ĪSUMĀ:
- IUB pirms četriem gadiem iejaucās konkursā par četru auto iegādi; neapmierināja specifiskās prasības.
- Jauns iepirkums nesekoja; pēc diviem gadiem pašvaldība noslēdza līgumu par divu "Škoda Enyaq" nomu.
- Šie auto nule bija parādījušies tirgū; pašvaldībā skaidroja – vajadzība radusies pēc novadu reformas.
- KNAB: Pašvaldībai auto izvēlē bija jārīko iepirkums; bijis nepieciešams arī domes balsojums.
- IUB par iepirkumu normu apiešanu Ogres izpilddirektoram piemērojis minimālu – 70 eiro sodu.
- Atbildīgā ministrija pēc korupcijas apkarotāju ziņas saņemšanas Ogrei likusi paskaidrot notikušo.
- Mērs Helmanis ir izdevis rīkojumu par komisijas izveidi pārbaudes veikšanai.
- Opozīcijas deputāte: Izpilddirektora sodīšana noklusēta; nemierā ar darba attiecību pagarināšanu.
Ogres novada domes vadībai patīk jauni apvidus auto. Tā bija secināms jau pirms četriem gadiem, kad Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) iejaucās domes konkursā par četru braucamo iegādi. Mērs un vicemērs, visticamāk, gribēja konkrētu modeļu apvidus mašīnas, jo tieši specifisko prasību dēļ iejaucās IUB. Ogres prasībām atbilda modelis "Škoda Kodiaq", ko tagad jaunu ar visvienkāršāko aprīkojumu var nopirkt par 30 tūkstošiem eiro. Mērs Egils Helmanis no Nacionālās apvienības un iepirkuma rīkotājs izpilddirektors Pēteris Špakovskis toreiz noliedza, ka būtu noskatījuši konkrētu marku auto.
Helmanis: Tas būtu visvienkāršākais, kas var būt, apvidus automašīna - četri reiz četri, lai varētu piekļūt pie objektiem un risināt jautājumus. Šeit šī ažiotāža ir pacelta nevietā.
Latvijas Radio: Vai negadījās tā, ka jums vispirms bija zināms, kādas mašīnas un no kura salona gribat, bet pēc tam sarakstījāt specifikācijas?
Špakovskis: Nē, negadījās!
Latvijas Radio: Kādēļ tieši tādi platumi un garumi, ādas stūre, ādas sēdekļi, salons tumšs, virsbūve gaiša metālika?
Špakovskis: Mēs mainīsim specifikāciju. Bija Iepirkumu uzraudzības biroja aizrādījumi, un mēs tos novērsīsim.
Taču Ogre jaunu iepirkumu tā arī nesarīkoja. Bet domu par apvidus mašīnām mērs Helmanis un viņa vietnieks neatmeta. Divus gadus vēlāk – 2021. gada vasaras vidū – pašvaldības izpilddirektors Špakovskis ar auto dīleru kompāniju noslēdza līgumu par divu "Škoda Enyaq" nomu. Šie elektromobiļi nule bija parādījušies Latvijas tirgū.
Par tiem ziņoja auto lietām veltīti raidījumi: "Automašīnas dizains dabā izskatās vēl dinamiskāks nekā bildēs, un skaidrs, no kurienes radušās sarunas un spekulācijas internetā par "Enyaq" nepārprotamo līdzību ar kādu populāru bavāriešu automašīnu."
Par nomātās mašīnas izvēli Latvijas Radio mēģināja pajautāt Ogres mēram Helmanim.
Helmanis: Es nevaru jums veikt plašu skaidrojumu, jo es esmu Ukrainā.
Latvijas Radio: Bet jūs ar vienu no mašīnām braucāt pats.
Helmanis: Bet es jums skaidroju, ka es esmu Ukrainā komandējumā, es nevaru sniegt plašāku komentāru.
Latvijas Radio: Mani interesē, kā tas gadījās..
Helmanis: Es jums arī paskaidroju – lūdzu, uzrakstiet pašvaldībai jautājumus, viņi jums atbildēs, Kupča kungs!
Arī pašvaldība interviju atteica, bet rakstiskā atbildē skaidroja, kādiem mērķiem Helmanim un vietniekam nomāja mašīnas. Vajadzība radusies pēc novadu reformas.
"Ogres domes priekšsēdētājam un vietniekam būtiski palielinājās nepieciešamība izmantot transportlīdzekļu pakalpojumus, tajā skaitā pārstāvot pašvaldības intereses valsts institūcijās. Tās galvenokārt atrodas Rīgā, un regulāri jādodas uz sanāksmēm ministrijās, jāuzņem ministri, vēstnieki, ārlietu delegācijas un citas augstas Latvijas un ārvalstu amatpersonas Ogrē," norādīja pašvaldībā.
Šajā laikā Ogres mērs bija arī padomnieks savam partijas biedram, toreizējam zemkopības ministram Kasparam Gerhardam ar biroju Rīgā. Savukārt Helmaņa vietnieks, kam nomāja otru "Škoda Enyaq", vicemēra pienākumus savienoja ar Rīgas brīvostas valdes locekļa amatu, pie kā tika kā Nacionālās apvienības kūrētas ministrijas delegāts.
Elektromobili "Škoda Enyaq" Latvijas Radio lūdza raksturot auto žurnālistam, žurnāla "What Car?" galvenajam redaktoram Ilmāram Līkumam, kas testa apstākļos ar šo mašīnu izbraukājis vai visu valsti.
"Prāvs, piecvietīgs automobilis, kas izmēru ziņā ir salīdzināms ar Latvijā citu populāru "Škoda" modeli – "Kodiaq". Automobilis, manuprāt, ir piemērots lielai ģimenei, jo tam ir ļoti plašs salons un liels bagāžas nodalījums. Pēc manas informācijas, 2021. gadā modelis maksāja diapazonā no 37 300 eiro līdz 46 700 eiro. Tas, protams, ir dārgi, bet neizlec no tirgus elektriskā segmenta konteksta. Lētākais iekšdedzes analogs – "Škoda Kodiaq" – pašlaik maksā ap 32 tūkstošiem eiro, bet pirms diviem gadiem bija mazliet lētāks. Tātad runa ir par prāvu cenas starpību," klāstīja Līkums.
Katras jaunās "Škoda Enyaq" mašīnas noma Ogres novada nodokļu maksātājiem izmaksāja apmēram pusotru tūkstoti eiro mēnesī.
Tā kā par mēra un vicemēra lietošanā nodotajiem auto dome samaksāja vairāk par 23 tūkstošiem eiro, pašvaldībai auto izvēlē bija jārīko iepirkums.
To kā vienu no pārkāpumiem savā pārbaudē uzskaitījis Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB). Otrkārt, mašīnas izvēlējies, līgumus parakstījis un domes vadībai nodevis izpilddirektors Špakovskis. Taču Ogres domes pašu kārtība noteic, ka tādas lietas mērijai nododamas tikai ar domes balsojumu.
Par iepirkumu normu apiešanu IUB Špakovskim piemērojis sodu, atklāja biroja vadītāja vietniece Evija Mugina.
"Pārkāpums, jo automašīnu nomas līgumi, kas pārsniedz 10 000 eiro, netika noslēgti iepirkuma procedūras rezultātā, bet tika noslēgti, nepiemērojot iepirkumu," norādīja Mugina.
Mugina nemācēja izskaidrot, kādēļ Ogres izpilddirektoram piemērots minimālais sods – 14 naudas vienības jeb 70 eiro. Likums par to ļauj vērsties pret vainīgo ar 17 reižu stingrāku bardzību.
Pēc korupcijas apkarotāju ziņas saņemšanas pašvaldību darbu uzraugošā ministrija līdz šīs nedēļas beigām Ogrei likusi paskaidrot notikušo.
"Izskatīt to, ko ir darījis izpilddirektors, ir domes kompetence. Ministrija to nedara. Tādēļ pašvaldībai esam lūguši šo gadījumu izvērtēt, kāda ir bijusi domes rīcība vai ko dome plāno darīt, ja vēl nekāda rīcība nav bijusi," sacīja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) Pašvaldību departamenta direktora vietniece Inese Bursevica.
Ogres dome rakstiski skaidroja, ka mērs Helmanis ir izdevis rīkojumu par komisijas izveidi pārbaudes veikšanai.
"Komisija izveidota trīs domes deputātu sastāvā – Indulis Trapiņš, Raivis Ūzuls un Jānis Siliņš. Komisijai līdz 14. jūlijam ir jāizvērtē, kāda ir bijusi pašvaldības rīcība saistībā ar Iepirkumu uzraudzības biroja konstatētajiem pārkāpumiem," norādīja pašvaldībā.
Ogres vietvaras viena no redzamākajām opozīcijas pārstāvēm, "Kustības "Par!"" deputāte Santa Ločmele cer, ka atbilstoši likumam šis gadījums tiks piedāvāts arī visas domes izvērtēšanai un lēmuma pieņemšanai.
Viņa kā būtisku šajā lietā uzskata arī faktu, ka ar izpilddirektoru Špakovski dome nesen pagarinājusi darba attiecības par pieciem gadiem, bet domniekiem ticis noklusēts par iepirkumu uzraugu piemēroto sodu.
"Es pati biju apskatījusies KNAB mājaslapā par vienu sodu, bet man teica, ka nekas traks tas nav, jo katrs jau tiekot sodīts. Par citiem sodiem man informācija netika sniegta, un es jūtos maldināta," atzina opozīcijas deputāte.
Ogres domē Latvijas Radio skaidroja, ka pašlaik nedz mēram, nedz viņa vietniekam nav dienesta automašīnas. Helmaņa jaunākā amatpersonas deklarācija rāda, ka viņa lietošanā un valdījumā bez "Škoda Enyaq" pērn bijuši arī divi apvidus auto "BMW X5", no kuriem jaunākais ražots pagājušajā gadā.