«Iespējamās misijas» vadītājs: Ir jānojauc siena starp matemātiku un pārējiem mācību priekšmetiem

Lai turpmāk uzlabotos skolēnu sekmes matemātikā un tās eksāmenos, visbūtiskākais ir nojaukt sienu starp dažādiem mācību priekšmetiem, lai jaunieši matemātiku spētu atrast sev apkārt ikdienā, intervijā Latvijas Radio programmā "Labrīt" sestdienas, 16.jūlija, rītā sacīja matemātiķis un "Iespējamās misijas" direktors Mārtiņš Kālis.

Viņš skaidro, ka nedrīkst būt situācija, ka skolēns, ieraudzīdams uzdevumu matemātikā, nolemj to nerisināt, jo tāds vai līdzīgs tam ir bijis nevis matemātikas, bet gan fizikas vai ķīmijas stundās.

Tādējādi skolēns neredz sakarību starp matemātiku un ķīmiju, fiziku vai citu priekšmetu un nesaprot, ka vienā mācību priekšmetā iegūtās zināšanas var izmantot arī citos.

Vērtējot nesen publiskotos matemātikas eksāmena rezultātus un meklējot cēloņus, kāpēc tie ir bijuši tik vāji, Kālis izvirza divas hipotēzes. Pirmais no tiem - sliktāka izpratne, otrs - eksāmeni ir bijuši citādāki uzdevumi nekā mācību stundās vai iepriekšējos eksāmenos. Visticamāk, ka pareiza ir otrā versija. Savukārt tas apliecina, ka skolēni neizmanto zināšanas matemātikā ikdienā, neapzinās to pielietojamību un, kā minēts, neredz sakarību ar citiem mācību priekšmetiem.

Kā risinājumus šīm problēmām Kālis redz skolotāju profesionālu pilnveidošanu. "Ir jāiegulda ne tikai būvēs, bet arī skolotājus," viņš norāda.

Tomēr būtiski ir arī pašos skolēnos radīt sajūtu, ka matemātika nav atsvešināta, "kaut kur no augšas" nodota zinātne.

Tieši otrādi - jāsniedz pārliecība, ka matemātika ir cilvēka veidots, ietekmējams un saprotams lauks ar praktisku pielietojamību.

Vaicāts, kā tad matemātika var skolēnam noderēt ikdienā, Kālis atbild, ka pat tiem jauniešiem, kas mācīsies sociālās zinātnes, būs nepieciešams izprast pētniecības metodes, grafikus un tabulas, kas bez matemātikas nemaz nav iespējams.

Ziņots, ka LTV "Panorāma" aptaujātie eksperti kā vienu no cēloņiem eksāmenu rezulātu kritumam minēja 90. gados notikušās izglītības programmas reformas, kas matemātikas apgūšanā pazemināja mācību standartus.

Jau vēstīts, ka tieši matemātikā un vēsturē šogad centralizētajos eksāmenos ir vissliktākie rezultāti, salīdzinot ar citiem mācību priekšmetiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt