Dienas ziņas

A.Liepai piešķirta Triju Zvaigžņu ordeņa goda zīme

Dienas ziņas

JAUNIEŠI VĒLAS STUDĒT ĀRZEMĒS

Starptautiskā izglītības pētījuma rezultāti un secinājumi

Lauku skolas neapmierinātas ar secinājumiem pēc pētījuma

Lauku skolās izglītības kvalitāte ir zemāka nekā pilsētās. Šāds secinājums radies pēc starptautiskā izglītības pētījuma datiem. Līvānu novada Jaunsilavas lauku pamatskolas sasniegumi gan pierāda pretējo. Jau desmit gadus šī lauku pamatskola ir viena no labākajām, skolēni piedalās valsts mēroga olimpiādēs un gūst labus rezultātus, bērni konkursos ir devušies pat uz Briseli un Ķīnu. Taču šī skola pētījumā nemaz nav piedalījusies, tomēr tiek iekļauta vispārīgajā secinājumā - lauki atpaliek no pilsētas.

Starptautiskajā izglītības pētījumā Līvānu novadā piedalījusies vien Līvānu 1.vidusskola, taču neviena no lauku skolām nav aptaujāta. tāpēc loģisks ir jautājums, kā var veidot secinājumus par pārējām mācību iestādēm?

Viena no labām lauku skolām, kurai pētījums šai novadā gājis secen  ir Jaunsilavas pamatskola. Šeit skolotāji lepojas gan  ar skolēnu sasniegumiem  dažādos konkursos, gan ar atsauksmēm no citām skolām, kurās jaunieši turpina mācības pēc devītās klases.

"Nedrīkst noniecināt mazās lauku skolas, jo mūsu absolventi papildina Rīgas 1. ģimnāzijas skolēnu skaitu un no turienes gūst vietas starptautiskās olimpiādēs. Es domāju, ka tas ir mūsu skolotāju ieguldījums," norāda Jaunsilavas pamatskolas direktore Janīna Usāre.

Kopumā starptautiskajā izglītības pētījumā piedalījušās 215 mācību iestādes, no Latgales reģiona vien 25. Skolas izvēlētas pēc nejaušības principa ar datorprogrammas palīdzību.

"Tā ir statistiskā izvēle, varbūt tur blakus bija cita skola, taču tā neiekļuva nejaušajā, bet vidējo ainu iegūstam. Tas neizslēdz, ka laukos ir izcili skolēni un izcilas skolas, bet vidēji statistiski šis līmenis, tāpat kā Latgalē un citviet laukos, ir zemāks. To parāda ne tikai šis cikls, to parāda visi četri iepriekšējie," saka Latvijas Universitātes profesors, starptautiskā pētījuma (OECD) vadītājs Latvijā Andris Kangro.

Dalījums lauku un pilsētu skolās veicina vien sabiedrībā iesakņojušos stereotipus. Mācību kvalitāti nosaka skolas vide un skolotāju attieksme ne dzīvesvieta. Tāpēc pētījumā, pretnostatot lauku un pilsētu skolas, nevar atspoguļot patieso realitāti.

"Manas domas - ir kaut kā savādāk jāiztraktē, es nenoliedzu, ka ir atšķirības, bet strikti paziņot, ka lauku skolas i sliktāk sagatavo bērnus - tā noteikti nevar teikt" uzskata Marija Broņka, direktores vietniece izglītības jomā.

Jaunsilavas pamatskolas direktorei, redzot pētījuma norisi, ir radies savs redzējums par tā nepieciešamību: "No pesimistiskās puses man gribētos būt piesardzīgai, vai tikai šis pētījums nav kāda augsnes sagatavošana lauku skolu optimizācijai."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti