Pašlaik šāda prasība ir velosipēdistiem līdz 12 gadu vecumam. SM rosināja šo slieksni palielināt līdz 16 gadiem, kas, pēc ministrijas teiktā, esot kompromiss ar nevalstiskajām organizācijām, kas iepriekš strikti iestājās pret šādu prasību.
Savukārt elektroskrejriteņu vadītājiem līdz šim vispār nebija prasības pēc aizsargķiveres. SM rosina noteikt, ka ķivere ir jālieto elektroskūteru vadītājiem no 14 līdz 17 gadiem. (Šo transportlīdzekli var lietot tikai no 14 gadiem.)
Premjere Evika Siliņa ("Jaunā Vienotība") valdības sēdē, skatot SM sagatavotos grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos, atzina, ka viņai ne kā politiķei, ne kā trīs bērnu mammai nav īsti saprotams, vai ķivere jālieto līdz 16 gadiem ieskaitot vai nē, ja reiz anotācijā rakstīts, ka tā nepieciešama bērniem, kas jaunāki par 16 gadiem. Tāpat viņa uzskata, ka gadu slieksnis elektroskūteru un velosipēdu vadītājiem būtu jāvienādo.
"Skrejriteņiem visu laiku vispār nebija nekādu prasību [par ķiverēm], bet tagad ir pat lielākas nekā riteņu vadītājiem. Ir dīvaini, ka atstājam šādas dažādas prasības gan no kontroles, gan lietotāju viedokļa," norādīja Siliņa.
Savukārt iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis ("Jaunā Vienotība") pauda, ka bijusi runa, ka ķiveres elektroskrejriteņu vadītājiem būs nepieciešamas līdz pilngadībai (18 gadiem).
Veselības ministrs Hosams Abu Meri ("Jaunā Vienotība") paskaidroja, ka ar velosipēdu gūtās traumas ir vieglākas nekā ar elektroskrejriteņiem. Arī Kozlovskis uzskata, ka prasības abu transportlīdzekļu vadītājiem nevar pielīdzināt, jo traumas elektroskrejriteņu vadītājiem ir bīstamākas.
SM Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktore Annija Novikova valdības sēdē skaidroja, ka šādi vecuma sliekšņi ir kompromiss ar biedrību "Pilsēta cilvēkiem", kas iepriekš iestājās pret obligātu ķiveru lietošanu jauniešiem.
"Tāpēc ir šāda atšķirība. Augšējais slieksnis varētu būt 16 vai 17 visiem [elektroskrejriteņu un velosipēdu vadītājiem] vienādi, bet nevēlētos pārkāpt vienošanos ar organizācijām," viņa aicināja.
Siliņa pēc diskusijām atzina, ka šobrīd ir dažādi skaidrojumi par vecuma sliekšņiem, un tā nav laba prakse:
"Man ir svarīgi saprast, jo bērni ir tādā vecumā, bet, ja ministrija nevar līdz galam pareizi atbildēt, tad es arī noteikti nevarēšu."
Valdība vienojās, ka grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos, kas paredz vēl virkni citu būtisku izmaiņu, skatīs pēc nedēļas. Siliņa aicināja SM vai nu vienādot vecumu ķiveru lietošanai velosipēdu un elektroskrejriteņu vadītājiem, vai arī sagatavot labāku informatīvo materiālu, lai nerastos tik daudz jautājumu. "Lai varam sabiedrībai dot skaidru signālu," piebilda premjere.
KONTEKSTS:
Līdz šim vislielākās diskusijas sabiedrībā izraisīja Satiksmes ministrijas iecere, ka velobraucējiem un elektroskrejriteņu vadītājiem obligāti jālieto ķiveres.
No sākotnējās domas, ka tāda nepieciešama visiem, ministrija pēc velobraucēju iebildumiem atteikusies, taču tagad rosina, ka aizsargķivere būs jālieto velosipēdu vadītājiem līdz 16 gadu vecumam un elektroskrejriteņu vadītājiem līdz 17 gadu vecumam. Izpalikusi arī sākotnējā ierosme, ka pārējiem šo transportlīdzekļu vadītājiem ķivere ir ieteicama.