Projekts, kuru atbalsta Eiropas Savienība, lai gan ir pavirzījies uz priekšu, taču kavējas iesaistīto pušu konflikta dēļ. Publisku paziņojumu triju Baltijas valstu premjeriem jau ir nosūtījuši kopuzņēmuma AS "RB Rail" darbinieki, aicinot steidzami rīkoties, lai projektu nezaudētu.
Piektdien, 29.novembrī, tas bija viens no galvenajiem sarunu tematiem Baltijas Asamblejā un Baltijas Padomē Rīgā.
“Ir daudz jautājumu, kas jārisina, pirmkārt, mums pašiem saistībā ar projekta vadību. Bet mēs redzam, ka mums ir nepieciešams strādāt arī ar mūsu tuvākajiem politiskajiem un ģeogrāfiskajiem sabiedrotajiem, kaimiņiem Somiju un Poliju,” sacīja Latvijas ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs (“Jaunā Vienotība”).
Savukārt Igaunijas ārlietu ministrs Urmass Reinsalu norādīja, ka tagad ir brīdis, kad puses vēlētos redzēt praktiskus risinājumus: “Tam ir jābūt augstākajā politiskajā līmenī, nākamnedēļ tiekoties premjeriem un transporta lietu ministriem, lai labā Baltijas sadarbībā vienotos par projekta pārvaldību un galu galā to īstenotu.”
KONTEKSTS:
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā. Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no ES līdzekļiem.
Lai īstenotu "Rail Baltica" projektu, izveidots projekta koordinators - Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmums "RB Rail".
Šogad novembrī "RB Rail" darbinieki izplatījuši vēstuli, norādot, ka projekts ir kritiskā situācijā. Galvenais iemesls esot projekta sliktā, sadrumstalotā pārvaldība.