Lidmašīna ir pārvietošanās līdzeklis, nevis vieta, kurā sākt atvaļinājuma svinības ar pārmērīgu grādīgo dzērienu lietošanu, uzsvēra Latvijas Civilās aviācijas aģentūras pārstāvis Aivis Vincevs. Tomēr pēdējo gadu laikā pieaudzis to pasažieru skaits, kuriem neadekvātas uzvedības vai reibuma dēļ lidojumu atsaka.
“2016. gadā lidojums bija atteikts 210 cilvēkiem, bet 2017.gadā - jau 311 cilvēkiem. Pagājušais gads jau vēl statistiski biedējošāks, un ir lidojums atteikts 468 cilvēkiem,” stāsta Vincevs.
Šogad lidojums atteiks jau 144 cilvēkiem.
Vincevs skaidro, ka šīs statistikas kāpums ir saistīts ar to, ka pieaug arī dažādu incidentu skaits, jau lidmašīnai gaisā esot. Savukārt tas ir nopietns drošības risks.
Lai to nepieļautu, pasažieris tiek novērtēts jau lidostā, piemēram, reģistrējoties lidojumam vai izejot drošības pārbaudi, vai pirms iekāpšanas lidmašīnā.
“Viņiem tiek atteikts lidojums tā iemesla dēļ, ka viņi varētu radīt kaut kādas nekārtības lidmašīnā, jo aviācijas prioritāte, protams, ir drošība,” skaidro Vincevs.
Pērkot lidmašīnas biļeti, pasažieris piekrīt vairākiem noteikumiem, tostarp ievērot drošības prasības un neapdraudēt sevi un citus pasažierus. Kompensācija pasažierim šādā gadījumā nepienākas. Tieši otrādi, finansiālas sekas var iestāties viņam.
“Šīm personām ir jārēķinās arī ar sekām. Un šīs sekas ir diezgan būtiskas. Lidosta var vērsties pret pasažieri, liekot segt visus izdevumus. Pie ārkārtas nosēšanās izdevumi ir diezgan lieli.
Kā arī aviokompānija vai pat visas aviokompānijas var šo personu turpmāk neapkalpot,” brīdina Vincevs.
Vismaz reizi mēnesī pasažiera uzvedības dēļ Eiropā kāda no lidmašīnām ir spiesta veikt ārkārtas nosēšanos.
Vincevs stāstīja, ka no lidostas “Rīga” izlidojušajos gaisa kuģos uz borta pērn notika 11 incidenti, aizpērn - 9, bet vēl gadu iepriekš – 21.
Šādā gadījumā nemiera cēlājam jārēķinās ar to, ka no viņa piedzīs ievērojamas naudas summas.
“Ja ir piespiedu nosēšanās, tad mēs nerunājam ne par simtiem, ne par tūkstošiem, bet jau par desmitiem tūkstošu,” norāda Vincevs.
Viņš skaidro, ka ārkārtas nosēšanās gadījumā jākompensē lidojuma izdevumi pārējiem pasažieriem, degvielas izmaksas, lidostas nodevas un citi ar incidentu saistītie maksājumi.
Pastāv arī iespēja, ka vainīgais nonāks aviokompāniju melnajā sarakstā un turpmāk viņam avioceļojumi būs liegti.