Dienas ziņas

Rudenī aktuāls jautājums par bezpajumtnieku vakcināciju

Dienas ziņas

Atklāj jaunu mazākumtautību mediju platformu

Asfaltbetons var būt zaļāks

Jelgavas novadā atklāts ceļa posms ar nolietotu auto riepu saturošu asfaltbetonu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Jelgavas novada Vilces pagastā piektdien atklāts neliels ceļa posms, kurā ieklāts asfaltbetons, kam ražošanas procesā pievienotas gumijas granulas no pārstrādātām riepām. Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki, kuri izstrādāja jauno tehnoloģiju, paredz, ka tā kalpošanas laiks varētu būt pat līdz pieciem gadiem ilgāks par ierasto asfaltbetonu. Ceļinieki un granulu ražotāji ieinteresēti jaunā produkta plašākā pielietošanā, tomēr tam nepieciešams pieņemt lēmumu, kas motivētu pasūtītājus.

Pirmoreiz Latvijā 350 metrus garā ceļa posmā Vilces pagastā ieklāts asfaltbetons, kura sastāvā 15% ir nolietoto riepu gumijas granulas. Inovatīvo seguma receptūru nedaudz vairāk kā 12 mēnešu laikā izstrādājuši RTU zinātnieki.

“Šīs gumijas granulas palīdz bitumenam būt elastīgākam jeb vasaras laikā, kad liela transporta slodze, neradīt risas, elastību atgriezties atpakaļ sākotnējos izmēros, un pie zemas temperatūras, transporta slodzes ietekmē neplaisāt un atkal atgriezties sākotnējā stāvoklī. Saglabāt elastību gan zemā, gan augstā temperatūrā,” norādīja RTU Ceļu un tiltu katedras vadošais pētnieks Viktors Haritonovs.

Seguma izturība vēl tiks vērtēta, tomēr jau šobrīd esot skaidrs, ka tā mūža ilgums būs garāks nekā pēc ierastās tehnoloģijas ražotajam asfaltbetonam.

Haritonovs skaidroja: “Gumija saglabās elastību visu savu dzīves ciklu. Tas var būt pat līdz 15 gadiem.

Bitumens var novecot, bet bitumena un gumijas kopdarbs varētu [seguma mūžu] palielināt, un mēs tam arī sekosim līdz, jo šeit ir ieklāts gan references posms, gan tā recepte ar gumiju. Manas prognozes ir, ka 2–5 gadus ilgāks varētu būt kalpošanas laiks.”

Pašlaik Latvijā ir ap 100 000 tonnu nolietotu riepu, turklāt ik gadu tirdzniecībā tiek realizētas vēl 15 līdz 17 tūkstoš tonnas riepu.

Uzņēmuma “Eco Baltia Vide'” valdes priekšsēdētājs Jānis Aizbalts atzīmēja: “Vienas mašīnas četru riepu komplekts nodrošinās modificēto bitumenu aptuveni 15–20 kvadrātmetriem. Ja mēs skatāmies, cik Latvijā tiek asfaltēti ceļi, tad Latvijā pat nepietiktu riepu šāda ceļa ieklāšanai.”

Citviet pasaulē nolietoto riepu izmantošana ceļu seguma klājumam pazīstama jau vairāk nekā 50 gadus. Arī Latvijā ceļu specifikācija jau pašreiz neaizliedz pielietot šādu segumu.

Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācijas vadītāja Tīna Lūse sacīja: “Es domāju, ka pietrūkst regulatīvā mehānisma. Valstij ir jāpieņem politisks lēmums, jāmotivē caur zaļā iepirkuma instrumentiem, lai pasūtītājs šo produktu lietotu.”

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) parlamentārais sekretārs Gatis Zamurs (“Attīstībai/Par!”) norādīja: “Es domāju, ka  tas ir darāms, un mēs varēsim panākt to normatīvo aktu tā, lai tas ir konkurētspējīgs, saņemot punktus par to, ka tiek izmantotas otrreiz pārstrādātās riepas un tādējādi samazina atkritumu daudzumu.”

Kādas būs jaunā asfalta izmaksas, vēl tiekot aprēķināts, tomēr jau tagad esot skaidrs, ka, salīdzinot ar pašreiz lietoto augstas izturības segumu, izmaksas būšot nedaudz  lielākas, jo ražošanas process ir garāks, ko varētu  kompensēt ar nodokli, ko maksājam, pērkot riepas. 

“Es tam neredzu kādu ātru vai vieglu risinājumu, bet šādi projekti mūs pie tā virza. Vai tas ir atrisināms rīt un steidzami? Nē, nav, bet mēs pie tā strādājam. Asociācija strādā, un mēs satiksimies kaut kur,” pauda Zamurs. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti