Saeimas debatēs rosina vēl vairāk ierobežot alkohola patēriņu

Saeima ceturtdien, 18. maijā, konceptuāli atbalstīja rezonansi izraisījušos grozījumus Alkoholisko dzērienu aprites likumā, kas paredz ierobežot alkohola patēriņu sabiedrībā. Taču Saeimas debatēs vairāki dažādu frakciju deputāti aicināja ieviest vēl stingrākus ierobežojumus, jo Veselības ministrijas piedāvātie grozījumi cerēto efektu nedos.

Par likumprojektu pirmajā lasījumā balsoja 83 deputāti, pret nebija neviens. Priekšlikumi otrajam lasījumam jāiesniedz līdz 2. jūnijam. Likumprojekts vēl jāskata divos lasījumos.

Papildu marķējums, ierobežojumi reklāmas akcijām un alkoholam azartspēļu zālēs

Grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā paredz ierobežot alkoholisko dzērienu reklāmu un mārketingu, alkohola pieejamību un sniegt papildu informāciju patērētājiem par tā sastāvu un kaitīgumu, informēja Saeimas Preses dienests.

Ar grozījumiem plāno noteikt, ka uz alkoholiskajiem dzērieniem būs jābūt izvietotai viegli pamanāmai un skaidri salasāmai brīdinājuma piktogrammai nelietot alkoholiskos dzērienus grūtniecības laikā un vadot transportlīdzekli.

Plānots noteikt pārejas periodu trīs gadus pēc likuma stāšanās spēkā, lai nodrošinātu paredzētā marķējuma izmaiņas. Tos produktus, kuri ražoti un marķēti pirms normas spēkā stāšanās datuma, varēs izplatīt, līdz beidzas to krājumi, paredz likumprojekts.

Paredzēts, ka mazumtirdzniecības vietās būs jāizvieto redzams uzraksts, kas brīdina, ka alkoholisko dzērienu lietošanai ir negatīva ietekme uz veselību, alkoholiskos dzērienus nedrīkst pārdot nepilngadīgām personām, kā arī nepilngadīgie nedrīkst tos iegādāties, lietot un glabāt.

Tāpat plānots noteikt aizliegumu tirdzniecības (tai skaitā izmantojot distances līgumu) un pakalpojumu sniegšanās vietās, kurām ir vai nav izsniegta speciālā atļauja (tostarp skaistumkopšanas saloni, frizētavas, kāzu saloni, elektropreču veikali, auto piederumu veikali u.c.), piedāvāt alkoholiskos dzērienus par velti kā dāvanu vai kompensāciju.

Likumprojekts paredz noteikt, ka azartspēļu organizēšanas vietās būs aizliegta alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība to patērēšanai uz vietas pie spēļu automātiem, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdiem vai citām azartspēļu iekārtām.

Azartspēļu organizēšanas vietu apmeklētāji alkoholiskos dzērienus varēs iegādāties un lietot, atrodoties tikai savrup no spēļu automātiem. Šīs normas mērķis ir nodalīt divus atkarību raisošus procesus, teikts likumprojekta anotācijā.

Likumprojekts paredz noteikt aizliegumu tirgot plastmasas iepakojumos alkoholiskos dzērienus, kuru alkohola tilpuma koncentrācija pārsniedz 22% un kuru tilpums nepārsniedz 0,2 litrus.

Tāpat paredzēts noteikt aizliegumu alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāmai.

Alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāmas plānots atļaut tikai vietās, kurās tie tiek tirgoti, to ražošanas vietās vai ražotāja telpās, kā arī tīmekļa vietnēs, tiešsaistē un tiešsaistes saskarnēs, kurās norisinās alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība ar distances līgumu un ir saņemta speciālā atļauja (licence). Šos ierobežojumus neattiecinās uz pašas preču zīmes vai brenda reklāmu, tā netiks ierobežota nevienā no informācijas kanāliem, norāda likumprojekta autori.

Likumprojekts paredz aizliegt mazumtirdzniecības vietās kopā ar alkoholisko dzērienu piedāvāt iegādāties ar atlaidi citu alkoholisko dzērienu, preci vai pakalpojumu.

Tāpat plānots aizliegt kopā ar citu preci vai pakalpojumu iegādāties ar atlaidi alkoholisko dzērienu.

Vienlaikus Saeimā konceptuāli atbalstīts arī saistītais grozījums Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā. Tas paredz aizliegt reklamēt alkoholisko dzērienu cenas vai atlaides. Pašlaik reklāma alum un vīnam televīzijā un radio ir atļauta.

Lai grozījumi stātos spēkā, tie Saeimai jāatbalsta vēl divos lasījumos.

Deputāti aicina uz stingrākiem ierobežojumiem

"Latvija pirmajā vietā šoreiz, ja mērām stiprā alkohola patēriņu uz vienu iedzīvotāju. Un tā droši vien nav sacensība, kurā mēs gribam uzvarēt, vai ne?" retoriski sacīja Saeimas deputāts Harijs Rokpelnis (Zaļo un Zemnieku savienība), aicinot ierobežojumus palielināt.

Viņš minēja par kādu savu paziņu, kurš patērē divus produktus – sieru un viskiju. Ja siera cena pēdējā pusgada laikā dubultojusies, tad viskija cena nav mainījusies.

"Tirgū karalis ir cena – ja siers kļūst dārgāks pret viskiju, tad viskija patēriņš pieaugs šajā mājsaimniecībā," turpināja Rokpelnis.

Lai alkohola patēriņu sabiedrībā patiešām ierobežotu, pēc Rokpeļņa domām, jāievieš nopietnāki soļi, nekā šobrīd piedāvā VM izstrādātie grozījumi. Primāri būtu jādomā par akcīzes nodokļa celšanu, tādēļ viņš aicināja atbildīgo Saeimas komisiju dot mandātu Baltijas Asamblejai sākt sarunas par vienotu un saskaņotu akcīzes nodokļa celšanu Baltijas reģionā (šobrīd tie ir atšķirīgi Latvijā, Lietuvā, Igaunijā).

Tāpat bez biedējošām etiķetēm uz alkohola pudelēm vajadzētu padomāt par grādīgo dzērienu ierobežošanu mazumtirdzniecībā. "Bez šiem ierobežojumiem [VM piedāvātajiem] ir vēl daudz darāmā, lai Latvija šoreiz nebūtu pirmajā vietā," rezumēja Rokpelnis.

Arī deputāts Edmunds Cepurītis ("Progresīvie") aicināja ieviest papildu ierobežojumus, tostarp atcelt iespēju alkoholu iegādāties attālināti,

jo kovids ir beidzies un alkohols nav pirmās nepieciešamības prece, kurai jābūt ērti pieejamai.

Deputāte Linda Liepiņa ("Latvija pirmajā vietā") pauda skepsi par likumprojektu, norādot, ka reklāmas un citi ierobežojumi nedos cerēto efektu. Piemēram, naudu, kuru alkohola ražotāji vairs netērēs reklāmām medijos, tērēs mazumtirdzniecības vietās. Ja reiz alkohola patēriņš ir tik liels, tad to nevajadzētu pārdot "kur vien tīk", bet gan specializētos veikalos.

Tāpat deputāts Artūrs Butāns (Nacionālā apvienība) apšaubīja, ka piedāvātie reklāmas ierobežojumi atturēs no alkohola patēriņa. Viņaprāt, vajadzētu pārvērtēt licenču cenas alkohola tirdzniecībai. Deputāts arī minēja Austrālijas pieredzi, kur bāros un veikalos nevar pārdot alkoholu cilvēkiem, kas jau ir reibumā. "Nevajag iet uz sauso likumu, bet ir jānovelk robeža starp saprātīgu alkohola patēriņu un atkarību no tā," viņš sacīja, mudinot grozījumus neveikt tikai "ķeksīša pēc", bet gan pēc būtības.

KONTEKSTS:

Latvijas Alkohola nozares asociācijā uzskata, ka Veselības ministrijas (VM) piedāvātie grozījumi ar mērķi ierobežot grādīgo dzērienu atlaižu un akciju reklamēšanu ir formāli un viegli apejami. Arī Latvijas Reklāmas asociācijā apšauba, vai likumu izmaiņas ļaus sasniegt mērķi – samazināt alkohola patēriņu Latvijā.

Taču narkologi uzsver, ka daudz būtiskāk ir beidzot iedzīvināt valdības jau pieņemto plānu par alkoholisma ārstēšanu, kas ietver pacientu atbrīvošanu no iemaksas par slimnīcu, valsts kompensētā zāļu saraksta pārskatīšanu un pusaudžu ārstēšanu. Pagaidām šim plānam valsts naudu nav piešķīrusi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti