties uz dievišķām zināšanām vai klientu teikto. Perfekts tā piemērs ir "Instagram" ietekmele Guna Rožlapa, kurai ir ap 3000 sekotāju.

Viņa neko nepārdod, bet dalās domās par veselīgu dzīvesveidu, kura fokusā ir svaigi spiesta seleriju kātu sula.

Sula notīrīs taukus no vecajiem metāliem, kas rūsē tavā organismā, uzlādēs vāja impulsa smadzenes, izskalos toksīnus, atjaunos virsnieres un citus ogānus. No pieminētā dabā nekas nav zinātniski pierādīts.

"Re:Check" Gunas sīki izklāstītos apgalvojumus lūdza komentēt vairākiem ekspertiem. “Cilvēks tiešām ir aizgājis visām skolām garām,” saka Rīgas Stradiņa universitātes Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedras docētāja Irina Kazuša. Daži ir pilnīgi nepatiesi un absurdi, citi, pēc Kazušas teiktā, “vārdu savārstījums bezjēdzīgā secībā”. Atrodamas arī patiesības druskas, taču sulas iespējamā ietekme būtiski pārspīlēta.

Līdzīgi komentē "Veselības centra 4" gastroenteroloģe Ilona Vilkoite – seleriju sula nav slikts produkts, taču nav atrodami pētījumos balstīti dati par tādām īpašībām, kādas tai piedēvētas "Instagram".

Arī uztura speciāliste Ksenija Andrijanova Gunas rakstīto sauc par “gudru vārdu savirknējumu, kas kopā neveido nekādu jēgu”. Viņa aicina cilvēkus neņemt vērā nevienu tā saukto ietekmētāju, kuram nav atbilstošas izglītības, kurš neizprot iegūtās informācijas avotus un neuzņemas atbildību pa saviem padomiem.

Guna savukārt piesauc dievišķa uzdevuma pildīšanu, kalpošanu no brīvas sirds un atzīst, ka viņas galvenajam avotam - pašpasludināta medicīnas guru sacerētajai "Medical Medium" un seleriju sulai - nav sakara ar zinātni. “Ne zinātniekiem, ne mediķiem nav ne jausmas, kā tieši strādā cilvēka ķermenis,” viņa raksta savā blogā, norādot, ka šī mācība “ir vēsts no Visuma”. Sarakstē ar "Re:Check" Guna pauž, ka nekad nevienam nav solījusi neko izārstēt, tikai dalās ar publiski pieejamu informāciju.

“Tos, kas atļaujas domāt citādāk, visos laikos ir uzskatījuši par trakajiem. Tad nu es vienkārši esmu viens trakais jūsu acīs, kurš iedvesmo citus pievērsties sulām, augļiem un dārzeņiem”. Īsās sarakstes beigās viņa norāda: “Ar to arī beigšu. Savu dievišķo enerģiju nevēlos tērēt tik zemas vibrācijas žurnālistikā kā jūsējā”.

PTAC plāta rokas

 

"Re:Baltica" aptaujāja virkni iestāžu - VID, Veselības inspekciju un citas - jautājot, kam būtu jāuzņemas atbildība par ietekmeļu kontroli un sodīšanu par melīgu reklāmu un negodīgu komercpraksi. Visi norāda uz Patērētāju tiesību aizsardzības centru (PTAC), kura vadītāja Baiba Vītoliņa pēc Kates video noskatīšanās atzina, ka “viennozīmīgi, ka šāda informācija par produktu kā reklāma nedrīkst tikt sniegta.”

Vai un kā PTAC konkrētajā situācijā rīkosies, viņa nekomentēja. Tam esot nepieciešama izmeklēšana. Lai "Re:Baltica" rakstot iesniegumu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ziņu analīze
Ziņas
Jaunākie
Interesanti