Četru bērnu mamma, kura ir dzīvokļa īpašniece, šomēnes devusies strādāt ārzemēs. Ģimene iepriekš ir vērsusies sociālajā dienestā, lai saņemtu maznodrošinātā statusu, taču tas nav piešķirts, jo nenokārtoja dokumentus.
„Cilvēks nāk un prasa, bet nav īsti gatavs pats iesaistīties savas situācijas uzlabošanā, un kaut ko pats darīt, lai šo situāciju uzlabotu! Mums ir nepieciešami dokumenti, tos arī dažreiz nevēlas atnest. Un tātad arī šī sadarbība beidzas!” stāsta Talsu novada sociālā dienesta vadītāja Dace Upleja.
Šī ģimene nolēmusi mājvietu meklēt saviem spēkiem. Izsoli rīkos pašvaldība un dzīvoklis nonāks tās pārziņā. Parādu piedziņas gadījumā neatkarīgi no ģimenes locekļu skaita un tā, vai pašvaldība izīrē dzīvokli, vai tas atrodas privātīpašumā, pakalpojuma sniedzējs nodot prasību Tiesu izpildītājiem.
„Pirmais ir aicinājums ar telefonzvaniem, tālāk ir rakstisks brīdinājums, aicinām slēgt vienošanos. Ja cilvēks nav gatavs slēgt šo vienošanos par atmaksas termiņiem, tad arī attiecīgi notiek šī īpašuma atsavināšana,” saka SIA „Talsu namsainmieks” valdes priekšsēdētājs Edgars Bērziņš.
Vislielākās grūtības iedzīvotājiem sagādā siltumenerģijas pakalpojuma apmaksāšana. Lai parādu dēļ nenonāktu līdz īpašuma atsavināšanai, komunālo pakalpojumu atslēgšana un alternatīvu metožu ieviešana sagādātu grūtības.
„Ir gadījumi, kad dzīvokļos ir atslēgtas šīs apkures, bet tas nav vienkāršs pasākums, tur ir nopietni jāpiestrādā pie tehniskās dokumentācijas. Ja tā ir daudzdzīvokļu māja, un tur nav bijusi pēc projekta šī individuālā apkure, šeit jau atkal atduras pret drošību – tiek apdraudēti arī pārējie dzīvokļu īpašnieki un īrnieki,” norāda Bērziņš.
Pērn SIA “Talsu namsaimnieks” iedzīvotājiem nosūtījis 416 parādu piedziņas brīdinājumus par kopējo summu gandrīz 570 000 eiro apmērā. Turpmāk paredzēts lemt par 50 dzīvokļu parādu nokārtošanas iespējām, neizslēdzot arī īpašuma atsavināšanu.