ĪSUMĀ:
- Minimālo algu paaugstinās no 500 eiro līdz 620 eiro pirms nodokļu nomaksas.
- "Daugavpils satiksmes" konduktoru algas nākamgad pieaugs par pusmiljonu.
- Daugavpils dome aizdomājusies par "pilsētnieka kartes" ieviešanu un pasažieru elektroniskās sistēmas pielāgošanu pilsētas sabiedriskajā transportā.
- Konduktori kļūs par biļešu kontrolieriem vai pārkvalificēsies uz citu darbu; daļa ir pensijas vecumā.
Vairāk nekā 100 konduktori ik dienas dodas izbraukumos "Daugavpils satiksmes" autobusos un tramvajos, iekasē naudu, izsniedz biļetes, pārbauda mēnešbiļetes. Lai arī biļetes cena par braucienu pilsētas transportā šogad pieaugusi no 50 līdz 70 centiem, pasažieru netrūkst, īpaši 1. maršruta tramvajā.
Šī gada oktobrī Daugavpils dome jau lēma gandrīz par 126 tūkstošiem eiro palielināt dotāciju "Daugavpils satiksmei" viszemāk atalgoto darbinieku [sabiedriskā transporta vadītāju, konduktoru un tehnisko darbinieku] atalgojuma palielināšanai. Taču joprojām alga ir nepietiekama, neslēpj konduktori.
"Ar tādām cenām, alga mums ir ļoti maza, ļoti daudziem tagad ir grūti dzīvot," norādīja kāda konduktore.
Līdz ar jauno gadu pieaugs arī pašvaldības budžeta slogs un būs jādomā, kā rīkoties, atzina Daugavpils domes priekšsēdētājs Andrejs Elksniņš ("Saskaņa").
""Daugavpils satiksmē" pie minimālās mēnešalgas, it īpaši konduktoriem, algu izmaksas pieaugs. Jautājums ir par kādiem IT risinājumiem vai citiem ieviešamiem pasākumiem, kā mēs īsti tos līdzekļus varam lielā mērā sakārtot. Uzsākts darbs, piemēram, pie pilsētnieka kartes. Tagad tikai konduktoru izmaksas gadā sastāda 1 miljonu eiro, nākamgad jau 1,5 miljonus eiro. Protams, jāskatās, tur reāli, dzīvi cilvēki, tur kāds ies uz kontrolieriem, kādam piedāvāsim citas pārkvalifikācijas formas," skaidroja Elksniņš.
Konduktori ir piesardzīgi, savā starpā tie gana bieži pārrunā sava amata likvidēšanas iespējas, jo šis jautājums pilsētā aktualizējies vairākkārtīgi, taču līdz šim lēmums tā arī nav pieņemts. Veids, kā aizvietot konduktorus, ir ieviest sabiedriskajā transportā elektroniskās uzskaites sistēmu.
"Tagad, piemēram, lielveikalos jau ir pašapkalpošanās kases, un saprotams, ka, kustoties kopā ar progresu, mēs obligāti pazaudēsim kādas specialitātes cilvēkiem, kas varbūt vairāk nebūs vajadzīgas," sacīja satiksmes nozares kurators un Daugavpils domes priekšsēdētāja 1. vietnieks Aleksejs Vasiļjevs (Latvijas Krievu savienība).
"Mēs uz doto brīdi darām visu, kas nepieciešams. Izskatījām pretendentu piedāvājumus un domājam, cik būs nepieciešams naudas tam ieguldīt. Tikai vienreizēja kartes sagatavošana izmaksās ap 150 tūkstošiem eiro. Bet vēl nepieciešams sagatavot programmas, ierīces, kas varētu nolasīt šīs kartes," turpināja Vasiļjevs.
Pasažieri gaidāmās izmaiņas vērtē dažādi. Vieni pieraduši pie iespējas nopirkt biļeti transportā, citi par ērtāku un izdevīgāku pilsētas budžetam uzskata elektronisko apmaksas veidu.
"Vēl svarīgi pašvaldībai nenodublēties savā iniciatīvā, jo ar nākamā gada maiju Latvijā ID karte būs obligāta, un tad ir svarīgi izprast, kā to veiksmīgi integrēt pilsētnieka kartes radīšanā. Jebkurā gadījumā, process nebūs ātrs," uzsvēra Vasiļjevs.
Pilsētas domē solīja, ka pat pēc jaunās sistēmas ieviešanas konduktori vēl strādās, jo būs nepieciešami vismaz divi mēneši, lai pilnībā ieviestu jauno sistēmu, lai cilvēki pierastu.
Daļa konduktoru, kas paliks bez darba, jau ir pensijas vecumā, tātad nezaudēs vienīgo iztikas avotu, norādīja pašvaldībā, pārējie kļūs vai nu par kontrolieriem sabiedriskajā transportā, jo šī vakance joprojām būs nepieciešama, vai veiks pārkvalifikāciju Nodarbinātības valsts aģentūrā.