Gandrīz 500 jaunajiem pedagogiem piešķirs 300 eiro stipendiju

Valdība otrdien, 5. septembrī, lēmusi atbalstīt Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) ieceri ar šo mācību gadu piešķirt 300 eiro stipendijas topošajiem skolotājiem, kas studē dabaszinātņu, tehnoloģiju un matemātikas, kā arī Eiropas Ekonomiskās zonas valodu un speciālās izglītības studiju programmās.

Tās ir jomas, kur šobrīd izglītības iestādēs trūkst pedagogu. 

Kopumā valstī finansējums ir paredzēts 485 augstskolu studentiem, un tās iegūt varēs konkursa kārtībā, ņemot vērā mācību rezultātus.

Nedaudz vairāk kā 60 stipendijas saņems arī Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas studenti. Arī šogad, līdzīgi kā citus gadus, te interese par prioritārajām skolotāja profesijām akadēmijā bijusi ļoti zema.

Piemēram, matemātikas skolotāja profesiju šogad 1. kursā apgūs tikai divi studenti, bet par dabaszinātņu skolotāju pašlaik nemācās neviens students.

Akadēmijā cer – 300 eiro lielā stipendija veicinās interesi apgūt skolotāja profesiju jomās, kurās pašlaik valstī pedagogu trūkst.

Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā cer, ka jaunā stipendija veicinās interesi apgūt skolotāja profesiju jomās, kurās pašlaik valstī pedagogu trūkst
00:00 / 04:23
Lejuplādēt

"Es domāju, tā ir lieliska iespēja studentiem, kuri tagad gan studē, gan kuri plāno studēt šajās jomās. Tā ir arī liela motivācija tieši studentiem," sacīja Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas 2. kursa studente Ligita Silova, kura apgūst matemātikas skolotāja profesiju.

Viņa ir budžetā un 1. kursa 2. semestrī saņēma valsts piešķirto 140 eiro stipendiju. Silova šobrīd jau strādā par matemātikas skolotāju 7., 8. un 9. klasē Verēmu pamatskolā un šodien valdībā atbalstīto ieceri par stipendiju 300 eiro apmērā topošajiem skolotājiem vērtēja pozitīvi. "Varbūt uz kaut kādām savām tieši interesēm, varbūt arī lai pilnveidotu savas tieši intereses."

Nosacījums, ka pēc skolotāja profesijas iegūšanas vismaz trīs gadus būs jānostrādā izglītības iestādē, Silovu nebiedē, jo matemātiku viņa bērniem māca jau kopš 1. kursa.

"Pirmkārt, man patīk matemātika, es gribēju savu dzīvi sasaistīt ar to. Un skolotāja profesija, jo man patīk mācīt bērnus, lai viņiem dotu zināšanas."

Viņa minēja iemeslus, kāpēc, viņasprāt, tik maz jauniešu izvēlas studēt matemātiku: "Jo matemātika cilvēkus biedē. Kad, piemēram, es saku cilvēkiem, ka esmu matemātikas skolotāja, ka es mācos par matemātikas skolotāju, visi [ir pārsteigti]: "Kā? Matemātika? Kā var to mācīt?" Tiešām!"

Arī Anastasija Dedova šobrīd Rēzeknē 2. kursā apgūst matemātikas skolotāja profesiju. "Mācīties – tas ir interesanti. Daudz ko jaunu var uzzināt."

Arī viņa strādā. Pagājušajā gadā – Liepu pamatskolā, bet šogad matemātiku studente mācīs 5. klasēm Rēzeknes 2. vidusskolā. Studente sacīja, ka strādāt viņai patīk, jo zināšanas var izmantot praksē, un neesot problēmu darbu savienot ar mācībām: "Man liekas, ka tā ir ļoti atbildīga profesija, un darbs ar bērniem ir ļoti grūts, jo vajag saprast bērnus. Man liekas, tāpēc arī ļoti maz cilvēku izvēlas šo profesiju."

300 eiro stipendiju viņa varētu tērēt mācībām un darbam nepieciešamo piederumu iegādei.

"Piemēram, dažas burtnīcas, varbūt grāmatas interesantas, metodiskas grāmatas. Bet tā, ka šī nauda būtu nepieciešama pārtikai, īrei – tas nav primāri. Man tiešām nē."

Arī apstāklis, ka pēc studiju pabeigšanas būs obligāti jānostrādā savā profesijā, Dedovu nebiedē: "Man patīk šis darbs, un, man liekas, es arī saistīšu savu nākotni ar šo profesiju, tāpēc nav tādas problēmas."

Kopumā Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas Izglītības, valodu un dizaina fakultātē izglītības virzienā ir 265 studējošie, no kuriem 55 studenti apgūst skolotāja profesiju kādā no prioritārajām jomām stipendijas iegūšanai.

"Bakalaura programma speciālajā izglītībā, matemātikas skolotājs, dabaszinātņu skolotājs, dizaina un tehnoloģiju un datorikas skolotājs, angļu un vācu valodas skolotājs arī. Šīs programmas mēs īstenojam, un šajās arī studējošie var pretendēt uz 300 eiro stipendiju," stāstīja fakultātes dekāns Jānis Dzerviniks.

Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijai paredzētā finansējuma apjoms ļaus piešķirt stipendiju aptuveni 60 studentiem. Tas nozīmē, ka visi prioritārajās skolotāju programmās studējošie, ja izteiks vēlmi un atbildīs kritērijiem, stipendijas varēs saņemt. Ja finansējums paliks pāri, uz stipendijām varēs pretendēt arī citās skolotāju programmās studējošie.

"Kritēriji saistās ar to, ka 1. studiju gadā studējošais nestrādā algotu darbu, savukārt no 2. studiju gada strādā uz pusslodzi, vai arī ir noslēgts nodomu līgums par darbu izglītības iestādē. Students, protams, ir sekmīgs un arī pēc pirmā gada sekmīgi izgājis pedagoģisko praksi un saņēmis sekmīgu vērtējumu praksē," klāstīja Dzerviniks.

Lielākā daļa Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas izglītības jomas studentu savās profesijās strādā jau studiju laikā, tāpēc, kā norādīja Dzerviniks, nosacījums pēc studiju pabeigšanas nostrādāt trīs gadus izglītības iestādē stipendijai pieteikties viņus neatturēs.

"Regulāri gan mēs, gan studējošie saņem informāciju par vakantajām vietām, un izglītības iestādes ļoti aktīvi aicina un rosina pievienoties viņu kolektīviem un strādāt," klāstīja fakultātes dekāns.

Šobrīd Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas studiju virzienā "Izglītība, pedagoģija un sports" visas budžeta vietas esot aizpildītas. "Protams, lielākā interese un pieprasījums no reflektantiem bija par programmām pirmsskolas skolotājs, speciālās izglītības skolotājs un sākumizglītības skolotājs."

Daudz mazāk studētgribētāju bijis valodu un STEM jeb dabaszinātņu, tehnoloģiju un matemātikas programmās – katrā apakšprogrammā esot bijuši tikai daži interesenti. Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā cer – jaunā, šodien valdībā atbalstītā stipendija varētu veicināt interesi apgūt skolotāja profesiju jomās, kurās pašlaik valstī pedagogu trūkst.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti