Satiksmes ministrijā informēja, ka sarunās ar pašvaldību intereses pārstāvošām organizācijām un arī pašu novadu administrācijām ir plaši apspriedusi iniciatīvu par valsts vietējo ceļu nodošanu pašvaldību īpašumā, līdzi dodot papildu mērķdotācijas finansējumu.
Noteikumu projekts paredz, ka, pārņemot savā īpašumā valsts vietējo autoceļu vai tā posmu, pašvaldība saņems mērķdotāciju 1560 eiro apmērā par katru pārņemto kilometru uz termiņu ne ilgāku par pieciem gadiem.
“Šis būs stimulējošs mehānisms pašvaldībām pārņemt valsts vietējo autoceļu posmus, kas dos ieguldījumu kopējā ceļu kvalitātes uzlabošanā, ņemot vērā, ka pašvaldības ir spējīgas pieņemt informētākus lēmumus par savā teritorijā esošo vietējo autoceļu uzturēšanu un prioritātēm,” sacīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija). Viņš piebilda, ka vietējo autoceļa pārvaldības formas maiņa ir iekļauta arī deklarācijā par Ministru kabineta iecerēto darbību.
Atbilstoši Satiksmes ministrijas veiktajam izvērtējumam liela daļa no valsts vietējo autoceļu pēc administratīvi teritoriālās reformas stāšanās spēkā neatbilst likumā “Par autoceļiem” noteiktajai valsts vietējā autoceļa definīcijai. Proti, tie nesavieno novada administratīvos centrus ar pilsētām, apdzīvotām teritorijām, kurās atrodas pagastu pārvaldes, ciemiem vai citiem valsts autoceļiem vai savā starpā atsevišķu novadu administratīvos centrus.
Ministru kabineta otrdien apstiprinātie grozījumi arī novērš vairākas Valsts kontroles un arī Satiksmes ministrijas iekšējā auditā konstatētās nepilnības mērķdotāciju sadalē pašvaldībām. Turklāt līdz šim esošā kārtība mērķdotācijas sadalījumam starp pašvaldībām nebija pārskatīta kopš 2008. gada. Līdz ar to mērķdotācijas sadalījums vairs nebija atbilstošs esošajai situācijai pašvaldībās saistībā ar infrastruktūru un tajās reģistrēto transportlīdzekļu skaitu. Ņemot vērā iepriekš minēto, noteikumos aktualizēts mērķdotācijas pašvaldību autoceļiem un ielām sadalījums atbilstoši noteiktajiem kritērijiem.
KONTEKSTS:
Jau ziņots par plānu pēc brīvprātības principa plānots pašvaldību īpašumā nodot vairāk nekā 8000 kilometru valsts vietējo ceļu, līdztekus tam piedāvājot arī mērķdotācijas. Pašvaldību savienība pārmet to, ka līdz šim valstij neesot bijusi programma, kā attīstīt vietējas nozīmes valsts ceļus, un, pašvaldībām tos pārņemot, problēma ar to kvalitāti netikšot atrisināta.