Ieejot Skrundas deportāciju piemiņas vagonā, šķiet, ka šodienas laiks paliek aiz muguras un pamazām ienācēju pārņem sajūtas, kas liek nodrebēt sirdij. Gluži kā memoriāla siena mums pretim veras saraksti ar izvesto vārdiem no to laiku Kuldīgas un Aizputes apriņķiem. Par to, kā izdzīvot un sadzīvot ar pēkšņo likteņa pavērsienu, stāsta cietušo ļaužu atmiņas un lietas. Cik ļoti bezspēcīgs cilvēks bija šī ļaunuma un netaisnības priekšā, liecina to laiku avīzes.
Piemēram, laikraksts "Cīņa" raksta, ka šodien sākas Latvijas PSR padomju rakstnieku pirmā konference. Rakstnieki sapulcēsies, lai novērtētu sava darba panākumus un kļūdas un nospraustu tālākās darbības līnijas. Bet ir 1941. gada 14. jūnijs , kad patiesībā visā Latvijā skan vaimanas un cilvēki vardarbīgi tiek deportēti uz Sibīriju
Atjaunotajā ekspozīcijā rasta iespēja cilvēkiem pabūt šajās noskaņās, apsēsties uz lāvas, palasīt kādu no vagona bibliotēkas grāmatām. Konceptuālajā risinājumā izmantoti divi dažādi materiāli – rūsināts metāls, kas simbolizē sarūsējušo, nedzīvotspējīgo okupācijas varu. Pretstatā tam kā nemirstība, cēlums un vērtības ir nerūsošais tērauds un alumīnijs. Tas iestrādāts atmiņu grāmatā un cilvēku sejās.
"Tas ir vairāk kā simbols šim laikmetam, uz kuru varam skatīties gan kā uz vagonu, gan līdzīgs iespaids varētu būt bijis Gulaga nometnēs, kur tāpat bija lāvas, dēļi.
Būtībā, gulaga nometnes bija tādi paši vagoni, tikai nekustīgi.
Mēģināju apvienot šīs nometnes, vagonus, visu pārējo," pastāstīja mākslinieks un dizainers Egils Mednis.
Deportāciju piemiņas vagons Skrundas dzelzceļa stacijā uzstādīts 1998. gadā, pateicoties skrundenieka Ivara Eņģeļa iniciatīvai. Viņa darba mūžs saistīts ar dzelzceļu sistēmu. Šis tipveida lopu vagons būvēts 1951. gadā un ir līdzinieks tam, kādos cilvēki tika izvesti. Eksopzīcijas uzticamākie līdzgaitnieki ir stacijas dežuranti, jo viņi ir vagona atslēgas glabātāji un jebkurā laikā gatavi interesentus tajā ielaist.
"Lai jaunieši skatās, lai vairāk pieaugušo stāsta ģimenē, lai neatkārtojas. Daudzi tūristi te nāk," pastāstīja stacijas dežurante Jekaterina Meiere.
Vagona rekonstrukcijā un ekspozīcijas izveidē piesaistīti nepilni 10 000 eiro no "Leader" programmas.