Īstenības izteiksme 15 minūtēs

Kad bērnu dala vecāki un valstis: Danas stāsts par sava bērna nolaupīšanu

Īstenības izteiksme 15 minūtēs

Māris Zanders. Noderīga pieredze

Liepājas lidosta – ģimenes sajūta un mājas Pilotu akadēmijai

Pilotu akadēmija Liepājā - mājvieta un sapņa piepildījums topošajiem pilotiem

„Lido! Tev pasaule plašāka vērsies!" Gluži kā grupas „Credo” dziedātajā dziesmā šogad savu sapni par pilota profesiju sāka piepildīt 12 „airBaltic Training” Pilotu akadēmijas 1. grupas studenti. Par mājvietu Pilotu skolai kļuvusi nu jau starptautiski sertificētā Liepājas lidosta. Citi to jau sauc par otrām mājām, vēl kāds par ekskluzīvu vietu, kur mācīties lidot. Kā sākas sapnis par pilota profesiju un kā pagājis pirmais gads Liepājā, uzsākot mācību lidojumus -  Latvijas Radio raidījumā "Īstenības izteiksme".

ĪSUMĀ:

Sapni par pilotes profesiju īsteno 38 gadu vecumā

„Man tiešām bija sapnis, ļoti gribēju lidot. Kad es pieņēmumu lēmumu par apmācībām, Latvijā neviena skola nebija pieejama. Arī ģimenei nebija iespējas finansēt manas apmācības. Tad es aizgāju uz Rīgas Aviācijas universitāti, kur pabeidzu radioelektronikas fakultāti. Sāku strādāt informācijas tehnoloģiju (IT) jomā, bet par sapni es domāju un meklēju iespējas,” stāsta "airBaltic" pilote, „airBaltic Training” lidojumu instruktore un drošības vadītāja Veronika Oļeņika. Viņas stāsts par sapni lidot jau ir īstenojies, un tagad viņa apmāca jaunos pilotus.

Veroniku itin bieži var sastapt Liepājā, vai arī, pat to pašam nezinot, kļūt par viņas pasažieri, kad tieši viņa ir pilote kādā no „airBaltic” lidmašīnām. Šobrīd „airBaltic” strādā 17 sievietes  -  pilotes. Veronika savu sapni par pilota profesiju īstenoja 38 gadu vecumā, tā apliecinot, ka viss ir iespējams, turklāt viņa cer, ka Pilotu akadēmijā mācīsies arī sievietes. „Aizgāju uz vietējo pilotu skolu Rīgā. Divu gadu laikā skolu pabeidzu, saņēmu komercpilota licenci. Aptuveni divu mēnešu laikā izgāju atlases procesu „airBaltic”, viņi man piedāvāja otrā pilota vietu,” atceras Veronika.

Pilotu akadēmijas jauno studentu lidojumi sākumā notiek Liepājas zonā aptuveni 40 kilometru rādiusā. Kad studentiem ir lielāka pieredze, tad lidojumi notiek jau Latvijas mērogā. Instruktore uzsver, ka „airBaltic Training” pilotu skolā ir rūpīga atlase, topošajam pilotam ir jābūt ļoti motivētam, stresa noturīgam, labi jāpārvalda angļu valoda, kurā notiek apmācības. Viens no pirmās grupas studentiem, kurā mācās 12 cilvēki - 11 no Latvijas un viens no Igaunijas, ir Jānis Rubenis, kurš ar ģimeni pašlaik pārcēlies uz dzīvi Liepājā.

„Regulāri mācamies lidojumam, varam jau lidot paši, jo esam savākuši vajadzīgās stundas un nolikuši vajadzīgos testus. Liepāju mēs varam saukt par mūsu pagaidu mājām. Mana interese par aviāciju radās pirms pieciem gadiem, jo sāku strādāt par stjuartu. Domāju par pilota profesiju, bet tad tas likās finansiāli neiespējami.  Kad parādījās šis „airBaltic Training” piedāvājums, pieteicos un sāku mācīties par pilotu. Vari paņemt kredītu, un tad pašam uzreiz nav vajadzīgi tik lieli finanšu resursi,” sarunā ar Latvijas Radio stāsta Jānis Rubenis.

Pilota darbs kā dzīvesveids

Pilota darbs ir labi apmaksāts, tāpēc gandrīz 70 tūkstošus eiro vērtās apmācības, izmantojot Pilotu akadēmijas iespējas, kļūst pieejamas. „Tas dzīvesveids, darba specifika nav visiem piemērota. Maiņu grafiks, lidošana no rītiem, pa naktīm, tas ir nogurdinoši, es to varu pateikt kā stjuarts, bet pilotiem ir vēl grūtāk, jo lielāka atbildība, tāpēc arī labāk apmaksāts darbs,” saka topošais pilots. Teorētiskajās apmācībās ir jāapgūst liels informācijas apjoms, bet viss ir tik interesanti un aizraujoši, ka laiks paskrien ļoti ātri, piebilst Jānis, taču nekas nespēj pārspēt paša lidojuma sajūtas.

„Pirmo reizi es biju jau mēģinājis lidot pirms šīs skolas, bet, protams, pirmo reizi lidojot, sajūtas ir neaprakstāmas. To var salīdzināt ar gumijas lekšanu, kad nevar visas sajūtas aptvert. Emocijas ir tika daudz, ka to pat labi nevar atcerēties, lai aprakstītu. Tas bija brīnišķīgi, tāpēc negribējās apstāties un turpināt šo ceļu. Pilotu apmācības lidmašīnas ir brīnišķīgas, es biju lidojusi ar vecākām, šīs ir jaunas, ar mūsdienīgām tehnoloģijām, protams, vieglāk lidot, tāpēc arī vairāk jāapgūst, bet tas mums palīdzēs darbā, lidojot ar lielajām lidmašīnām,” stāsta Jānis.

Pilotu skolai līdzās Liepājas lidostai ir sava bāzes vieta, kur notiek arī apmācības. Telpās uz ekrāniem redzams lidojumu grafiks, kā arī iespēja sekot līdzi laika apstākļiem, kas ir būtisks nosacījums tieši jaunajiem studentiem, kuri lido tikai labas redzamības apstākļos. „Analizējam prognozes un [atmosfēras] frontes, uz kuru pusi nāk, un tad plānojam arī maršrutu, jo, piemēram, virs Liepājas ir skaidras debesīs un lidojumam labvēlīgs laiks, bet uz Rīgas pusi  nedrīkstējām lidot. To visu mēs skatāmies pēc šim programmām,” skaidro Veronika.

Topošais pilots Jānis Rubenis stāsta, kāpēc sākumā jaunajiem pilotiem ir tik būtiski sekot līdzi laika apstākļiem un ne vienmēr plānotais lidojums notiek, kas ir tā tā saucamie vizuālie lidojumi, neizmantojot instrumentus. „Tā ir meteoroloģija, viens no priekšmetiem, ko mēs mācāmies. Diemžēl tāda ir Latvijas rudens laika apstākļu specifika. Kad strādāsim aviokompānijā, tad jau ir pavisam citi noteikumi un varam lidot arī sliktos laika apstākļos. Arī ar mazo varēs lidot ne tik labas redzamības apstākļos, jo, kad pilotam ir pieredze, var lidot pēc instrumentiem, nevis pēc tā, ko redz ārā, un tad var lidot arī sliktākos laika apstākļos,” skaidro Jānis.

Pārspēts plānoto mācību lidojumu skaits

Liepājas lidostā šogad pat pārspēts plānoto mācību lidojumu skaits, atklāj „airBaltic Training” pārdošanas un mārketinga vadītājs Ingmārs Kibermanis. Pilotu apmācības lidojumi Liepājā sākās vasarā, un laika apstākļi bijuši ļoti piemēroti lidojumiem. Liepājas lidostas izvēle par mājām Pilotu akadēmijai bija loģisks solis, jo tai ir daudz brīvāka gaisa telpa nekā Rīgas lidostā. „Tā ir reģionāla lidosta, turklāt vēl attīstības stadijā. Tur ir šī personīgā ģimenes sajūta, cilvēki ir ļoti atsaucīgi, viņi palīdz ar visu, ko lielajās lidostās būtu grūti sagaidīt. Visa mūsu komanda un lidosta ir saaugusi vienā organiskā veselumā. Mēs esam tādā kā luksusa stāvoklī, mūs gandrīz vai pašiem ir sava lidosta, burvīgas, jaunas lidmašīnas, ļoti apgaroti jaunieši, pats labākais brīdis,” norāda Kibermanis.

SIA „Aviasabiedrība Liepāja” valdes loceklis Agris Sprūde uzskata, ka Pilotu akadēmijas atrašanās Liepājas lidostā ir pierādījums tam, ka lidosta spēj piedāvāt arī visus tehniskos risinājumus, kas nepieciešami šādām apmācībām. „Pilotu akadēmija no šī gada jūlija ir pastāvīgs Liepājas lidostas iemītnieks ar savām burvīgajam un jaunajām "Diamond DA40 NG" lidmašīnām, pasniedzējiem internacionālā sastāvā un jaunajiem studentiem, kuri vēlas kļūt par pilotiem. Liepājas lidosta ir piemērota dažāda veida aviācijas uzņēmējdarbības attīstībai, pilotu skola ir viens no galvenajiem elementiem. Ja gatavo komercpilotus, kuri strādās uz lielajām lidmašīnām ("Boeing", "Airbus"), tad Liepājas lidosta ar savām navigācijas ierīcēm, kas nodrošina regulāri čarterreisus un regulāros lidojumus no Rīgas, dod iespējas studentiem strādāt jau ar nākotnes ierīcēm, apstrādāt signālus, kas nāk no lidlauka navigācijas ierīcēm, tāpat kā tas notiks jau strādājot uz lielajām lidmašīnām. Uz navigācijas signāliem jau varēs paļauties nākamajā solī. Šis ir galvenais elements, ko Liepājas lidosta var piedāvāt, turklāt tas ir iespējams, tikai pateicoties Latvijas gaisa satiksmei,” skaidro Agris Sprūde.

„airBaltic Training” pārdošanas un mārketinga vadītājs uzsver, ka kompānijai ir ambiciozi mērķi, turklāt studentu skaits pakāpeniski pieaugs. Šobrīd jau tiek komplektēta trešā pilotu apmācības grupa. Pirmajā gadā tiek uzņemti 24 audzēkņi, nākošajā jau 48 un vēl pēc gada 96. Liepājā šobrīd pilotu apmācībai ir pieejams četras lidmašīnas, taču tuvāko trīs gadu laikā „airBaltic Training” rīcībā būs jau piecpadsmit apmācību lidmašīnas. Pilotu akadēmijā mācības notiek aptuveni 18 mēnešus.

0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Populārākie
Interesanti