Kā tikt galā ar klientiem, kuri jūtas gudrāki par speciālistu

Kā rīkoties situācijās, kad darba vietā nākas saskarties ar klientiem, kas, lai arī ieradušies uz konsultāciju, uzskata sevi par gudrākiem nekā speciālists? Konsultē psihoterapijas ārsts rezidents Romāns Beskrovnijs.

Psihoterapijas ārsts rezidents Romāns Beskrovnijs par tikšanu galā ar klientiem, kuri jūtas gudrāki par speciālistuKristaps Feldmanis
Šogad emocionālās veselības nedēļā gribētu ar jums runāt par svarīgu tēmu – par to, kā komunicēt ar pašpārliecinātiem pacientiem, kuri uzskata, ka ir gudrāki par ārstu, noliedz svarīgu medikamentu lietošanu, jo uzticas dzeltenajai presei, interneta portāliem vai kam citam. Jāsaka, ka ar šādu situāciju var saskarties ne vien veselības aprūpes darbinieki, bet arī jebkuras citas profesijas pārstāvji, ka viņu profesionālās zināšanas tiek noniecinātas jeb devalvētas. Šajā situācijā profesionālis tiek uzlūkots zemākā jeb ''inferior'' pozīcijā.

Emocionālās veselības nedēļa

Emocionālās veselības nedēļā Latvijas Radio programma “Labrīt” pievēršas tematiem, kas skar dažādus emocionālās veselības apdraudējumus darba vietā. Par dažādām situācijām un to, kā ar tām tikt galā, stāsta ārsti, psihoterapijas rezidenti. Sarunas balstītas dakteres Lauras Valaines pētījumā par Covid-19 krīzes ietekmi uz medicīnas personāla psihisko veselību. Tomēr tieši tādi paši stresi iespējami arī citās profesijās, piemēram, pārdevēja un klienta, skolotāja un skolnieka, celtnieka un būvdarbu vadītāja un daudzās citās attiecībās.

Un būtu svarīgi atcerēties cieņpilnu attiecību pamatprincipus.

Tie paredz, ka abas attiecībās iesaistītās puses ir vienlīdzīgas un vienādā pozīcijā. Šajās attiecībās nenotiek cīņa par varu vai to, kura viedoklis ir pareizāks vai labāks. Nenotiek ne idealizācija, ne devalvācija. Un neviena no pusēm neieņem nedz augstāku jeb ''superior'', nedz zemāku jeb ''inferior'' pozīciju. Un šīs cieņpilnās attiecības sevī ietver cieņu.

Un galvenais nosacījums, lai mēs varētu cienīt citus, ir veselīga pašcieņa. Cieņpilnās attiecībās svarīga ir empātija, un tā sevī ietver ne vien spēju izprast citu cilvēku emocijas, bet vienlaicīgi saglabāt kontaktu arī ar savām jūtām. Spēju empātiski komentēt šīs emocijas, kā arī līdzpārdzīvot. Nozīmīga cieņpilnu attiecību sastāvdaļa ir arī tolerance.

Šajā gadījumā būtu svarīgi neieņemt ''inferior'' jeb zemāko pozīciju – netaisnoties, netēlot upuri, kā arī neieņemt ''superior'' jeb augstāko pozīciju – nesākt vainot, strīdēties pretī, pārmest kaut ko.

Saglabāt mieru, kontaktu ar realitāti – jūs esat profesionālis, un jums ir šīs zināšanas.

Paturēt savas robežas un nodalīt atbildības. Sarunas laikā arī runāt par emocijām.

Psihoterapijas ārsts rezidents Romāns Beskrovnijs.
Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt