Ministrs sacīja, ka Latvijas ceļu stāvoklis atbilst finansējuma iespējām, un līdz šim valdība nav izgudrojusi tādu finansējuma mehānismu, kas ļautu sakārtot visus Latvijas ceļus.
Ar pašreiz pieejamo finansējumu plānots koncentrēties uz galvenajiem autoceļiem un reģionālajiem ceļiem, bet par citu ceļu uzturēšanu plānots runāt ar Latvijas Pašvaldību savienību un konkrētām pašvaldībām, spriežot par mazlietoto ceļu posmu nodošanu pašvaldībām, pastāstīja Linkaits.
“Ir arī ceļu posmi, kurus var nodot privātpersonām”, piemēram, ceļus, kuri ved tikai uz konkrētām zemnieku saimniecībām vai uzņēmumiem, pieļāva ministrs.
“Atradīsim katram ceļa posmam pareizo īpašnieku un tad skatīsimies, kā to uzturēt un apsaimniekot,” sacīja ministrs.
Viņš arī stāstīja, ka dažas pašvaldības jau izrādījušas interesi par ceļu pārņemšanu, piemēram, Smiltenes pusē un Kuldīgas novads. Linkaits arī sacīja, ka, nododot ceļus pašvaldību pārziņā, noteikti būs arī jāpiešķir kāds finansējums, bet tad pašvaldības varētu pašas izvēlēties, kādus ceļus kādā līmenī uzturēt. Viņš arī sacīja, ka situāciju palīdzēs risināt novadu reforma, kuras rezultātā iecerēts izveidot lielākās un spēcīgākas pašvaldības.
Vēl viena iespēja, pēc viņa vārdiem, ir publiskā un privātā partnerība. Pašlaik vienīgais šāds projekts ir topošā Ķekavas apvedceļa būvniecība, un, ja šis projekts “labi aizies, būs arī citi”.
KONTEKSTS:
Pēc 2018. gadā notikušajiem remontdarbiem valsts autoceļu tīklā 64,1% galveno autoceļu ir labā un teicamā tehniskajā stāvoklī. 10,3 % valsts galveno autoceļu ir apmierinošā stāvoklī un vēl 25,6 % – sliktā tehniskā stāvoklī. Uz grants seguma reģionālajiem autoceļiem 6,6% ir labā stāvoklī, 47,8% - apmierinošā un 45,6% - sliktā stāvoklī.
Uz valsts vietējiem autoceļiem 31,6% autoceļu ar asfalta segumu ir teicamā un labā stāvoklī, 26,3% tehniskais stāvoklis ir apmierinošs, bet 42,1% - slikts un ļoti slikts. Uz grants seguma vietējiem autoceļiem 6,1% ir labā stāvoklī, 47,4% - apmierinošā un 46,5% - sliktā stāvoklī.
Jau vairāk nekā 25 gadus valsts autoceļu tīkls tiek uzturēts nepietiekama finansējuma apstākļos, tāpēc ir izveidojies neizdarīto darbu deficīts 4 miljardu eiro apmērā.