Jau trīs mēnešus Dagdas novada Asūnes un Šķaunes pamatskolas darbojas sākumskolu statusā. Abās mācību iestādēs zināšanas apgūst 47 skolēni, 15 no tiem ir pirmsskolas vecuma bērni. Pirms gada novadā tika likvidēta Konstantinovas sākumskola, un pašlaik tur darbojas tikai pirmsskolas izglītības iestāde “Saulīte”, kuru apmeklē 15 bērni.
"Pašlaik mums ir notikušas pārrunas ar Andzeļu pamatskolu, Asūnes, Šķaunes sākumskolu par to, kāda varētu izskatīties šo skolu nākotne. Šķaunes sākumskolai līdz 2020. gadam 5 gadi sanāk pēc renovācijas, arī šeit pirmsskolas izglītības grupiņā 10 bērni," stāsta Dagdas novada Izglītības, kultūras un sporta nodaļas vadītāja Marija Mickeviča.
Abās sākumskolās darbojas apvienotas klases, tāpat apvienotās grupās notiek nodarbības arī pirmsskolas vecuma bērniem. Asūnes pamatskolas direktore norāda, ka pedagogi ir izgājuši speciālos kursus un tāds apmācību modelis nesagādā grūtības. Līdzīgi jautājums ir risināts arī pārējās mācību iestādēs.
Šķaunes sākumskolā apvienoti māca latviešu valodu, sociālās zinības, dabas zinības, matemātiku, kā arī sportu un mājturību.
Neskatoties uz to, ka pašlaik norisinās tikai izvērtēšanas process, vislielākās bažas ir par Asūnes skolas likteni, jo tajā ir vismazākais skolēnu skaits - 17, taču tā ir darba vieta 12 pedagogiem un sešiem tehniskajiem darbiniekiem.
Asūnes sākumskolas direktore Zita Gražule ir uztraukusies, jo laukos cita darba nav. Ne mazāk svarīgu lomu pagasta dzīvē ieņem pati skolas ēka, kuras sporta zāle tiek izmantota sociālo pakalpojumu sniegšanai.
"Blakus skolai ir sporta zāle, kura tiek apkurināta kopā ar skolu, tiek izmantotas dušas, pakalpojumi sporta zālē maznodrošinātiem cilvēkiem," skaidro Asūnes pagasta pārvaldes vadītāja Žanna Aišpure.
Kā norāda Dagdas novada Izglītības, kultūras un sporta nodaļas vadītāja Mickeviča, galvenais nosacījums ir bērnu skaits, taču dzimstība ar katru gadu sarūk. Piemēram, līdz šī gada 25. oktobrim Dagdas novadā bija dzimuši vien 30 bērni. Līdz ar skolu reorganizāciju vai likvidāciju jārisina arī tādi jautājumi kā transporta pieejamība un infrastruktūras sakārtošana. Tāpat mazajās skolās varētu būt grūti īstenot arī uz kompetencēm balstītu izglītības modeli.
"Ir lieta tā, ka, pieņemsim, Asūnes ciematā ne jau visi dzīvo ciematā. Ir bērni, kas dzīvo 5 - 6 kilometrus no ciemata. Tas arī jautājums par to, kā bērnu nogādāt līdz ciematam. (..) Cilvēki varbūt zaudēs darbavietas, un tas arī nozīmīgs faktors. Darbojas pedagogu pirmspensijas likums - tur ir savi noteikumi. Bet lielākā daļa pedagogu ir šai gradācijā, ka īsti vēl pensijā nav. Tas ir arī jautājums, kas jārisina," norāda Mickeviča.
Jautājums par Asūnes un Šķaunes sākumskolu likteņiem tuvākajā laikā tiks izlemts Dagdas novada domes sēdē.